Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor kører du ikke med cykelhjelm?

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 21:19
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg havde lige en debat med mine forældre en dag - Min fader var netop faldet på sin cykel, og lillemor arbejder på en skadestue. Begge var derfor enige om, at det simpelthen var sindsygt dumt at køre UDEN cykelhjelm - De kører begge en del på cykel, UDEN hjelm.

Der har da været lidt fokus på det, nogle kampagner osv. - Det ER farligt at cykle uden hjelm. Når man kigger herinde hvor jeg bor, fx på Nørrebrogade - Der er så mange cykler, det går ofte stærkt - lige ved siden af vejen - Selvfølgelig på asfalt:-) Man kan jo kun tænke sig til, de uheld der må ske!

Men som tidligere cykelrytter i klub og med licens, ved jeg, at mange synes at hjelme er rigtig ufedt! - Som ung bliver man jo kigget efter, hvis man har hjelm på!! Det var ikke noget problem i klubben, det var jo lidt sejt med en racerhjelm.

Men hvad skal man gøre for at få flere til at køre med hjelm?

En holdningsændring hos befolkningen ville være det bedste - Det tager tid!

Men hvad skal der til for at DU vil køre med cykelhjelm? Lad os sige du ikke lige oplever noget styrt el.lign. - Hvordan skal hjelmen se ud, hvad skal den koste osv. før det simpelthen er for dumt at lade være?

Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 21:25

Helt ærligt, så tror jeg aldrig det bliver et hit at køre med cykelhjelm. Dog kunne det måske blive moderne hvis nogle kendte mærker indenfor mode og design, designede nogle. Forestil dig D&G hjelmen eller Gucci-hjelmen? hehe

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 21:45
Det ville simpelt hen se for åndssvagt ud med cykelhjelm inde i Peugot''en, når der også skal være plads til håndfrit sæt til mobilen.
Før kæden rustede, kørte jeg altid med hjelm - jeg lever jo af det, der er inde bagved.

mvh Hans

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6571
Fra  TextReactor Skrevet kl. 21:48
500 kr i bøde for at køre uden cykelhjelm. Ansæt en masse nye politi''er til at skrive bøderne ud.

Så tror jeg nok folk skal lære at køre med hjelm. ;)

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Tilmeldt 8. Jan 07
Indlæg ialt: 184
Skrevet kl. 22:02
Det får du sgu ikke nogle politi''er til, så skal de jo lave en masse papirarbejde! hehe
Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 22:26
Her i KBH er det blevet halvmoderne at have sådan nogle skaterhjelme på når man cykler. Så vidt jeg ved er det vist mest personer midt i 20''erne - slutningen af 20''erne der kører med dem.

Men hvordan skal en cykelhjelm designes, hvis man vil have at den skal appelere til den brede befolkning?

Fra Ballerup
Tilmeldt 13. Mar 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 22:46

Der er nogle personer, der tænker med hjernen, og andre der tænker med hjertet. Den første gruppe er i klart mindretal, og det er dem, der bruger cykelhjelm. Resten er i den her forbindelse uden for pædagogisk rækkevidde.

Du bliver nødt til at have tålmodighed. Da dødeligheden utvivlsomt er (marginalt) højere for cyklister uden cykelhjelm, vil deres andel ifølge Darwins evolutionslære langsomt formindskes, og om et par millioner år vil alle køre med cykelhjelm.

Det var sat lidt på spidsen, men jeg tror ikke på, at du kan designe dig ud af det. Eksempelvis vil en stor del kræve, at en cykelhjelm ikke kommer i berøring med håret, så frisuren ikke bliver ødelagt.

Personligt har jeg brugt cykelhjelm siden 1991, og jeg føler mig nøgen, hvis jeg cykler uden.

Mvh. Jakob

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 23:16
Jeg kan kun tilslutte mig de hellige, der bruger hjelm.

Jeg har kørt med cykelhjelm siden jeg i mine unge dage kastede mig rundt på racer i byens gader - det er UFATTELIGT så mange idioter der kører rundt i bil!

Siden har jeg fået børn og har kunnet se en helt klar pædagogisk effekt af at køre med hjelm. Mine børn er tvunget til det og der falder en ordentlig omgang brænde ned, hvis jeg ser dem uden hjelm. Den ældste redede sig en enkelt gang en travetur på 2½km, da far kom forbi, opdagede hovedproblemet og konfiskerede cyklen... Det var overstået på 30min, men han har lært lektien. Idag kunne ingen af dem finde på at kaste sig på cyklen uden hjelm, og kammeraterne får drøje hug når de snyder sig til at køre uden.

Det kan til stadighed undre mig at forældre tror de har nogen chance overhovedet for at lære deres børn at køre med cykelhjelm, hvis de selv insisterer på at lade være pga af diverse dårlige undskyldninger.

Det handler om holdninger - og der er trods alt stadigvæk mulighed for at ændre den hos de fleste. Se bare på forholdet til spirituskørel og rygning, nu mangler vi så bare at få cykelhjelmene på og få bilisterne til at overholde fartgrænserne.

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:27
Hvis nogen kunne være så venlige at opfinde en cykelhjelm, som kan låses fast til cyklen og ikke skal med ind til møderne som håndbagage og blive glemt i diverse receptioner, ville det nok hjælpe lidt. Også for ungerne, som slæber skoletaske, gymnastiktøj og cykelhjelm rundt på gange og i klasseværelser.
Fra Ballerup
Tilmeldt 13. Mar 07
Indlæg ialt: 77
Skrevet kl. 23:48
Dato: 14-05-2007 23:26:44 Forfatter: Anette/Inloco Hvis nogen kunne være så venlige at opfinde en cykelhjelm, som kan låses fast til cyklen og ikke skal med ind til møderne som håndbagage og blive glemt i diverse receptioner, ville det nok hjælpe lidt.

Hej Anette

Det er en god pointe. Der er helt sikkert mange, der undlader brug af hjelm af den grund.

Jeg kunne dog godt tænke mig at se nogle reelle data for forholdet mellem antal stjålne cykler og antal stjålne cykelhjelme. Jeg tog selv konsekvensen for en del år siden, da jeg heller ikke gider slæbe min cykelhjelm med mig overalt. Jeg hænger min cykelhjelm på mit cykelstyr, uanset hvor jeg parkerer – og den bliver på ingen måde fastgjort. Hjelmen er ikke en af de billige modeller, men jeg indrømmer, at den er 6-7 år gammel. Jeg færdes primært i Ballerup og omegn, og risikoen er naturligvis større visse steder i København.

Den største ulempe er, at hjelmen ikke er ret lækker efter en regnbyge

Mvh. Jakob

Side 1 ud af 4 (36 indlæg)