Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Holding dilemma

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)
Tilmeldt 11. Sep 06
Indlæg ialt: 14
Skrevet kl. 14:39
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Her er en til de garvede...

Fornylig oprettede jeg et holdingselskab.

Sammen med en partner oprettede jeg et driftselskab med halvdelen af pengene fra holdingselskabet.

Det var altsammen godt på det tidspunkt...

Driftselskabet har nu produceret overskud som jeg gerne vil have tilbage i holdingselskabet til videre investering.

Der er flere muligheder så vidt jeg ved.

1. Overskudsdeling ved næste regnskabsår. Problemet er ventetiden. Jeg skal bruge pengene nu.

2. Overskruddeling nu. Dette vil glæde min revisor $$$ idet der kræves et delvist afsluttet regnskab.

Mit spørgsmål er om ikke det kan lade sig gøre at sende en regning til driftselskabet på det ønskede overskudsbeløb. Jeg har knoklet i driftselskabet, så det er ikke bare en proforma faktura, den repræsentere rent faktisk en masse arbejde.
Regningen skulle jo gerne komme fra holdingselskabet. Kan det lade sig gøre?

Hvad nu hvis jeg momsregistrere mit holdingselskab?

P.S.

Det har vist sig at jeg også har brug for at skrive regninger på arbejde jeg selv laver, uafhængigt af driftselskabet.

Mvh

LC

Tilmeldt 5. Jun 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 22:16
Driftsselskabet kan udbetale udbytte efter den ordinære generalforsamling, på grundlag af et revideret regnskab. Selskabet kan betale a conto udbytte, såfremt der opstilles en revisorpåtegnet mellembalance (for tiden fra seneste generalforsamling til udlodningstidspunktet), og kun hvis generalforsamlingen har bemyndiget selskabets ledelse til at foreslå a conto udbytte. Det lyder ikke til at være tilfældet?

At fakturere fra holdingselskabet lyder ikke specielt smart. Beløbet vil dermed blive beskattet i holdingselskabet som en almindelig indtægt. Det slipper du for ved at tage udbytte, som er skattefrit, såfremt holdingselskabet iøvrigt har ejet datter- /driftsselskabet i et år. Derfor er det skattemæssigt ikke en god ide at fakturere fra holding (rent bortset fra at det læner sig op ad omgåelse af udbyttereglerne). Hvis driften i driftsselskabet i øvrigt er positiv, hvad så med at lade holdingselskabet etablere et banklån (med fradragsret for renterne) og så foretage et ekstraordinært afdrag, når der kan betales udbytte i driftsselskabet til sin tid? Der er selvfølgelig en renteudgift herved, men det er vel en ret begrænset periode vi her taler om? Det virker smartere at lave denne mellemfinansiering via selskabets bank.

Om du iøvrigt skal momsregistrere holdingselskabet er en anden snak - hvis du har brug for at fakturere fra holding, skal du.

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 01:15
Du går lidt galt i byen John Lan. Der kan ikke udloddes acontoudbytte i et selskabs første regnskabsår.  

Herudover ser jeg et lidt andet og noget større problem i den skitserede fakturering. Hvad berettiger holdingselskabet til at fakturere for arbejde som LC har lavet ? Intet og det er helt klart at skattemyndighederne vil betragte et sådant vederlag som skattepligtig løn til LC. LC anses herefter at have ydet holdingselskabet et - skattepligtigt - tilskud. Dette som også kaldes en trible-beskatning kan man dog normalt få tilladelse til omgørelse på så det bliver berigtiget som løn til LC.

LC kan umiddelbart også godt glemme alt om at fakturere driftsselskabet eller holdingselskabet hvis det er det der er tanken. Så skal LC ihvertfald have gode argumenter for at kunne kalde sig selvstændig erhvervsdrivende i forhold til disse selskaber.

Løsningen kunne jo være at driftsselskabet udlånte midlerne til holdingselskabet. Det kan så efterfølgende berigtiges som udbytte.    

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 5. Jun 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 08:52
Jeg ved ikke om jeg går galt i byen. Mit svar er vel netop, at der ikke kan betales a conto udbytte - men jeg er enig i at det ikke kan ske i selskabets første regnskabsår og at etablering af et koncernlån også er en mulighed.
Tilmeldt 11. Sep 06
Skrevet kl. 10:33
Tak for jeres svar...

Jeg ønsker selvfølgelig kun at gøre det rigtige/lovlige.

Det I siger er altså med andre ord, at jeg ikke kan flytte penge fra driftselskabet til holdingselskabet før til næste år via udbytte, idet a conto reglerne først gælder fra næste år.

