Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan løn fra ApS blive til lån fra medarbejder?

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46619
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:37
Hvor mange stjerner giver du? :

hvis I er enige du og din 20% partner, hvad siger revisorerne herinde så? Kan man så ikke afsætte et beløb til udskudt løn - f.eks. ved at det aftales, med partneren, at du ikke hæver løn for året - UDEN at det udløser skat - hele beløbet afsættes som skyldigt, i stil med skyldigt til revisor f.eks.

Hvis det er et ApS kunne det måske være en mulighed, men jeg VED det absolut ikke, så lige så meget, eller mere, et spørgsmål som et forslag. Jeg kan godt se, at firmaet derved jo får fradrag for beløbet uden det udløser beskatning, men det er jo heller ikke udbetalt men blot hensat til udbetaling f.eks. Juni 2012 i lighed med revision (kunne vel også være Jura eller andet som faktureres i 2012, men som faktisk er en 2011 omkostning.

Eneste formål skal jo være at det er aftalt og på plads med partneren, så jeg må da erkende, at det burde være lettere at indgå en direkte aftale - men KUNNE det andet GÅ?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:37

Peter - Revisor:
Hvor er fornuften i dette?

Peter, Vi er slet ikke uenige om at indbetaling af SKAT ikke er optimalt, men det jeg søger er et bud på hvordan man løser problemstillingen med et aps som ikke giver indkomst nok til at udbetale løn og som har flere ejere.

Igen uden at kende  noget til det konkrete forhold, så kunne man forestille sig en situation hvor 2 anpartshavere hvert ejede 50%, men den ene knokler med den daglige drift, mens den anden  blot var passiv.

Kunne det i sådanne tilfælde ikke være muligt at "omdanne" et evt. tilgodehavende til kapitalandele?

/Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 23:37
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 3 person

Han sparer da en del skat, ved at gøre som Tonny foreslår. Umiddelbart en meget fornuftig disposition i mine ører.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:44

Boysen..hvis du ejer 80% af kapitalen...er det vel dig der bestemmer..eller?

Jeg ville dog nødig dræne selskabet for likviditet(her betaling til det offentlige)for at få rene linier.

Det bestemmer du vel hvornår og for hvad der skal falde løn..eller?

En mulighed var også en konvertering af kapitalen, som Henrik er inde på. Det kræver vel så din

partners accept.

Men uanset kan jeg ingen fornuft se i den af dig foreslåede model....som Tonny støtter fuldud.

Martin..hvem sparer skat hvorhenne?

MvH

Peter 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 23:54

Der spares skat, da indtægten fordeles over to år. Man udnytter dermed bundfradraget i begge år, og der er meget længere til grænsen for topskat.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:54

Peter - Revisor:
Jeg ville dog nødig dræne selskabet for likviditet(her betaling til det offentlige)for at få rene linier.

Det er netop et godt eksempel på en diskussions værdi når man ingen indsigt har i de faktiske forhold!Big Smile

Hvor stor en løn tales der om og hvad er udsigten til at aps for en indtjening som kan udløse betalingen. Her må jeg give Peter ret, at hvis der ingen udsigt er så risikerer man at selskabskapitalen udhules.

Omvendt forstår jeg også at Kenneth gerne vil have betaling for sit arbejde, men med 80%'s ejerskab kan lønnen jo sættes som han vil når selskabet har opsparet penge til dette. I lyset af dette vil jeg opgså læne mig op af Peters konklusion. Hvorfor dræne likviditeten nu?

/Henrik

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Fra  Lysfelt ApS Skrevet kl. 23:57

Der nævnes at man forventer at selskabet kan udligne gælden i 2012.

Fra Vanuato
Tilmeldt 24. Apr 09
Indlæg ialt: 1458
Fra  Kaffes Skrevet kl. 23:59
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Peter - Revisor:
Martin..hvem sparer skat hvorhenne?

Måske tænker Martin på at efter som lønnen Boysen har tilgode for 2011 udbetales i 2012 sammen med 2012 lønnen kunne jo give en topskat og ved at udbetale lønnen i 2011 og afregne skat mv. er den mere skatte gunstig og endda reel fordelt?

Men jeg vil medgive at det er en meget atypisk løsning sådan likviditetsmæssigt.

Jeg er ikke revisor men bare en ydmyg tanke.

/S

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:59

Yes..selskabsskat Martin!

Men kan vel også klares via en hensættelse brutto!

MvH

Peter

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 00:05

Okay, nu skal det jo heller ikke kompliceres mere end nødvendigt :) (fra min side)

Baggrunden er egentlig ganske simpel... i mit årsregnskab undrer min partner over min manglende løn udtræk jf. direktør kontrakten. Jeg har valgt ikke at udbetale og istedet lade pengene arbejdet andet sted, men kan godt se det fra min partners side, hvor der pludselig kommer ekstra løn i 2012.

Men jeg har selvfølgelig fortalt ham sagens kerne, hvilket han accepterer fuldt ud. Vi er dog itvivl om det er ok, at gemme lønen for 2011 og "lade som om" den først er oparbejdet i 2012.

Nu er vi så også på vej til at jeg køber de sidste 20 %, også kan jeg jo selv bestemme lønnen for 2012 :)

Side 2 ud af 4 (39 indlæg)