Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan man beregne lønudgift

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 22:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Hvis jeg ansætter en person på timeløn, f.eks. 100 kr i timen, og vedkommende har 10 timer om måneden, kan man så beregne hvor meget det vil koste mig som firma, at give ham de 1000 kr. i løn?

Jeg ved godt at der skal trækkes skat og am bidrag af de 1000, men mener at have hørt, at der skal lægges lidt oven i de 1000 for at få den reelle udgift for mig som arbejdsgiver, eller er jeg helt galt afmarcheret?

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis I har aftalt en løn på 100 kr i timen, så er det den person der får de penge der skal af med skat og am bidrag og det trækkes fra de 100 kr.

Du skal derudover regne med feriepenge 12,5% på en timeløn og dertil løn under første sygedage o.l.. Jeg kan desværre ikke % tallet, men til ferie, barsel og den type ville jeg ikke regne under 25% på lønnen (har i hovedet lige et gennemsnitstal, for det bliver det jo da man ikke ved med sygdom og barsel - på 23%), men det må der være andre her der kan gi dig. Du skal også forsikre, men det tal er ikke voldsomt per medarbejder. Det er i alle fald ikke skat og Am bidrag på toppen af den aftalte løn

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Korsør
Tilmeldt 26. Jul 12
Indlæg ialt: 79
Fra  Erhvervs- og HjemmeTjenesten Skrevet kl. 02:11
Hvor mange stjerner giver du? :

15 pct atp, AM, feriepenge etc. - altså de ting som står på lønsedlen.

Derudover barselsfond, forsikring (hvis det er en som skal i virksomheder eller private hjem). Sygdom - kan du forsikre dig imod, barsel - ja - bum

Erhvervs- og HjemmeTjenesten

www.hjemmetjenesten.dk

Fra Skive
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 262
Fra  Dynamic-it web & hjemmesider Granitbutikken salg af granit og granitskærver Skrevet kl. 13:31
Hvor mange stjerner giver du? :

En Gammel tommelfingerregel siger at hvis du tager en timeløn x 1.4 er omkostningerne dækket ind. Så en timeløn på 100 kr koster ca 140 kr, for at det er en nulløsning ;)
Håber det kan bruges og god weekend

Fra Odense
Tilmeldt 19. Feb 08
Indlæg ialt: 636
Skrevet kl. 10:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for svarene :) 40% oven i er meget, men kan godt lide at være på den sikre side

 

Tilmeldt 23. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 17:30
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej. 

Jeg er første gange på denne forum,så alt er nyt for mig. Jeg har lovet min bekendt at hjælpe at forstå hans lønseddel

Han har aftalt med sin arbejdsgiver at arbejde et bestemt antal af timer for et bestemt beløb brutto. Fastløn på 17.000 kr.

For mig fastløn det også hans AM-grundlag.  

Bagefter vil jeg forvente at fra hans løn er betalt: ATP, 12,5% FP, 8% AMb.

Senere vil det være trukket fradrag og resten bliver beskattet. 

Udbetalt bliver: beløb omfattet fradraget plus resten fra beskatning.

Men, men når vi kikkede på hans Skat hjemmeside står der:

AM-grundlag: 19125kr.

Som  har regnet det ud, er det 12,5% over aftalt bruttoløn, så jeg mener at det er FP.

Jeg kan ikke finde ud af,det er rigtigt, som hans arbejdsgiver er ved at indberette til Skat hver måned. Min bekendt vil vente med at snakke med arbejdsgiver til  at vi bliver sikre at vi ikke dumme os. Stick out tongue

Had synes I om det?  

På forhånd tak for jeres hjælp. 

Tilmeldt 9. Mar 14
Indlæg ialt: 1562
Fra  Debedstepriser.com Skrevet kl. 17:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Gang lønnen med 1.4 (Eller læg 40 % til). En medarbejder koster meget mere end bare sin løn og derfor vil at lægge 40 % til passe i 90 % af tilfældende.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Anna8260:

For mig fastløn det også hans AM-grundlag.  

Bagefter vil jeg forvente at fra hans løn er betalt: ATP, 12,5% FP, 8% AMb.

Senere vil det være trukket fradrag og resten bliver beskattet. 

Udbetalt bliver: beløb omfattet fradraget plus resten fra beskatning.

Men, men når vi kikkede på hans Skat hjemmeside står der:

AM-grundlag: 19125kr.

Som  har regnet det ud, er det 12,5% over aftalt bruttoløn, så jeg mener at det er FP.

det virker vel bare til at arbejdsgiveren har sagt 17.000 i fast løn + ferie penge oven i - og det vel fint nok (det er ikke til at sige om ordet fast løn var med eller uden feriepenge). Er din bekendt ikke bare glad for at få feriepenge oven i de aftalte 17.000 kr?

Jeg ville ikke brokke mig, for der er en naturlig sammenhæng 17.000 + 12,5% ferie = 19.125 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 23. Feb 15
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 21:56
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for dit svar. Jeg ved ikke om, jeg har fanget det.

Hvorfor fremgår det ikke på hans lønsedlen? Der står kun 17.000.

Skal der ikke stå det samme på lønsedlen som er indberettet til Skat? Begge AM-grundlag er lige? 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46429
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Jo normalt vil det fremgå - men det kan stå ret forskelligt - du bør kunne finde beløbet ud fra det som de 8% am bidrag beregnes ud fra -  

Med mindre feriepengene overføres til feriekonto, det er jo også muligt så er det de 17.000 du ser og så er der et antal ferie dage (svarende til 1 måneds optjening f.eks.) 2,08 dage eller noget i den stil, og det vil så skulle enten - hvis funktionær bare være optjent ferie som han så kan afholde uden at blive trukket - eller hvis timeløn ofte indbetalt til feriekonto

Hvorfor tager han ikke bare lønsedlen med til arbejdsgiveren og lige siger han bare vil forstå den?

Hvis jeg havde aftale om 17.000 som brutto - så ville jeg være blevet lidt overrasket over evt at få feriepenge på toppen - jeg ville ha ventet de 17.000 nedsat så totalen BRUTTO inkl feriepenge gav 17.000 men arbejdsgiveren kan vel forklare

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)