|
Dato: 31-05-2007 02:53:02 Forfatter: Mikkel deMib Hans, hvis vi kan blive enige om at eksperter hos de kommunale sociale myndigheder og adoptionsnævnet naturligvis godt kan tage fejl i deres vurderinger, hvornår har du så sidst oplevet at sådanne embedsmænd har stået frem og indrømmet det: Ja, jeg to fejl. Jeg vurderede informationerne forkert...
Det sker dagligt, når en borger får medhold i en anke. Ofte bliver det formuleret som "De må vi tage til efterretning", men du peger da naturligvis på et væsentligt problem. Min pointe er, at der jo netop ikke er dokumenteret, at nogen offentlig myndighed har begået nogen fejl i den givne sag.
Jeg er helt enig i, at den frivillige anbringelse er grundproblemet i pigens sag, og jeg er helt enig i, at det er grotesk, at frivilligheden gælder for de forældre, der får barnet fjernet - ikke for barnet. Man vurderer, at en forældre ikke kan tage vare på sit barn, men arbejder i henhold til loven alligevel pr. automatik bevidst for at barnet skal tilbage til sin oprindelige familie. Den slags gør alvorligt ondt - også på mig. Så jeg håber at reglener omkring anbringelse af børn uden for hjemmet kommer med i den lovede totale kulegravning af lovkomplekset.
Det er lige præcis her, og på dette tidspunkt i sagen, hvor kommunikationen svigter, at jeg alvorligt savner en ''advokat'' der har til job udelukkende, at se på pigens interesser. En sådan advokat, hvis denne er god nok, kunne have slået i bordet og tvunget plejeforældre og embedsmænd sammen i en fornyet dialog, med et eneste mål: At sikre den bedste løsning for pigen.
Det er jo netop den funktion adoptionsnævnet har - i hvert fald når det gælder udenlandske børn. Fejlen i lovgivningen ligger der, hvor adoptionsnævnet overtager adoptionsrådets opgaver hvad angår danske børn, hvorved der ikke bliver nogen ankeinstans. En borger, som ønsker at adoptere et dansk født barn skal altså "forhandle" med en myndighed, hvis afgørelse ikke kan ankes. Det er ret uvant i det danske system, og det er absolut ikke klædeligt her. Mon ikke det er én af de detaljer, der vil blive ændret på i kommende lovgivning.
mvh Hans
Bliv gratis medlem