Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor kører du ikke med cykelhjelm?

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 11:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Dato: 15-05-2007 10:11:18 Forfatter: Jesper Jørgensen
Mange forældre lykkes fint med at afholde deres børn fra at køre bil, selvom de er forfærdelige rollemodeller på dette område. Der er ting man kan tage stilling til når man er stor nok til det, men indtil da er det forældrene der bestemmer.

Jeg forstå ikke lige første del af argumentet, men skidt med det - jeg er med på ideen bag.

Det er da korrekt at det godt kan lade sig gøre så længe de er små. Lige indtil de begynder at vende argumenterne om: "Hvad med dig selv? Betyder det ikke noget, at jeg risikere at miste min far fordi en åndsvag billist ikke ser sig for?!"
"Øhh.. jo da, men..."

De har det jo med at begynde at tage selvstændig stilling til tingene før man som forælder er helt enig i at det tidspunkt er nået. Og det kan ske ud fra nogle helt andre forudsætninger. Jeg vil for eksempel ikke acceptere at mine børn fravælger cykelhjelmen af ''kosmetiske årsager''.

Og så er jeg helt vild med dit argument med at en cykelhjelm er årsag til en indskrænkning i din personlige frihed!

Det handler naturligvis om holdninger, om hvad der er smart og hvad der bestemt ikke er. Sikkerhedsargumentet holder ikke en meter overfor en trodsig teenager - og autoriteten som forældre er omvendt proportional med afstanden mellem barn og forælder...

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 11:51
Dato: 14-05-2007 23:15:37 Forfatter: Morten Ellegaard Larsen
Det kan til stadighed undre mig at forældre tror de har nogen chance overhovedet for at lære deres børn at køre med cykelhjelm, hvis de selv insisterer på at lade være pga af diverse dårlige undskyldninger.

Har du børn, Morten? --- hvis du har børn vil du også vide hvilken autoritet en politimand har når han besøger skolen og fortæller børnene at de skal have hjelm på når de cykler til og fra skole... eller den autoritet og retorikkraft en respekteret lærer har.

Børnene er flintrende ligeglade med vore formaninger - og de er uhyre effektive som små "politifolk" når man - som jeg nu og da ikke lige får eks. selen på i bilen - "Du SKAL have sele på far!" - efterfulgt af moralen: "Ellers stopper politiet dig og klipper i dit kørekort" - og det er altså vel at mærke en udtalelse fra min søn som først fylder 4 år i August!

Så man skal passe på med at påstå at vi forældres dårlige vaner påvirker vores børn i forkert retning når det handler om helt specifikke ting og seler og hjelme.

Har skolen blot en aktiv politik omkring oplysning overfor eleverne (og børnehaven overfor børnene der) ved eks. at have en markant lærer på den opgave, fulgt op af et årligt besøg af en panserbasse, så kan vi glemme selen og undgå hjelmen ligeså tosset vi vil: Børnene skal nok forklare os at vi er fejl på den!

Det er ihvertfald mine erfaringer .... jeg har også gjort mig erfaringer uden hjelm - da jeg sammen med børnene var i skøjtehallen og knaldede hovedet i isen - fy for s.... det gjorde ondt - og hvem grinede: Min seksårige datter med hjelm på hovedet! "Du kunne bare have husket hjelmen din klovn!"

Men..men.. jeg er ikke fanatisk - som nævnt - hvis min datter smutter afsted uden hjelm så er det bare sådan. Sikkert indtil skolen har haft besøg af en politimand der siger at hjelm er lovpligtig ;-)

I starten af skoleåret var det selen der var på programmet... og DET har virket!

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 14:24

Jeg forstå ikke lige første del af argumentet, men skidt med det - jeg er med på ideen bag.

...

Lige indtil de begynder at vende argumenterne om: ''Hvad med dig selv? Betyder det ikke noget, at jeg risikere at miste min far fordi en åndsvag billist ikke ser sig for?!''
...

Og så er jeg helt vild med dit argument med at en cykelhjelm er årsag til en indskrænkning i din personlige frihed!

1) Der er mange andre ting end lige cykelhjelme hvor verden er så uretfærdig at børn ikke må det samme som voksne. Hvorfor må far bruge en motorsav når sønnike ikke må? (eller det må han måske heller ikke!)

