Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor må jeg ikke linke til Jyllands-Posten?

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)
Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12315
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 14:29
Hvor mange stjerner giver du? :

Nicolaj Thomasen:
Den holder ikke i retten. Iøvrigt underligt, at de har en "del" knap over artiklerne

Det er der så vidt jeg ved, ingen der aner noget om.
Den eneste sag jeg kan huske var den om Newsbooster:
http://www.djh.dk/ejour/1102/20Newsbooster.html

og han gav op, da han slap op for penge.

Men i og med Google holder sig væk, så er jeg bange for at den holder helt fint.

De bedste hilsner

Martin

Fra København
Tilmeldt 24. Jan 12
Indlæg ialt: 385
Skrevet kl. 14:33

Det virker idiotisk, men som der bliver skrevet er i deres retningslinjer så er det massivt og gentagen brug de ikke tillader. At linke til dem når det er relevant kan de sku' ikke have noget imod?

:: HDMI kabel ::

Fra N/A
Tilmeldt 31. Jul 11
Indlæg ialt: 482
Skrevet kl. 14:37
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin Thorborg:

Nicolaj Thomasen:
Den holder ikke i retten. Iøvrigt underligt, at de har en "del" knap over artiklerne

Men i og med Google holder sig væk, så er jeg bange for at den holder helt fint.

http://da.wikipedia.org/wiki/Dybt_link

http://www.djh.dk/ejour/53/53Dyblink.html

Bemærk at sagen er EFTER Newsbooster

Tilmeldt 27. Apr 07
Indlæg ialt: 6988
Fra  MobilTjek Skrevet kl. 14:45

Martin Thorborg:

Nicolaj Thomasen:

De bedste hilsner

Martin

Beklager, den holdte åbenbart i retten. Men det er 9 år siden og jeg tror situationen vil være en anden idag, da deeplinking er en naturlig del af vores internetadfærd.

Sammenlign mobilpriser med eller uden abonnement

Tilmeldt 27. Dec 09
Indlæg ialt: 2029
Skrevet kl. 14:53
Martin Thorborg:
Fordi de danske aviser stod af i forrige århundrede og stadigvæk ikke fatter en
meter af nettet.
De er så bange for at Google og andre skal lave såkaldte
dybe links, så de ikke får vist deres forsideannoncer.

Jeg vil mene at virksomheder selv ska have ret til at bestämme hvordan deres materialer ska bruges
Fra Viborg
Tilmeldt 13. Dec 09
Indlæg ialt: 107
Fra  DækSkifte Skrevet kl. 14:57

Michael_N:
Jeg vil mene at virksomheder selv ska have ret til at bestämme hvordan deres materialer ska bruges

Hvis alle holdte information for dem selv istedet for at dele det til et åbent og frit internet, som vi har i dag, ville tjenester som Wikipedia og Google ikke eksistere..

Jeg er ung iværksætter, som til dagligt sælger vinterdæk over nettet ;)

Tilmeldt 30. Oct 06
Indlæg ialt: 588
Fra  dk Skrevet kl. 15:00

Det er, som der også bliver nævnt, Newsbooster sagen der er baggrunden for det. Jeg skrev en opgave om deep-linking på mit studie for et par år siden. Jeg har copy/pasted et par afsnit der kunne være relevante (skrevet i 2009).

Den 5. juli 2002 blev der i byretten afsagt dom i en sag om virksomheden Newsbooster. Tvisten omhandlede, at Newsbooster tilbød en søgemaskine der kunne finde specifikke nyheder på danske nyhedshjemmesider som Danske Dagblades Forening (DDF) var mandat for. Søgemaskinen fungerede ved, at en crawler indekserede nyhedshjemmesiderne og muliggjorde søgning på disse sider, vel at mærke uden at have tilladelse fra de givne medier. Denne indeksering gjorde det muligt for Newsboosters brugere, at definere hvilke nøgleord de var interesserede i og derefter – enten på Newsboosters hjemmeside eller gennem en email – få en liste med direkte links til de nyheder der indeholdt de specifikke nøgleord. Newsbooster argumenterede for, at de blot var en almindelig søgemaskine, mens DDF argumenterede for, at Newsbooster havde en kommerciel systematisk udnyttelse af deres mandaters nyheder og at Newsbooster derfor var i konkurrence med DDFs mandater. Herudover mente de, at Newsboosters dybe links underminerede de enkelte avisers brand.

