Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvorfor kører du ikke med cykelhjelm?

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 23:57
Hvor mange stjerner giver du? :
I min verden er en hjelm for mig blot en falsk tryghed - nu har jeg cyklet vanvittigt meget især i mine unge dage - og den fik ikke for lidt i de gamle BMX dage, såvel som senere på Mountain Bike, både i byen og i skoven - og man styrtede da en del gange, men det var jo aldrig knolden man slog, men alle mulige andre dele af kroppen.

Det er jo ikke farligt at køre uden cykelhjelm - ligesom det heller ikke er farligt at køre uden sele i bilen - hjelmen og selen er blot en sikkerhedsforanstaltning som træder i kraft i uheldstilfælde hvor man eks. på cykel går i asfalten med knolden først - eller med sele i bilen i visse tilfælde ikke ryger ud gennem ruden.

Mine børn har cykelhjelm - men er altså ikke fanatisk - opfordrer dem blot, kommandere dem til at bruge den når de løber på rulleskøjter - men igen, så er jeg jo ikke ligefrem rollemodel hvad angår hjelm - men skyldes især at jeg ikke selv er vokset op med det - og så det faktum at det måske engang nærmer sig hysteri når alt skal gøres op i alt for meget sikkerhed. Det kan godt backfire - at man tænker: Pyt, jeg har hjelm på - så jeg er sikker.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Aars
Tilmeldt 15. Apr 06
Indlæg ialt: 602
Skrevet kl. 00:23
Hej Lasse,

Jeg er også fra Frederikshavn og er også vokset op uden cykelhjelm. Den var ganske simpelt ikke opfundet, da jeg var barn. Men det var sikkerhedsselen heller ikke, da vores forældre var børn og det er vel ikke nogen undskyldning for, at hverken du eller dine børn ikke skal fastspændes når du kører bil?

De fleste forældre jeg har hørt om hvis børn enten er alvorligt kvæstede eller i værste fald døde, har fortrudt at de ikke insisterede på at deres børn bar sele eller cykelhjelm. Men omvendt, så var det jo ikke farligt før ulykken skete.

Lasse; du lyder som om du ikke har mistet. Vær du glad for det, men lad være med at være så naiv, at du tror at ulykken ikke kan ramme dine børn! Den dag det går galt fortryder du nok at du ikke var fanatiker. Uanset om det drejer sig om cykelhjelm eller sikkerhedssele.
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 00:32
Dato: 15-05-2007 00:22:36 Forfatter: Kim Gam-Jensen [tropefisk.dk] Hej Lasse,
Lasse; du lyder som om du ikke har mistet. Vær du glad for det, men lad være med at være så naiv, at du tror at ulykken ikke kan ramme dine børn! Den dag det går galt fortryder du nok at du ikke var fanatiker. Uanset om det drejer sig om cykelhjelm eller sikkerhedssele.

Vil kraftigt pointere at mine børn ALTID er spændt fast efter alle kunstens regler i bilen - men når det drejer sig om cykelhjelm er jeg altså erklæret ikke-fanatisk. Og skal vi tale om at miste, så er jeg verdensmester i at miste - og kan snart remse en alenlang liste op af nær familie som er kommet dage - men det skyldes dog ikke trafikulykker.

Iøvrigt er det umuligt for mig at køre uden sele i bilen når børnene er med: De slår ned på det MED DET SAMME grundet at skole og børnehave har gjort meget for at børnene skal minde mor og far om selen.

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 01:04
Dato: 14-05-2007 23:56:58 Forfatter: Lasse Burholt
I min verden er en hjelm for mig blot en falsk tryghed (...)

Så lader du dig jo nok heller ikke påvirke af følgende fakta hentet fra Rådet for Større Færdselssikkerhed:

Ulykkesregisteret
Data fra 5 skadestuer i perioden 1998-2000:

• Ca. 30 % af skaderne for cyklisterne er hovedskader.
  • 63 % af skaderne fra trafikulykker med alkoholpåvirkede cyklister er hovedskader

Det norske Transportøkonomisk Institutt (TØI)
''Effektkatalog for trafiksikkerhetstiltak'' TØI rapport 572/2002.

• Cyklister med cykelhjelm reducerer sin dødsrisiko med 40 % (Andersson et al 1998)
  • Cyklister med cykelhjelm reducerer sin risiko for at blive hårdt kvæstet med 30 % (Andersson et al 1998)
  • De reducerer skaderisikoen generelt med 20 % (Andersson et al 1998)
  • Andre undersøgelser tyder på, at cykelhjelm reducerer risikoen for hovedskader med over 50 %.  

mvh Hans

Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 01:16
Så lader du dig jo nok heller ikke påvirke af følgende fakta hentet fra Rådet for Større Færdselssikkerhed

De undersøgelser og tal har jeg set før - er bekendt med dem - og derfor er der heller ikke så meget grundlag at diskutere videre på - forstået således at jeg ikke kan modargumentere de faktiske tal - og slet ikke i forhold til min manglende fanatisme omkring brug af cykelhjelm.

