Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bør SKAT ikke betale for vores børnespasning?

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 12:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 03-07-2007 12:09:55 Forfatter: pbtryk.dk Lasse-> Igen en pusseløjerlighed af rang :-) Udfra dit ensidige synspunkt, hvor du er bestyrelsesformand i en lokal børnehave, kan du generalisere og sige, at de danske institutioner faktisk er velfungerende nok, hvis de bare gad finde de skjulte ressourcer, så kan jeg vel tillade mig også at hive en kanin op af hatten: Jeg er uddannet pædagog. Jeg har arbejdet i institutionslivet i 12 år. Og jeg er dig komplet uenig. Godt så. Så fik vi hevet rang op på diskussionsplan.

Pusserløjerlighed af rang.. den har jeg ikke hørt i lang tid

Retter så lige min sætning til: "qua mit engagement i lokal børnehavebestyrelse" med henvisning til at jeg blot ikke ser og oplever helt de samme problemstillinger der omdiskuteres flittigt i medierne. 

I en anden diskussion her på Amino - mener det var om den lille pige, hvis plejeforældre, holdt hende skjult - blev jeg "beskyldt" for ikke at ane en pind om børn med problemer - dertil måtte jeg så refere til mit tidligere arbejde i en børnehave hvor netop børn med særlige behov var tilknyttet - derfor refere jeg til mit virke i bestyrelsesregi - VELVIDENDE at de gode forhold, den måde hvorpå vores børnehave fungere bestemt ikke gør sig gældende overalt i Danmark - men jeg mener helt bestemt det jeg pointerede tidligere.

Det der fis med at lønnen ikke matcher jobbet gider jeg simpelthen ikke kommentere - for selvfølgelig er der enormt ansvar og mange opgaver - men samtidig er der jo MASSER af tid hvor jobbet indebærer regulær hygge, skæg og "frihed"; ikke ret mange andre jobs giver mulighed for at sidde en hel dag i en skov, nyde solen og kaffe - eller for den sags skyld grille pølser, spille rundbold, lege tagfat, hyggelæse og-jeg-skal-komme-efter-dig af alverdens ting der OGSÅ gør jobbet som pædagog interessant og givende.

Lige netop de ting jeg her har ridset op er selvfølgelig en provokation - men de fleste af ugens dage har min søn da hygget max - på ture i skoven, ved stranden, busture, togture - besøg i diverse andre børnehaver - masser af leg, skæg og ballade... det overskygger da så langt alt det skidt og kanel der hele tiden sættes fokus på.

Det er naturligvis en FORUDSÆTNING at pædagoger ikke lades alene om at sikre børns udvikling, at de har det godt - det er i allerhøjeste grad en forældreopgave - derfor bør man kigge på om de midler pædagoger (nogle..) skriger på, ikke var bedre givet ud på initiativer der ligger forud for børnehaven... så man netop som pædagog har "ryggen mere fri" til det man er god til og ansat til.

Det er fuldstændig korrekt at en gennemsnitlig pædagog har langt flere adminstrative og øvrige papirmæssige opgaver; en masse ting, som kan virke - og ofte er - helt hen i vejret. Men det hjælper en højere løn altså ikke på --- ej heller flere penge til en given institution. Her bør vi jo istedet kigge på om det nu ER nødvendigt, hvis vi i højere grad fokusere på helt andre værdier.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 13:07
Dato: 03-07-2007 10:10:44 Forfatter: Ronni - etrix design
Hvis du bruger penge, så bliver der da ikke trukket 25% ekstra på dette - dem FÅR du jo.

Siden hvornår har jeg som forbruger FÅET moms for at købe en varer, mad, tøj, tingel-tangel.... den forstår jeg ikke helt...!

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 13:43
Dato: 03-07-2007 10:10:44 Forfatter: Ronni - etrix design
Hej Lasse

Du må lige forklare den med momsen...?

Hvis du bruger penge, så bliver der da ikke trukket 25% ekstra på dette - dem FÅR du jo.

Jeg er ikke enig i, at moms er en skat... det er jo netop nogle ekstra penge du opkræver.

