Du mener altså, at det ville være bedre, hvis en virksomhed skulle forhandle løn, ferie, pension, arbejdstid etc. etc., med hver enkelt medarbejder. Jeg er nu ikke sikker på, at virksomheder som Carlsberg, Lego, Danish Crown, Vestas og SAS deler din holdning. Hvorfor skal det kun være LO der har "ret" til at forhandle overenskomst på vegne af lønmodtager. Der er rigtig mange medlemer i de gule fagforeninger, og der kommer flere hverdag. De mange ønsker jo ikke Lo deres indflydelse på deres overenskomst. Det kunne være bedre begge parter havde retten til overenskomst, så kunne arbejdsgiver selv vælge hvilken de ønskede. Der skal selvfølge være regler for opsigelse af overenskomst, hvis man ønsker at skifte. Danmark er frit land, vi blev fri i 1945 , sagde de da |
Danmark har tradition for, at det er arbejdsmarkedes parter, der afgør mindstelønninger og den slags, så det er nok en sag, som måske DI burde tage op, herunder de store arbejdsgivere, men jeg er bange for, at de ikke "tør".
Dertil kommer at store arbejdsgivere som fx Carlsberg jo har en stor målgruppe blandt medlemmerne af fx 3F.
Jeg har selv haft en virksomhed, hvor der pludselig stod strejkevagter. De kom da sjovt nok fra en gul fagforening. Der skal hertil siges, at jeg fulgte overenskomsten, men blot ikke ville tegne overenskomst med den gule fagforening, men vi fulgte gældende regler og takster fra begge fagbevægelser.
Det er selvfølgelig en længere historie med mange nuancer, som jeg ikke gider eller kan komme ind på her, men de meldte mig for alt muligt, herunder for at have hemmelige lystbåde.
Teknisk set blev den eneste vinder et andet firma, som tegnede overenskomst med de gule for at kunne levere ydelser til en rød kommune. Det må have været pinligt for kommunen, men firmaet er i dag en af de største udbydere på markedet både i Danmark og i Thailand.
Hilsen, Robert