Fuldstændig enig med Anders. ;-)
Man er nødt til at tage opgaven i betragtning.
Har selv holdt kurser på et af Danmarks største telemarketingbureauer, hvor resultatet var salgsforøgelse på 72%. Så jeg har da en eller anden idé om at jeg er nogenlunde kyndig på området. ;-) Nu har jeg dog lagt kurser på hylden og har selv et toptunet, og meget anderledes, telemarketingbureau med 13 mand.
Nu var det her jo ikke en diskussion om telemarketing generelt. Det er en diskussion omkring et bestemt emne inden for disciplinen telemarketing, nemlig kanvassalg.
Så lad mig lige starte med at definere/komme med min mening inden for mødebooking kontra kanvassalg. (Og lad os lige have in mente at denne tråd handler om kanvassalg, ikke om mødebooking)
Og lad os også lige starte med at slå fast at der er en årsag til at der eksisterer 2 discipliner. De 2 discipliner har dog et par fællesnævnere:
- De foregår over telefonen
- Mængden er styrken. Det er det der gør telemarketing til en rentabel forretning. Antal "henvendelser" om man vil.
Mødebooking:
- Egner sig til komplekse og dyre produkter/længerevarende serviceydelser. Her handler det om at få skabt kontakt, og om at skabe en mulighed for yderligere og mere detaljeret samtale. I det der er højere avance og færre emner, er samtalerne ofte længere og mere tidskrævende. "Du fisker med et helt specielt blink, hvor kun fisk af en speciel art bider på" Du ligger mere energi i emnerne, da de på sigt er mere værd.
- Lange og detaljerede samtaler. Mindre robot.
Kanvassalg:
- Egner sig til simple produkter. Produkter kunden har et helt klart forhold til. Gerne et produkt kunden bruger i forvejen. "Du fisker med trawlernet. De fisk der ryger igennem maskerne på dit net, kommer du forbi en anden dag. Der er flere chancer for succes.
- Korte præcise sætninger. Mere robot.
Gik lidt i selvsving. Kan skrive stolpe op og stolpe ned om Telemarketing, da jeg synes det er et meget misforstået emne. For mig at se misforstår mange branchen og dets styrker/svagheder. Mit næste projekt må være at skrive en E-bog eller lign. om emnet!
Go` sommer!
MVH
Johannes