Jeg er dog enig i, at vi betaler for meget i skat - når pengene bliver brugt til at bygge en
bro til tyskland. (jeg ved godt, at de snakker om brugerbetaling - men nogle skal jo lægge ud)

Børnepasning - så ville der jo netop blive gjort (mere) forskel... nej, du - ned med afgifterne
på daligvarer, så kan vi alle være med!

... men kan nu sagtens se dit synspunkt - og synes det er lidt skræmmende med de 7 mdr.

Mvh Ronni

Den bro tjener jo sig selv ind igen og derefter er det jo en ekstra indtægt til Danmark indtil den bliver revet ned.

270 kr. - det er så meget du skal tjene for at have kunne købe en vare til en værdi af 100 kr. hvis du betaler topskat. Jeg synes at det er for meget når man betaler mere til fælleskassen end man selv får ud af at bruge sin tid på at arbejde. På et tidspunkt begynder flere og flere vel at arbejde mindre pga. dette.

Jeg så gerne at der var fradrag på rengøring i privat hjem og/eller at det var momsfrit. Det tror jeg godt kunne betale sig for Danmark. Hvis folk ikke skal bruge timer på rengøring så har de mere tid til familien og er nok generelt mindre stressede. Bedre familieliv og mindre stress = mere produktivitet på arbejdet = flere penge til Danmark. Mindre stress = mindre belastning på sundhedsvæsnet = flere penge til danmark.

Jeg forstår dog ikke hvorfor Danmark hjælper folk med at sætte sig i gæld ved at give fradrag for renteudgifter på forbrugslån.

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 207
Skrevet kl. 13:49

Siden hvornår har jeg som forbruger FÅET moms for at købe en varer, mad, tøj, tingel-tangel.... den forstår jeg ikke helt...!

Det får du ikke, men som selvstændig kan du trække momsen fra - det var her min tanke var.
Mht. momspålægning til private, kan jeg godt se det!

Mvh Ronni

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 207
Skrevet kl. 13:56
Den bro tjener jo sig selv ind igen og derefter er det jo en ekstra indtægt til Danmark indtil den bliver revet ned.

Ja, det gør den - men det tager LANG tid... hvor meget ekstraindtægt den
giver ved jeg ikke, men jeg synes pengene skulle bruges på andre ting
- f.eks. at gøre dagligdagsting billigere.

Fra Kolding
Tilmeldt 8. Mar 07
Indlæg ialt: 1577
Fra  Jakodan A/S Skrevet kl. 14:09
Dato: 03-07-2007 12:50:00 Forfatter: Appel Skattetrykket i DK er nok en anelse til den høje side og skattekronerne kunne så afgjort fordeles anderledes/bedre.

En ting der dog kan undre i forbindelse med børn og børnepasning, er eksempelvis børnechecken som dumper ind ad døren hos alle børnefamilier hver 3 måned (jeg har selv 2 børn) - hvorfor er denne ikke forlængst ændret til at være betinget af husstandens samlede indkomst? mange familier har rigeligt råd til at undvære de ''extra'' penge børnechecken udgør.

Det du mener er, at dem der ikke tjener så meget skal have børnecheck og dem der tjener mere, ikke skal have børnecheck..

Da jeg flyttede sammen med min kæreste for 5-6 år siden var jeg enlig mor under uddannelse.

Jeg mistede ligeknap 4500 kr i måneden ved at flytte sammen med ham, i form af at jeg ikke længere kunne få ekstra børnepenge, boligtilskud, tilskud til min datters børnehave osv. Men jeg sparede absolut ikke 4500 kr pr måneden ved at flytte sammen med ham - Selvfølgelig er det lidt billigere at bo 2 sammen i forhold til varme/madindkøb osv., men slet ikke så meget billigere.

Af samme årsag ventede vi med at flytte sammen til 2 måneder før min uddannelse var færdig, ellers havde jeg simpelthen ikke haft råd til det, selv om vi egentlig uofficielt boede sammen 1-2 år før vi officielt flyttede sammen..