I Newsbooster-sagen vurderede retten, at selvom Newsbooster kun brugte overskrifter fra DDF’s mandaters databaser, var det i strid med ophavsretslovens § 71 stk. 2, idet der blev foretaget en gentagen og systematisk eksemplarfremstilling og tilgængeliggørelse af DDF’s mandaters materiale og DDF’s mandaters legitime interesser blev skadet urimeligt. Det blev begrundet med, at Newsboosters forretningsgrundlag var baseret på dagbladenes artikler, og de kunne derved betegnes som nyhedsformidler og i konkurrence med DDF’s mandaters medier. Herudover vurderede byretten, at Newsboosters direkte links til specifikke nyheder kunne forringe annonceværdien af DDF’s mediers hjemmesider.

I forhold til beskyttelsen af databaser kan man generelt udlede, at dybe links og indeksering er lovligt såfremt der linkes loyalt og rettighedshavers legitime interesser ikke skades. Her lægger Newsbooster-sagen op til, at forretningsgrundlaget for parten der linker ikke må være baseret på dybe links til andres materiale.

I Newsbooster-sagen forsøgte nyhedstjenesten at påberåbe sig citatretten, da de systematisk gengav overskrifter fra DDFs mandaters artikler. Her kom § 71, stk. 5 i anvendelse. Den siger bl.a. at § 22 m.fl. også finder anvendelse på kataloger og databaser, og Newsbooster mente således at deres aktiviteter var dækket af denne undtagelse til ophavsretsloven. Retten var imidlertid uenig og fandt ikke at Newsbooster var dækket under § 22, jf. § 71, stk. 5. Vurderingen skal formentlig ses i lyset af at omfanget af Newsboosters brug af overskrifter i forvejen blev vurderet at være skadeligt for DDFs mandaters legitime interesser og brugen af citater dermed ikke kunne betegnes som værende i overensstemmelse med god skik (jf. OHL § 22).

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:10
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Martin Thorborg:
Men der kommer vel nogen en dag, som kan vise dem hvordan aviser på nettet skal drives og så er det slut med at køre i "hestevogn".

Ja, det kunne man jo håbe på. Problemet er bare, at vi har nogle poltikere - over hele linien fra venstre til højre i salen, som er præcis ligeså forstokket som aviserne i denne sag. Derfor holder de fast i at vi skatteydere, skal blive ved med at give ca. 1.5 milliarder kroner i støtte til denne "hestevogns-branche" - og sålænge de holder fast i det bliver det svært, at udkonkurere dem med noget bedre.

Lovgivningen er ikke ændret på relevante punkter siden NewsBooster sagen, så den præcedens som den dannede står stadig ved magt. Og ja, det er lige præcis derfor Google News ikke kører i Danmark og også derfor JP og andre aviser juridisk kan forsvare deres tåbelige betingelser for brug af deres website.

Det absurde er så bare, at aviserne MEGET gerne vil være med i Googles almindelige indeks - det er kun Google News de ikke ønsker. JP.dk har p.t. ca., 428.000 sider indekseret i Google (http://www.google.dk/search?q=site%3ajp.dk) og får med garanti mange hundrede tusinde besøg fra dem hver måned. Der er således tale om et klart brug på JP's betingelser - det er jo gentagen og deep linking. Hvorfor anlægger JP ikke sag mod Google?

Svaret er enkelt - de er nogle fucking amatører og rablende hyklere!

Jeg har flere gange opfordret Google til helt at slette alle dagbladene af deres indeks. Det ville tvinge dem til alvorligt at overveje deres forældede syn på Nettet - for det ville koste dem ekstremt dyrt, at miste al den gratis trafik de i dag får fra Google.

Tilmeldt 9. Dec 11
Indlæg ialt: 131
Skrevet kl. 16:02

Ja, kan kun undre sig over, at der ikke er flere aviser som er gået konkurs. Her tænker jeg især eb og bt.....

IT Forummet - Hele Danmarks nye IT Forum

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 16:12
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Så vidt jeg ved, så holder den helt fint i retten. Det skriver klart, at de ikke ønsker dybe links - og så er det jo sådan det er.

Jeg tror problemet ligger i mediestøtten - så længe vi har den, så tilpasser medierne sig mediestøttens præmisser i stedet for at tilpasse sig deres læsere - og det gør det helt frygtelig kunstigt.

Fjernede man mediestøtten var der nok heller ikke ret mange aviser tilbage i DK, men på sigt ville danskerne jo nok vænne sig til at betale for deres nyheder direkte i stedet for indirekte - og så ville de mest omstillingsparate aviser overleve, mens de andre ville dø.

Side 2 ud af 3 (24 indlæg)