2) Hvis man bliver fanget i dette argument er det fordi man fra start har slået fejlagtigt på at cykelhjelmen skal på pga. åndsvage bilister. Så er man selv ude om det og må på med cykelhjelmen. Barnet skal have cykelhjelm på fordi det motorisk ikke er fuldt udviklet og fordi det endnu ikke er gammelt nok til at det kan gennemskue konsekvensen af at køre uden.

3) En cykelhjelm er endnu en af mange ting jeg ikke må glemme, og som gør at jeg er nødt til at trække hvis jeg glemmer - den hvor jeg tidligere kunne have cyklet. Den kan blive stjålet, og så må jeg lade cyklen stå til jeg har fået købt en ny. Den fylder.

Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 14:35
rigtig god cafësnak - god idé, Nikolaj!

selv kører jeg med hjelm de meste af tiden - men skal jeg et hurtigt smut i IRMA eller NETTO hænder det at jeg ''glemmer'' den. Hvis jeg skulle ha'' den på altid så skulle flg. kriterier være opfyldt:

• Pænere end min nuværende (det ville en skaterhjælm kunne klare)
  • Varm på ørerne (en hue under hjelmen eller ørebeskyttere på stropperne ser sgu'' tosset ud). ...men måske kan skatermodellen også klare dette problem
  • Let at tage af og på (evt. 2 positioner til med/uden hue - specielt i børneudgaverne)
  • Let at låsefast...jeg hænger som regel min på styret - evt. med wirelåsen gennem stropperne - det er en OK løsning
  • Billigere - en fed hjelm kkoster op mod/over kr. 500....det er for meget
  • Gratis cykelhjelme til børn når de starter i børnehave eller skole, måske (''sponsorerede'' af Rådet for Større Trafiksikkerhed m.fl.)

Min 6-årige datter kører altid med hjælm. Men den er godt nok svær at få til at sidde rigtigt. forår og efterår hvor hun nogle dage har hue på og andre ikke skal man stå og ''fifle'' med spænderne - det er en om''er. Og af en eller anden grund glider spænderne i stropperne langsomt ud, dvs. den i princippet jævnligt skal efterjusteres. Det sker desværre ikke altid....Har overvejet at udvikle en ny hjelm til børn der tager hånd om disse problemer, men har ikke haft tid, endnu.......

...og NB: Stort set alle børn jeg ser har hjelmen forkert monteret - og dermed får man en meget ringere virkningsgrad.... hmmmmm.........

Martin
Tilmeldt 14. Dec 05
Indlæg ialt: 453
Skrevet kl. 15:13
Sakset fra pol.dk:

Børn gør ikke, hvad deres forældre siger, men hvad deres forældre gør.
Derfor opfordrer Vejdirektoratet i en ny kampagne forældre til at droppe forfængeligheden og tage cykelhjelmen på.
Det er Vejcenter Nordjylland, der forsøger at få flere nordjyder til cykle med hjelm. Der kommer en folder til børnene fra 0. til 4. klasse og en anden til 5. og 6. klasse.
Forældre skal gå forrest
Men hovedpointen er forældrene, der skal gå forrest som rollemodeller.
»Som forælder er det vigtigt at gøre sig klart, at cykelhjelmen kan være forskellen mellem liv og død«, skriver Vejdirektoratet i en pressemeddelelse.
Direktoratet vurderer, at brug af cykelhjelm kan redde 13 menneskeliv om året

Martin
Tilmeldt 15. Aug 05
Indlæg ialt: 142
Skrevet kl. 19:49
Dato: 15-05-2007 11:50:47
Forfatter: Lasse Burholt
Børnene er flintrende ligeglade med vore formaninger - og de er uhyre effektive som små ''politifolk'' når man - som jeg nu og da ikke lige får eks. selen på i bilen - ''Du SKAL have sele på far!'' - efterfulgt af moralen: ''Ellers stopper politiet dig og klipper i dit kørekort'' - og det er altså vel at mærke en udtalelse fra min søn som først fylder 4 år i August![...]