Hvis man laver stor forskel i tilskuddende efter husstandsindtægt, risikere man at folk foretager andre valg.. fx en enlig mor på bistandshjælp der mister sine tilskud ved at få et job, så er der ikke den store gevinst i at få jobbet længere og så vil nogle måske vælge at blive på bistand i stedet for..

Derfor synes jeg ikke, man skal gøre forskel på tilskuddende efter indtægt, men lade alle få det samme.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 14:19
Ja, det kaldes en INVESTERING

Nu kommer der jo også en hel del flere pensionister der skal forsørges, så er det jo godt med lidt ekstra indtægter i fremtiden.

Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 14:56
[/QUOTE]

Det du mener er, at dem der ikke tjener så meget skal have børnecheck og dem der tjener mere, ikke skal have børnecheck..

Da jeg flyttede sammen med min kæreste for 5-6 år siden var jeg enlig mor under uddannelse.

Jeg mistede ligeknap 4500 kr i måneden ved at flytte sammen med ham, i form af at jeg ikke længere kunne få ekstra børnepenge, boligtilskud, tilskud til min datters børnehave osv. Men jeg sparede absolut ikke 4500 kr pr måneden ved at flytte sammen med ham - Selvfølgelig er det lidt billigere at bo 2 sammen i forhold til varme/madindkøb osv., men slet ikke så meget billigere.

Af samme årsag ventede vi med at flytte sammen til 2 måneder før min uddannelse var færdig, ellers havde jeg simpelthen ikke haft råd til det, selv om vi egentlig uofficielt boede sammen 1-2 år før vi officielt flyttede sammen..

Hvis man laver stor forskel i tilskuddende efter husstandsindtægt, risikere man at folk foretager andre valg.. fx en enlig mor på bistandshjælp der mister sine tilskud ved at få et job, så er der ikke den store gevinst i at få jobbet længere og så vil nogle måske vælge at blive på bistand i stedet for..

Derfor synes jeg ikke, man skal gøre forskel på tilskuddende efter indtægt, men lade alle få det samme.

[/QUOTE]

Jeg mener at børnefamilier med en samlet indtægt på eksempelvis mere end kr 550.000 om året burde kunne klare sig uden børnechecken og at pensionister med formue skulle tære lidt på denne istedet for at hæve pension og efterlade børn og børnebørn store formuer - beløbsgrænserne kunne jo nok diskuteres, det er mere princippet  tankegangen der tæller.

Jeg forstår ikke dit regnestykke omkring det at flytte sammen med kærsten - du mistede kr 4500 om måneden (i forskellige extra tilskud og goder, som ydes til reelt enlige!) ved at flytte sammen med ham, men du sparede ikke tilsvarende skriver du... din kæreste må dog have haft en eller anden form for indtægt og  i princippet er I jo også gået fra 2 huslejer til en - det alene burde opveje kr 4500 (alt efter hvor i landet man bor), dertil kommer så andre faste udgifter i form af forsikringer vand og varme, kabel tv, telefon o.s.v.  - dem er  I vel også fælles om nu hvor i bor sammen.

Det er vel meningen at folk skal træffe valg - det at sænke skatten på arbejde skulle netop også være med til at få de sidste arbejdsdulige igang - hvis forskellen på det at stå op hver morgen, gå på arbejde og betale skat blot blev opvejet/udlignet ved offentlige tilskud, så ville langt langt flere nok vælge at stå udenfor arbejdsmarkedet og dette ville bestemt ikke gavne de grupper som ikke selv kan gøre for at de ikke er i arbejde (af den ene eller anden legitime grund)

Tilmeldt 7. Jan 06
Indlæg ialt: 234
Skrevet kl. 15:45
Dato: 03-07-2007 10:08:52
Forfatter: pbtryk.dk

3. SKAT betaler allerede (ad omveje) en del af de udgifter du har til institutioner
4. BØRN er et selvvalgt fænomen. Hvad jeg jeg så have betalt af SKAT, hvis du får dine børn betalt?