Nu er jeg bl.a. i skolebestyrelsen, hvor vi næste gang skal blive enige om hvorvidt børnene SKAL have cykelhjelm på når de cykler fra skolen til svømmehallen ifm. svømmeundervisning i skoleregi. Her vil jeg klart sige JA til at børnene skal have hjelm på - og det skyldes at skolen har et overordnet ansvar for børnene i denne sammenhæng.

Men jeg vil aldrig nogensinde kræve at børnene skal have hjelm på når de cykler til og fra skole; det må helt og holdent være op til forældrene selv at vurdere/implementere.

MVH

Tilmeldt 15. Nov 05
Indlæg ialt: 1420
Fra  Danske Trailløbere Skrevet kl. 07:19
Ingen tvivl - Tallene taler for sig selv.
Men i den her tråd ser man jo klart, at der skal en holdningsændring til i befolkningen.

Men kunne en cykelhjelm med et bestemt design, features(som fx at den er nem at spænde på cyklen) eller andet gøre at endnu flere begynder at køre med cykelhjelm?

Fra Vadum
Tilmeldt 7. Nov 05
Indlæg ialt: 862
Skrevet kl. 09:27
Dato: 14-05-2007 23:26:44 Forfatter: Anette/Inloco Hvis nogen kunne være så venlige at opfinde en cykelhjelm, som kan låses fast til cyklen 

Altså Anette, jeg har altid opfattet dig som et logisk tænkende menneske... ;-)

Du tager ganske simpelt en af stropperne fra cykelhjelmen og fører ind i låsen, så den OGSÅ er låst fast. Hjelmen kan ganske vist fjernes med brug af en skarp kniv, men så dyr en cykelhjelm har du vel heller ikke investeret i?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 09:32
OK, Ellegaard, det har du så ret i. Men man kunne da sagtens forestille sig nogle mere elegante løsninger, ikke? Og nogen, hvor cykelhjelmen ikke blev våd inden i i regnvejr og ikke fik olie på sig, fordi cykellåsen sidder nede ved baghjulet.
Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:44
Fra Roskilde
Tilmeldt 30. Jul 06
Indlæg ialt: 2298
Skrevet kl. 10:11
De fleste forældre jeg har hørt om hvis børn enten er alvorligt kvæstede eller i værste fald døde, har fortrudt at de ikke insisterede på at deres børn bar ... cykelhjelm.

På samme måde fortryder alle hvis hus er blevet spist af borebiller, at de ikke skrev en "borebille forsikring". Jeg er oprigtigt ked af det på de familiers vegne, men man kan også føre en så sikker tilværelse at man ender med ikke at have levet. Hvor en sikkerhedssele i en bil næppe længere kan kaldes en inskrænkning i den personlige frihed, så er en cykelhjelm det. Det bedste man kan gøre er at gøre det cool at bruge cykel hjelm og en "D&G cykelhjelm" er slet ikke en tosset idé. Hvad med et "MTV Pimp my bikehelmet" program?

Cyklister med cykelhjelm reducerer sin dødsrisiko med 40 % (Andersson et al 1998)

Dette tal taler ikke for sig selv. Det der er behov for er to tal for hvor mange kilometer man gennemsnitligt skal køre på cykel før man dør af det hhv. med og uden cykelhjelm. Så kan man sammenholde det med charterferien, hvor farligt det fx. er at cykle uden hjelm i forhold til at flyve charterfly. Tænk over at folk tager på flyferie har en risiko der er over 1.000.000 gange større for at dø i en flyulykke en folk der aldrig flyver!

Det kan til stadighed undre mig at forældre tror de har nogen chance overhovedet for at lære deres børn at køre med cykelhjelm, hvis de selv insisterer på at lade være

Mange forældre lykkes fint med at afholde deres børn fra at køre bil, selvom de er forfærdelige rollemodeller på dette område. Der er ting man kan tage stilling til når man er stor nok til det, men indtil da er det forældrene der bestemmer. Ulykkes raten er garanteret højere for unge cyklister ligesom den er med unge bilister. 

Bruger iøvrigt ikke cykelhjelm... Mit liv er fyldt af kalkulerede risici. Har lige valgt ikke at have en fosikring for "indvendige rør", og købte heller ikke en forsikring med til mit spejlreflekskamera. Fik beregnet på nettet at jeg med min livsstil har en forventet levealder på 93 år, men kan ikke huske om jeg blev spurgt om det med cykelhjelmen.

Side 2 ud af 4 (36 indlæg)