Hej Der gøres meget for at sikre forbrugeren på internettet. Det er godt men mange overser at netbutikker i stor grad er udsat for svindel fra "kunder" der bevidst forsøger at svindle på alle mulige måder, lige fra dem der sidder som mellemmænd for Østlands kriminelle med falske kreditkort, til den studerende der gerne vil fuske sig til lidt gratis varer. Jeg har selv i min egen netbutik oplevet en del forsøg på svindel og et par gange nåede jeg desværre ikke at opdage det i tide, men af skade bliver man klog så efterhånden er jeg blevet ret god til at spotte dem. Jeg har blokeret IP adresser fra Afrika og en del andre lande som jeg ikke har nogen glæde af besøger min butik, og derved er jeg sluppet af med f.eks. Afrika svindlerne som der er mange af. De svindlere jeg nu typisk oplever er danskere. Heldigvis har flertallet af dem en IQ langt under Stein Bagger så det er som regel let at spotte dem. Alligevel tænker jeg at når en svindler åbenlyst har forsøgt at snyde mig, ville det være mig en stor glæde hvis jeg havde mulighed for at advare alle andre netbutikker mod denne svindler. Derfor tænker jeg om man kunne oprette en slags netværk imellem netbutikker hvor man havde mulighed for at udveksle informationer om de her personer, adresser osv. sådan at man f.eks. kunne blackliste dem på netbutikken, eller lave en advarsel i ens administrations system når en kendt adresse eller navn dukker op. Det skal IKKE være et register over dårlige betalere, kunder man bliver uvenner med på grund af en tvist eller andet men KUN og udelukkende et register over personer der med fuldt forsæt fra starten sidder og forsøger at svindle sig til varer uden nogensinde at have til hensigt at betale for varerne. Jeg er sikker på der iblandt alle jer friske iværksættere vil være mange der kan få en forretnings ide ud af det her, men det mener jeg så overhovedet heller ikke det skal være. Det skal være en slags frivilligt og gratis netværk imellem os der gerne vil hjælpe hinanden til at slippe for svindlere. Man må ikke hænge folk ud offentligt så det skal være en "lukket" klub, men hvordan det ellers juridisk forholder sig ved jeg ikke. Hvad siger i til det ? Nogle ideer ? |
Det vil ikke tage mange øjeblikke at bygge sådan et register op... Men, jeg tror du kommer på kant med loven... Og hvem skal sørge for, at man ikke utilsigtet bliver registreret i dette register? Der er jo altid 3 sager af en sag, begge parters og sandheden... Så der vil uden tvivl komme nogle tilfælde, hvor folk vil sende en indregistrering af en kunde afsted, hvor kunden er uenig.
Hvordan ville du iøvrigt registrere kunden? På email? Navn? CPR nr?
Jeg er tilhænger af sådan et system, men jeg ser nogle udfordringer i det...