Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Damn - de er ubehagelige, De Gule Sider

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 16:03
Hvor mange stjerner giver du? :
Har lige fået en "automatisk forlængelse"-faktura fra en annonce købt for 1 års tid siden. Jeg tænker... WTF??? Og ser til min frygt med ganske små bogstaver, at der står, at registreringen automatisk løber videre, hvis ikke den opsiges inden en dato.

Well.. Jeg ringer.. Brokker mig... Skruer bissen på... Indtil manden i den anden ende fortæller mig, at de er komplet ligeglade med min klage... De har min underskrift, og det er nok.

I afmagt fortæller jeg ham så, at det jo var en dejlig svinsk formulering, jeg dér fik ned på bånd, hvorefter han truer mig med retsforfølgelse, idet han mener at jeg ikke må bånde samtaler uden at fortælle det først.

Jeg henviser ham roligt til straffelovens §263, men han mener nu stadigvæk at det er ulovligt.

Sandheden er dog, at jeg ikke har optaget noget-som-helst, men blev bare så pissed på ham, at jeg ville kaste en trumf i hovedet på ham.

Nå, nu må vi se, hvad der sker.

Det er altså De Gule Sider, som jeg her advarer imod. Både med hensyn til handelsbetingelser og med hensyn til reklamationer. Ikke lige det mest behagelige menneske, jeg fik fat i. Oven i købet sagde han, at han var teamchef for kundeservice, og at han var den højeste, man kunne komme til at tale med.

Nå - sig ikke, at i ikke er blevet advaret!

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Indlæg ialt: 4322
Skrevet kl. 16:13
Det er meget normalt at man binder sig til at løbende abonnement.

Jeg lavede selv samme nummer med NN Markedsdata tidligere i år og "vandt" lige en regning på 5000 for yderligere et år fordi jeg ikke fik det sagt op i tide.. - Så man er lidt selv ude om det.

Moralen i sådanne sager er at hvis man vil sikre sig imod det siger man aftalen op lige efter man har indgået den, til udløb af indeværende abonnementsperiode.

Safeticket - Dit enkle og fleksible billetsystem.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 16:21
Hmm... i uddrag af websider på google står der noget om at §263 kun gælder for private, og at der som erhverv skal advares før man optager... Er det sandt? Link?

VH
Peter

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 16:57
Det er ikke korrekt i denne sammenhæng.

Til gengæld skal der oplyses om det hvis man bliver optaget automatisk af et system når man f.eks. ringer indgående til at firma. Det har jeg blandt andet oplevet hos flere af de større IT firmaer, hvor samtaler optages til udannelsesbrug af deres supportpersonale.

§263 er ganske tydelig. :

§ 263.

Med
bøde eller fængsel indtil 6 måneder straffes den, som uberettiget

1)
bryder eller
unddrager nogen et brev, telegram eller anden lukket meddelelse eller
optegnelse
eller gør sig bekendt med indholdet,

2)
skaffer sig adgang
til andres gemmer,

3)
ved hjælp af et
apparat hemmeligt aflytter eller optager udtalelser fremsat i enrum,
telefonsamtaler
eller anden samtale mellem andre eller forhandlinger i lukket møde, som han
ikke selv deltager i, eller hvortil han uberettiget har skaffet sig adgang.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 17:52
Sålænge mindst den ene part i en samtale ved at den optages er det fuldt ud lovligt. Men man må ike optage andres samtaler uden at nogle af parterne ved det.

Hvis politiet f.eks. skal aflytte en telefon kræver det så en dommerkendelse. Men det skider politiet af og til på, får en næse og fortsæter som hidtil.
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 18:08
Mikkel / Anders -> Jeg mente jo nok også, at jeg havde ret... Så bare lige lidt forskellige gisninger på andre sider, men ikke noget konkret.

Anyway... Manden må jo være direkte inkompetent til at besidde sin (teamchef-)stilling, når hans svar er, at de er ligeglade med klager... I kundeservice...???

Vh
Peter

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 18:22
Den måde du fremstiller sagen på virker på mig til at være cirka magen til min, en kunde misser en opsigelse, og derfor faktureres kunden logisk nok for en ny periode jævnfør aftalen.

Hvad er der at klage over i denne sammenhæng?

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 18:31
Anders-> Etisk set (med mine briller) er det forkasteligt at køre forretning på denne måde:

* Ring til kunde og forsøg at sælge en (værdiløs) annonce
* Bed kunde underskrive kontrakt (med tilbud og rabat ved hurtig tegning)
* Skriv et-eller-andet nærmest usynligt sted, at annoncen i virkeligheden er et abonnement, som kører automatisk.

Langt de fleste kunder opdager først forlængelsen efter faktura nr. 2. Dvs. at de altså lever stort på folks manglende opmærksomhed og/eller forglemmelser.