Jeg forstår bare stadig ikke hvorfor holdingselskabet ikke kan skrive en faktura til driftselskabet. Det er jo ikke proforma idet jeg har arbejdet for pengene. Desuden ender pengene jo i holdingselskabet alligevel. M.h.t. skat og moms så bliver der jo heller ikke unddraget noget, idet selskabsskatten jo bare betales i holdingselskabet i stedet for driftselskabet?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 10:53
Dato: 06-06-2007 10:33:07 Forfatter: LC

Jeg forstår bare stadig ikke hvorfor holdingselskabet ikke kan skrive en faktura til driftselskabet. Det er jo ikke proforma idet jeg har arbejdet for pengene. Desuden ender pengene jo i holdingselskabet alligevel. M.h.t. skat og moms så bliver der jo heller ikke unddraget noget, idet selskabsskatten jo bare betales i holdingselskabet i stedet for driftselskabet?

Der er ingen der har talt om unddragelse. Der er såmænd heller ingen der betvivler at du har arbejdet for pengene, men derved besvarer du også selv dit "spørgsmål". Det er jo dig personligt og ikke holdingselskabet der har arbejdet for pengene. Et holdingselskab kan ikke oppebære arbejdsvederlag, kun udbytte. Selskaber kan naturligvis fakturere indbyrdes, men det forudsætter at der er tale om fakturering af arbejde udført som led i en virksomhed selskabet driver, og det er ikke tilfældet når anpartshavere udfører arbejde for egne selskaber (lønmodtager).

Tilmeldt 11. Sep 06
Skrevet kl. 11:54
Ok, jeg forstår. Man vil se på det som et lønmodtagerforhold. Hvis pengene skal op i holdingselskabet må der ventes til næste års a conto udbytte.

Et tænkt eksempel, for at forstå det helt nøjagtigt: Jeg opretter et moms-registreret ApS (ikke holding) jeg selv arbejder i, kaldet selskab1. Selskab1 køber sig ind i selskab2 med 50%. Kan selskab1 nu sende faktura på arbejde udført for selskab2, selvom selskab1 ejer halvdelen af selskab2 ?  Eller skal man også i denne konstellation vente på udbytte?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 00:59
Den konstruktion vil jeg klart fraråde.

Hvis vi tænker os at det er holdbart og at man rent faktisk kan sige at du udfører arbejde for selskab 1, så kan der faktureres ja. Her tror jeg bare igen den vil lande på at det er dig personligt der udfører arbejdet og er rette indkomstmodtager.

Men hvad vinder du ved at få pengene op i selskab 1 når du vil have dem over i holding?

Hvorfor skulle Selskab 1 iøvrigt købe halvdelen af anparterne i selskab 2. Så bliver det en underlig ejersammensætning i selskab 2. Jeg er ikke sikker på at du helt har gennemtænkt det - har du ?

Tilmeldt 11. Sep 06
Skrevet kl. 09:13
Dato: 03-07-2007 00:58:54 Forfatter: Skat & Råd

Men hvad vinder du ved at få pengene op i selskab 1 når du vil have dem over i holding?

Nu var det jo et tænkt eksempel for bedre at forstå hvordan tingene hænger sammen.

Formålet er ikke nødvendigvis at få pengene op i et holdingselskab. Formålet er at få pengene hurtigt ud af selskab 2, så selskab 1 kan videreinvestere pengene. Det er da ærgerligt at pengene står og glor i selskab 2, i helt op til et år, når selskab 1 har brug for dem!

Dato: 03-07-2007 00:58:54 Forfatter: Skat & Råd

Hvorfor skulle Selskab 1 iøvrigt købe halvdelen af anparterne i selskab 2. Så bliver det en underlig ejersammensætning i selskab 2. Jeg er ikke sikker på at du helt har gennemtænkt det - har du ?

Ejersammensætningen i selskab 2 er helt gennemtænkt. Jeg kan ikke forestille mig andre ikke gør det samme. Forestil dig du møder en partner der kan nøjagtigt det du ikke kan (og omvendt). Man opretter derfor et selskab hvor de fælles aktiviteter foregår, og som så deles 50/50.

Det arbejde selskab 2 udfører har intet med det arbejde pengene skal bruges til i selskab 1. Derfor skal partneren i selskab 2 selvfølgelig heller ikke rodes ind i investeringen, det kunne jo være han oven i købet synes det var en dårlig investering!

Det jeg prøver at forstå er:

Forskellen på at skrive en regning firmaerne imellem, hvilket åbentbart minder for meget om et lønmodtager forhold selvom jeg ikke får en krone i hånden, og så det at lave et lån firmaerne imellem, hvilket er ok.

På mig virker det søgt, hvorfor begge metoder ikke er lige gode/dårlige, når det giver nøjagtigt det samme resultat?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Skrevet kl. 13:12
Det bliver jo en rodet struktur. Du har i dag et holdingselskab som ejer 50% af jeres fælles driftsselskab.Nu vil du så lave et selskab mere som skal eje 50% af dit holdingselskab.
Det er iøvrigt hip som hap om det er dit bestående holdingselskab eller det nye der fakturerer driftsselskabet. Problemstillingen med den personlige arbejdskraft er der stadigvæk.

Skal det bare være er der en anden løsning: Tag pengene ud ganske enkelt. Det mås man ikke men so what. Du får en beskatning som maskeret udlodning, præcist som havde du taget det ud som alm. udbytte. 

.

Side 1 ud af 4 (35 indlæg)