Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bør SKAT ikke betale for vores børnespasning?

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 09:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Det er længe siden jeg har lagt op til debat - inspireret af at få forskellige holdninger frem - så lad mig hoppe direkte ud i det:

"Jeg mener vi betaler for meget i skat!" – men synes det er et endnu værre faktum, at skatteapparatet er skruet sådan sammen, at vi alle skal være lige, at vi skal have lige store stykker – det hænger bare ikke sammen; det er jo den rene sandhed at vi Danmark arbejder de første 7 måneder af året for Skattevæsenet.

Resten af året tager de så yderligere 25% i skat på alt hvad vi bruger vore penge på; det kaldes blot moms – men det ER en skat!

Bør Skattevæsenet ikke betale for børnepasning i de 7 måneder vi er ansat hos dem?

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 10:04
Når jeg samlet set ser på hvordan det gennemsnitligt er at være Dansker, og hvor godt Danmark klarer sig i konkurrencen i forhold til andre lande, og så sammenligner det med de fleste andre lande - f.eks. lande med meget lavere skat, så synes jeg faktisk vi har fundet et ret godt kompromis her.

Tingene bliver jo ikke nødvendigvis billigere bare fordi du selv financierer det i stedet for at gøre det kollektivt.

Iøvrigt så betaler skat faktisk 2/3-dele af børnepasningen :)
(du betaler kun ca. 1/3-del selv - eller mindre, hvis du har flere børn)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 10:09
Lasse-> Det er en sjov betragtning, du kommer med. Men dit eksempel med børnepasning er nok ikke det mest interessante i den sammenhæng, for:

1. SKAT betaler allerede en del af din kørsel til-fra arbejde
2. SKAT betaler allerede en del af dine renteudgifter til realkreditlån
3. SKAT betaler allerede (ad omveje) en del af de udgifter du har til institutioner
4. BØRN er et selvvalgt fænomen. Hvad jeg jeg så have betalt af SKAT, hvis du får dine børn betalt?
5. Du arbejder vel sagtens ikke 7 måneder for SKAT, idet de ikke betaler dig løn.

Jeg må indrømme, at jeg faktisk er tilfreds med at betale skat, og kan ikke helt sætte mig ind i, når folk mener, at det er urimeligt. Vi kan hurtigt blive enige om, at midlerne kan og bør fordeles anderledes, end de gør i dag, men jeg bryder mig ikke om de menneskelige konsekvenser ved et kapitalistsamfund, hvor det handler om at tjene så mange penge som muligt og give så lidt til fælleskassen som muligt.

Hvis SKAT skal betale din børnepasning i 7 måneder - hvor skal dine børn så passes henne? På en af de i forvejen hårdt ramte børneinstitutioner, som ligger rundt omring i landet, hvor der er proppet alt for mange børn ind på alt for få kvadratmeter med alt for få personaleressourcer?

Hvis vi skal kigge lidt nærmere på, hvad SKAT bør betale, så er det vores udgifter til revisor. Som nævnt har jeg intet imod at betale skat, men jeg har noget imod at systemet er så komplekst, at jeg bliver påtvunget yderligere udgifter for at betale min skat på lovlig vis.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Fra Århus
Tilmeldt 4. Jun 06
Indlæg ialt: 207
Skrevet kl. 10:11

Hej Lasse

Du må lige forklare den med momsen...?

Hvis du bruger penge, så bliver der da ikke trukket 25% ekstra på dette - dem FÅR du jo.

Jeg er ikke enig i, at moms er en skat... det er jo netop nogle ekstra penge du opkræver.

Jeg er dog enig i, at vi betaler for meget i skat - når pengene bliver brugt til at bygge en
bro til tyskland. (jeg ved godt, at de snakker om brugerbetaling - men nogle skal jo lægge ud)

Børnepasning - så ville der jo netop blive gjort (mere) forskel... nej, du - ned med afgifterne
på daligvarer, så kan vi alle være med!

... men kan nu sagtens se dit synspunkt - og synes det er lidt skræmmende med de 7 mdr.

Mvh Ronni
Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 11:09
Man kan vende bøtten på hovedet og sige, Så skal vi jo betale hvad tingene koster når vi bliver gamle og syge, mens dem der får passet deres  børn af SKAT arbejder med at passe os?  Længere nede har jeg lavet finansieringsplanen for dit forslag...

Vi bor i et land, der gennem de 10 sidste år flere gange er blevet kåret til at have den mest effektive offentlige sektor i verden. Ting koster penge, i løbet af et liv er der perioder hvor man er nettobetaler og tider hvor man er nettomodtager. Tiderne i dette land med studier og otium er længere end, erhverstiden ikke svært at regne ud vi må betale mere i vores aktive tid. Skal vi til at indføre dødssprøjter til pensionister, de er jo ikke produktive? Nej vel!?