Det er mit klagepunkt. Ganske enkelt. Og når jeg konfronterer teamchefen med mine etiske overvejelser, så siger han som ovenfornævnt, at han er totalt ligeglad med min klage. Det gør ikke det etiske meget mere forsvarligt, skulle jeg mene.

Hvis det på nogen måde skulle være etisk forsvarligt, så ville De Gule Sider sige: "OK, vi har dog haft udgifter i forbindelse med håndtering af forlængelsen, samt din annonce har været på nettet i x dage udover den allerede betalte periode. Vi kan gå med til at kreditere x kr. fra fakturaen og opsige aftalen herfra."

Se - det ville jeg have gået fint med til. Men nu har De Gule Sider til gengæld opnået at få mit tilpas pissed over deres forretningsmetoder, at jeg vil gøre alt for at huske lige at nævne problematikken overfor alle, jeg lige snakker med. Men det kan Kundeservice vel være ligeglad med.

Det skal lige nævnes, at det er en annonce, som er købt før jeg overtog det omtalte firma, hvorfor jeg ikke havde nogen idé om at der forelå automatisk forlængelse. Nu bliver jeg så bekymret for, om der skulle ligge andre tilsvarende uafsluttede aftaler. Men det vil tiden jo vise.

Jeg glæder mig da også til at modtage en fin lille stævning for "ulovlig optagelse af samtale", hehe :-)

Vh
Peter

Fra Århus
Tilmeldt 18. Feb 06
Skrevet kl. 18:37
Ja, det er nogle trælse penge at skulle af med fordi man selv har glemt at læse tingene ordentligt efter i sømmen.

Hvis du vender den om er der sikkert også kunder der gerne ser deres serviceydelse blive forlænget automatisk.

Jeg tror ihvertfald hurtigt jeg ville få et par sure kunder på nakken hvis jeg kontaktede en kunde med en større hostingaftale for at høre om den skulle forlænges, men desværre ramte dem i sommerferien og derfor blot lukkede det ved udgangen af perioden hvis de ikke lige svarede inden rette tid..

Så jeg synes egentligt det er meget normalt at sådanne abonnementsaftaler, herunder også reklamer forlænges automatisk, jeg er dog også large nok til at kreditere folk der lige har misset en opsigelsesfrist og først opdager at de ikke skal bruge det længere, når de opdager fejlen ved modtagelse af en faktura for en ny periode.
Men jeg er da heller ikke i tvivl om at det giver mere goodwill end penge på kistebunden....

Og ja, jeg er da også træt af min egen "dummebøde" da jeg glemte at opsige et abonnement, men ligefrem til at advare imod firmaer synes jeg er for meget at gøre ud af sagen, det udstiller nærmere at man ikke selv kan overskue de aftaler man indgår. (I dit tilfælde, aftaler andre har indgået inden din overtagelse, hvor man jo burde mene du skulle have fået det oplyst ved overtagelse)

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 18:50
Fuld forståelse for fordelene ved automatisk forlængelse. Men ikke fuld forståelse for at sælgeren sælger én annonce, forsøger at presse kunden til hurtigt at underskrive, for derefter at have solgt et abonnement.

Automatisk forlængelse kan i øvrigt fungere på en helt anden og meget mere fair måde. Der er vel ingen, som mener at det er rimeligt at tjene penge på at forvirre andre så meget, at de føler sig snydt, derfor:

Lav en automatisk forlængelse, der fungerer ved, at kunden får tilsendt fakturaen for næste periode INDEN opsigelsesfristen. Det må da være ret simpelt, right? Og langt mere rimeligt.

Jo - det giver mening at advare imod firmaet. Der er mange, som bliver halet ind i den automatiske forlængelse ved en fejl. Og nu advarer jeg alle imod:

1. at indgå en aftale med et så snævertsynet firma som DGS.
2. at skrive under på noget, før det er læst igennem.

Det er IKKE teknisk svært at afbryde et abonnement inden udløb. Især ikke på nettet. Og hvis kunden siger, at det er en fejl, så skal kundeservice ikke sige: "ja - det kan ikke lade sig gøre... Du må køre perioden ud - og betale. Vi har jo din underskrift (din idiot!)" (Det i parantesen har jeg selv tilføjet for understregningens skyld...)

Jeg er selv altid først med at fortælle folk, der offentliggør deres dårlige historier, at der altid er 2 sider af en sag. Men i dette tilfælde er det altså påviseligt, at de

1. nægter at samarbejde for en føjelig løsning
2. tjener penge på, at folk glemmer at afmelde.

Så jeg mener bestemt ikke, at en advarsel er forkert.

Vh
Peter

Side 1 ud af 3 (23 indlæg)