Uden at blande mig i pædagogernes arbejdsdag m.v. Så synes jeg børnepasning skal finansieres 100% over skatten. Børn er ikke kun et "selvvalgt fænomen", men i høj grad også en nødvendig ressource. Og ligefrem en mangelvare for et land som Danmark.

Dato: 03-07-2007 10:08:52
Forfatter: pbtryk.dk
Lasse->
Hvis vi skal kigge lidt nærmere på, hvad SKAT bør betale, så er det vores udgifter til revisor.

Jeg synes borgere over 45 år, og som ikke har sat børn i verden, bør betale 20% ekstra i skat, for ikke at være med til at sikre velfærdsstaten fremtidige betalere

Med :-) hilsen

Hans

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:31
> Jeg synes borgere over 45 år, og som ikke har sat børn i verden, bør betale 20% ekstra i skat

Ja, og så synes jeg også, at kvinder over 45 år som ikke har avlet, skulle aftjene 12 måneders samfundstjeneste (visse fiminister mener nemlig, at det er kvindernes "job" med at føde børn, der gør at de ikke bør afkræves den samme værnepligt som drenge).

Problemet ved at pille væsentligt ved skattesystemet er, at det er en uhyre kompliceret "organisme", hvor de fleste faktorer påvirker andre faktorer, og videre til folk på kryds og tværs. Det kan med andre ord, være næsten umuligt at forudse præcist hvordan en given ændring vil påvirke den enkelte (Det ser vi f.eks. tydeligt med skattestoppet, som jo ikke betyder at JEG ikke godt kan komme til at betale en højere skatteprocent - hvis bare DU betaler mindre). Hvis man laver meget store ændringer - som f.eks. forslag om at sænke skatten voldsomt, så bliver udfordringen med at gennemregne det blot endnu mere umuligt. Så det er farligt - som en gambling. Det er næsten umuligt at regne ud hvem det rammer, og for dem det rammer kan det blive meget alvorligt.

På den anden side kan man rette og justere på noget så længe, at det til sidste slet ikke dur. Det kender jeg f.eks. fra de mange cykler jeg gennem tiden har haft :)

Det er også meget karakteristisk, at det altid er politikere i oppositionen, som snakker om radikale skatteændringer (og enkelte tosser og udskud som Pind). Lige så snart de selv kommer i en regering, og får adgang til statens store statsøkonomi-regnemaskiner, og deres embedsmænd for advaret dem om de mulige følger, så bakker de ud, og dropper de revolutionære tanker. De tør ikke tage ansvaret. På samme måde, som da den nuværende regering forud for valget lovede at vi måtte køre 130 på mortervejene, hvis de blev valgt. Da de så blev valgt, og deres embedsmænd i Vejdirektoratet kunne fortælle dem hvor mange flere døde det ville skabe på politikernes bekostning, så turde de alligevel ikke. Forståeligt nok. Det er ikke sjovt at skulle stå face-to-face i EB med en mor der lige har fået tværet sin 14 årrige datter ud på en motervej. Enhver spindoktors mareridt - særligt hvis den døde datter kan tilskrives en beslutning den konfronterede politiker har taget.

Hvis man satte skatten ned til 40% - uanset hvor omhyggelig man var med reglerne, så er jeg 100% sikker på, at formiddagsbladende kunne fylde hver eneste dags avis med skrækindjagende eksempler på folk der var kommet ekstremt og helt urimelig i klemme - folk der pludselig må gå fra hus og hjem, og se deres familie smuldre, uden at de har gjort noget galt. Den slags er der ingen regering der ønsker på deres bord.

Så, hvis man vil have rigtige revolutioner - som f.eks. en markant omlægning af det danske skattesystem, ja så bliver man nok nødt til at tage ved lære af historiens andre revolutioner, og gribe til mere håndfaste metoder. Det er bare op på "slottet", kappe hovedet af "chefen" og så ellers erklære en ny stat for dannet :)

Men, man skal nok bare gp lidt still med dørene mens man planlægger - for rigtige revolutionære har vi jo omdøbt til "terrorister" i dag :)

Side 2 ud af 4 (37 indlæg)