Hvis du dermed mener at forældre skal holde op med at opdrage, "fordi øvrighedspersoner er langt mere effektive" - så synes jeg du er ude på et sidespor.
Det er forældres ansvar, at deres børn opfører sig hensigtsmæssigt i omverdenen. Punktum. Det er ligegyldigt om vi snakker mobning, brug af cykelhjelm eller sele - at øvrighedspersoner kan hjælpe? Ja, man tager da imod en udstrakt hånd - men derfor er det stadig forældrene der skal vise rygrad.
Jeg har ikke cyklet siden jeg selv var barn (hvor alle blev skræmt af at Poul Nyrup kørte med cykelhjelm ) - men når jeg begynder igen (når datteren bliver gammel nok), er det med cykelhjelm, reflekser og tegngivning.
Men for at vende tilbage til trådens kerne - så skal der rollemodeller til - forældre skal påvirkes mindst ligeså meget som børnene. Lad os se nogle skuespillere, folkevalgte og sportsstjerner med hjelm.

Fra Thisted
Tilmeldt 17. Apr 07
Indlæg ialt: 176
Skrevet kl. 20:25
Hej!

Jeg har netop afsluttet en cykelrytter karriere, og jeg kører ALTID med cykelhjelm..

Og jeg er fuldstændig ligeglad med at nogen syntes at det ser åndssvagt ud, jeg har simpelthen set for mange styrt uden cykelhjelm, som endte med kraniebrud og det der er værre... Og det er endda som cykelrytter, hvor alt foregår under ordnede forhold og hvor folk er forholdvis gode til at styre en cykel.. På min skole kæmper man med alt det der med cykel hjelm og at folk skal huske at have den på, men det hjælper INTET, for de unge gider ikke engang eje en cykel hjelm, så hver gang vi skal ud at cykle med klassen, bliver der brugt enorme ressourcer på emnet.

Jeg tror ikke at man kan komme problemet til livs, for uanset hvad er det umoderne og barnligt, og grimt og jeg ved ikke hvad at køre med sådan en.. og det tror jeg heller ikke man kan ændre på.... Desværre....  

Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 22:09
Direktoratet vurderer, at brug af cykelhjelm kan redde 13 menneskeliv om året

Med 6 mio. danskere med der cykler 70 år hver, betyder det at 15 personer ud af 100.000 danskere vil dø fordi de ikke bruger cykelhjelm.

Hvis hver dansker skal have en ny cykelhjelm til 500 kr hvert 6 år, vil det have en årlig samfundsomkostning på 500 millioner kroner (årligt vel at mærke). Hvis man ser det som en forsikring er den ihvertfald ret dyr.

Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 12:40
For at remse op:

Hvis man skulle lave en cykelhjelm, så skal den være:

• Billig/billigere end de eksisterende

• pænere design

• sidde bedre/korrekt på hovedet

• have mulighed for at spænde den fast på cyklen - uden den kan blive våd

• evt. designerhjelme - Som Dolce Gabbana lavede med motorola

Har I andre ideer?

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 12:56
Dato: 15-05-2007 19:48:50 Forfatter: Magnus Lund
Dato: 15-05-2007 11:50:47 Forfatter: Lasse Burholt Børnene er flintrende ligeglade med vore formaninger - og de er uhyre effektive som små ''politifolk'' når man - som jeg nu og da ikke lige får eks. selen på i bilen - ''Du SKAL have sele på far!'' - efterfulgt af moralen: ''Ellers stopper politiet dig og klipper i dit kørekort'' - og det er altså vel at mærke en udtalelse fra min søn som først fylder 4 år i August![...]

Hvis du dermed mener at forældre skal holde op med at opdrage, ''fordi øvrighedspersoner er langt mere effektive''

Mener ikke jeg noget sted har givet udtryk for at forældre ikke skal opdrage børnene ---- og du har da ret i at selvfølgelig skal vi forældre også til en vis grad opdrages til eks. at bruge en æggeskal ---- min pointe er blot at forældre er særdeles godt flankeret af eks. "øvrighedspersoner" som børn respektere - mit eksempel viser jo samtidig at udover diverse kampagner, ja så har jeg eks. to børn som opdrager på mig i forhold til at huske MIN egen sele i bilen.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Side 3 ud af 4 (36 indlæg)