Flyt den evendelige danske diskussion om for meget i skat til Focus på jeres Core Business i stedet for, vi må se at tjene nogle penge før vi bruger vores tid på at tænke på skatteunddragelse og besparelse af penge der ikke er tjent. Tjen penge så snak om at spare skat, ikke omvendt.

Nej SKAT skal ikke betale, det skal derimod de 200 største selskaber i Danmark som ikke indbetaler skat af det overskud de generere her i landet, men trækker på samfundets ressourcer som universitets uddannelser støtteordninger, billige grunde, fast ejendom m.m.. send du bare regningen til dem. Jeg ved godt der kommer alt muligt bla. bla. med at de ansatte i de firmaer betaler skat og firmaerne bruger bare mulighederne, det ændrer jo ikke ved at det er moralsk og etisk forkert, da de heller ikke betaler skat i deres hjemlande, måske en Kildeerhversskat var på tide?, bare så alle deltager i festen. Jeg kan og vil ikke unddrage mig mit objektive ansvar ved at være borger i dette land, jeg ved hvad jeg har, jeg ved hvad jeg får.

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 28. Jun 07
Indlæg ialt: 902
Skrevet kl. 11:14
Og tilslutter mig gerne alle de 3 andres indlæg, især Peters, med at det er for komplekst et system at være i rent administrationsmæssigt.

Niveauet af skat er det ikke noget galt med i forhold til det system vi lever i.

Glenn

Success is a journey, not a destination. The doing is often more important than the outcome.

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 11:36
Dato: 03-07-2007 10:08:52 Forfatter: pbtryk.dk

Hvis SKAT skal betale din børnepasning i 7 måneder - hvor skal dine børn så passes henne? På en af de i forvejen hårdt ramte børneinstitutioner, som ligger rundt omring i landet, hvor der er proppet alt for mange børn ind på alt for få kvadratmeter med alt for få personaleressourcer?

Nu var mit spørgsmål om ikke SKAT bør betale for vores børnepasning, i de 7 måneder vi betaler AL vores indtægt til dem, blot en diskussions-starter. Der er naturligvis mange aspekter og mange overvejelser.

Men for nu lige at tage de "åh så ramte børneinstitutioner" op - så er det min påstand (qua mit virke som bestyrelsesformand i en lokal og særdeles velfungerende børnehave) at børneinstitutionerne i Danmark får tilført nok midler og har personale-ressourcer nok; det er i høj grad et spørgsmål om HVORDAN den enkelte institution forvalter midlerne og hvordan de fordeler og adminstrere personale-ressourcerne.

Jeg kan endnu ikke se hvorfor man altid skal snakke om, at tilføre endnu flere midler, som den eneste løsning - hvorfor ikke kigge de institutioner som mener de er underbemidlede og underbemandede efter i sømmene - er sikker på der ligger ressourcer gemt som ikke udnyttes; dårlig ledelse, forkerte prioteringer, forkert personalpleje (og håndtering) og bare sådan en generel tendens til at give alle mulige andre skylden for at tingene ikke fungere.

Det er mig en gåde hvorfor mange så absolut kan sige at de gerne vil betale mere i skat - når vi i forvejen betaler nok - og dermed i sidste ende tvinges til at arbejde mere for at få tingene til at hænge sammen, der eks. i relation til børnepasning gør at børnene i endnu højere grad overlades i andres varetægt - en fuldstændig fjollet cirkel at bevæge sig ind i.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Midtjylland
Tilmeldt 20. Jun 07
Indlæg ialt: 122
Skrevet kl. 12:06
Hej Lasse

Sjov diskussion, den er jeg lige nødt til at komme med indspark til. Ingen løsning, kun pointering af problemer, det er nemlig nemmest

1. Vi har i øjeblikket en regering, som godt nok ikke åbent siger det, men som i bund og grund ikke mener, at børnepasning er offentlig opgave. Nogle gange fornemmer jeg, at de lader standarden i institutioner blive så ringe, at folk betaler sig fra at få passet deres børn i private institutioner i stedet - og så er regeringen nærmere målet.

2. Angående effektivisering i institutionerne, så er der meget galt - for det første at regnestykkerne bliver lavet udfra de forskellige kasser, som udbetalingen sker fra. Eksempel, det kan ikke svare sig for vores børnehave at lave bedre isolering af en udestue - fordi det skal de selv betale for, men afregning af varme er en anden kasse. Selvom man samlet set kunne opnå en besparelse på få år, og forbruge mindre energi. Tåbeligt.

