Kærer aminoer Jeg har lige at par spørgsmål ang. Salg af fødevarer som jeg håber nogen kan hjælpe med.
Hvad er reglerne for at opstille kølediske med madvare hos forskellige firmaer? Her tænker jeg nærmere på, fødevarestyrelsens regler for salg af fødevarer.
- Altså er det noget der kan lade sig gøre uden at firmaet skal igennem en total renovation af lokalet hvor maden stilles op? Der er tale om "åbne kølediske" og ikke lukkede automater.
- er der mulighed for at maden kan tilberedes hjemme hos mig eller skal der et specielt køkken til?
Kærer aminoer Jeg har lige at par spørgsmål ang. Salg af fødevarer som jeg håber nogen kan hjælpe med.
Hvad er reglerne for at opstille kølediske med madvare hos forskellige firmaer? Her tænker jeg nærmere på, fødevarestyrelsens regler for salg af fødevarer.
- Altså er det noget der kan lade sig gøre uden at firmaet skal igennem en total renovation af lokalet hvor maden stilles op? Der er tale om "åbne kølediske" og ikke lukkede automater.
- er der mulighed for at maden kan tilberedes hjemme hos mig eller skal der et specielt køkken til?
På forhånd tak!
* Man må gerne opstille kølediske hos virksomheder med fødevarer deri. Dog skal lokalet være godkendt til fødevarer.
* Åbne kølediske, kan jeg ikke lige forestille mig der skulle være noget der siger man ikke må. Butikker gør jo i åbne diske, men kan ikke give et præcist svar på denne.
* Fremstilling af maden i eget hjem = nej må du ikke. MEDMINDRE dit køkken er godkendt til produktion og ellers overholder alle reglerne. Næsten en umulig opgave at få et privat køkken godkendt og jeg har endnu ikke set det.
Den virksomhed som har disse kølediske skal også registreres hos FVST og samme skal du. Du skal også være opmærksom på at der er noget som hedder næringsbrev og hvornår du skal have dette skal du se på.
Men kontakt FVST og hør dem ad. for der er så mange regler på dette område.
Mange tak for dit svar. Jeg vil forsøge at kontakte fvst og hører dem ad ang. Køkken. Jeg vidste ikke at firmaet også skal være registreret hos Fødevarestyrelsen jeg troede det kun var mig selv der skulle være det. Det kan jeg også være med til at "skræmme" kunden væk.
Hej, du skal også være opmærksom på, at der er specielle regler for en virksomhed, som sælger til andre virksomheder og til den endelige forbruger. Er man engros virksomhed, skal der betales for hvert tilsyn, som kontrollen kommer på. Alle som sælger, producerer/håndterer fødevarer (incl. drikkevarer, kosttilskud mv) skal være registreret hos FVST. Privat køkken vil som hovedregel aldrig blive godkendt til produktion til anden virksomhed. Der er en del stamme regler for dette.
Desværre er der mange som ikke er klar over dette. Hvis man vil sælge fødevarer er der mange myndigheder som skal ind over. Det er absolut ikke fordi det behøver at være umuligt, men man skal sætte sig meget ind i reglerne, inden man går igang. Ellers kan det være en dyr og besværlig omgang.
Du er velkommen til at kontakte mig, hvis du har behov for yderligere hjælp.
Ja, det er lidt vildt... Det er fordi der er så meget lort på markedet, som er sundhedsskadelig og ulovlig. Dette må man sige skiller bukke fra får. Det er næsten umuligt at starte op, som mindre virksomhed. Der er meget fokus på kosttilskud pt...