Desuden er det tosset, at man forfremmer de "gode" pædagoger til ledere, som så pludselig for et administrativt ansvar. Bare fordi man er god pædagog, er man ikke nødvendigvis god leder - og kan være direkte uduelig til at lave budgetter og fornuftige økonimiske beslutninger. Så hvorfor i alverden lader vi ikke pædagogerne gøre det, som de er gode til, nemlig passe børn, og så lade nogle som kan lede og administrere gøre det. Så kunne man måske opnå en effektivisering.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 12:10
Lasse-> Igen en pusseløjerlighed af rang :-) Udfra dit ensidige synspunkt, hvor du er bestyrelsesformand i en lokal børnehave, kan du generalisere og sige, at de danske institutioner faktisk er velfungerende nok, hvis de bare gad finde de skjulte ressourcer, så kan jeg vel tillade mig også at hive en kanin op af hatten: Jeg er uddannet pædagog. Jeg har arbejdet i institutionslivet i 12 år. Og jeg er dig komplet uenig. Godt så. Så fik vi hevet rang op på diskussionsplan. Herefter saglighed:

En uddannet pædagog får (hvis vedkommende har opsamlet ancienitet og masser af funktions- og kompetancetillæg nok) maksimalt kr. 22.500,- pr. måned. Og for den løn skal vedkommende i fritidshjem passe i gennemsnit 16 børn. Men ikke nok med det: Alle børn skal oven i købet have det godt, udvikle sig, og samles op, hvis de påbegynder en skævudvikling. Selvsamme pædagoger skal bruge deres sparsomme tid på at rydde op og holde orden på institutionen, gennemgå legetøj og legeplads for sikkerhedsrelaterede forhold, reagere konkret og intuitivt ved enhver pludseligt opstået situation (der er ca. 200 af disse situationer dagligt), undlade at ryge i arbejdstiden, tage læsestof med hjem og læse på i fritiden, holde møder med skoler, forvaltninger, psykologer og andet fagpersonnel, årligt afholde forældremøder, -konsultationer og andre arrangementer, dagligt nedskrive bekymringsoplevelser samt fremlægge og analysere dem, formulere og nedskrive virksomhedsplan, sikkerhedsrepræsentantarbejde og påtvungne kurser. Og så skal de samtidigt altid være friske, glade, positive og imødekommende. Hvis de når alt ovenstående (plus en masse andre kravsspecifikationer), så kan du MULIGVIS få tid til at arbejde med et projekt, som de selv finder interessant og udviklende for børnene.

Nu er det så sådan, at der i pædagog-verdenen er meget stor mangel på folk. Gad vide om ikke det har noget at gøre med de elendige forhold og den ringe løn? Af samme årsag er det svært at finde vikarer. Og især i institutionslivet er der høj sygdomsrate (guess why), og sammen med kurser og påtvungne møder og udvalg, afspadsering og oprydning, så er der reelt over 40 børn pr. voksen. Og alle disse 40 børn skal have samme mængde opmærksomhed.

Politisk set er det smart for øjeblikket at stoppe adfærdsvanskelige børn ind i almindelige daginstitutioner. Det er for så vidt ganske fint, for man kan sq blive speciel af at gå i specialinstitution. Men der kommer ikke flere ressourcer til at håndtere disse børn. Best case: Lidt sparring med en psykolog. That''s it. Tilbage sidder så en stor gruppe børn, som ikke bliver set af pædagogerne, som har for travlt med at holde lille Anton i ørerne, for ellers slår han de andre med en skovl.

Da jeg stoppede som pædagog, var det ligesom at træde ud af en stor mørk tunnel: Jeg kunne pludselig se, at jeg havde rendt bevidstløs rundt i mange år. Da jeg kom hjem efter arbejde, så satte jeg mig i sofaen og ventede på, at det skulle blive næste dag, så vi kunne køre hele møllen igen.

Så... Der mangler altså noget i institutionerne. Og det er KUN blevet værre efter vores nuværende Venstre-regering er trådt ind med skattestoppet til følge.

At du så mener at institutionerne "bare kan finde de skjulte ressourcer" finder jeg snævertsynet og meget nedladende.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Tilmeldt 15. Aug 06
Indlæg ialt: 132
Skrevet kl. 12:50
Skattetrykket i DK er nok en anelse til den høje side og skattekronerne kunne så afgjort fordeles anderledes/bedre.

En ting der dog kan undre i forbindelse med børn og børnepasning, er eksempelvis børnechecken som dumper ind ad døren hos alle børnefamilier hver 3 måned (jeg har selv 2 børn) - hvorfor er denne ikke forlængst ændret til at være betinget af husstandens samlede indkomst? mange familier har rigeligt råd til at undvære de ''extra'' penge børnechecken udgør.

Fair nok at skatten skal sættes ned og at hver enkelt skal have mere indflydelse på egen indtægt, men samtidig skal der tages et opgør med holdningen om, at alle skal have lige meget - hvilket alle jo ikke får alligevel når det kommer til stykket.

Disse ændringer burde kunne indføres omgående: sænk skatten på arbejde, fjern efterlønnen, indfør et indkomstloft for børnecheck og et formueloft for folkepensionen.

Side 1 ud af 4 (37 indlæg)