@ Karsten - Du spurgte lidt til, hvad Mensa har at byde på og hvad man som medlem kan forvente. Det der er den vigtigste paragraf i Mensas vedtægter er, at det er en social forening og det er uden tvivl netop det sociale, der er i højsædet i foreningen.
Jeg er selv lokalformand i Nordjylland og er derfor den der står for de arrangementer, som foregår i det nordjyske. Vi har eksempelvis lige haft julefrokost for 3 uger siden (Ja lidt sent, men det passer ligesom bedre end i december, hvor kalenderen er fyldt :-)) og derudover er der en caféaften en gang i måneden, hvor alle medlemmer er velkomne til at deltage. Dertil kommer masser af arrangementer rundt om i landet og her kan man som medlem blot tage et kik i kalenderen og se, om det passer ind og så tage afsted. Her er der både faglige arrangementer, som eksempelvis foredrag og derudover masser af caféaftener.
Til de sociale arrangementer bliver der snakket om alt mellem himmel og jord og det er bestemt ikke lige klogt det hele og jeg har bestemt ikke opfattelsen af, at man skal være specielt velformuleret for at kunne være med. Der er højt til loftet og stor forståelse for, hvem man er som person med de små skævheder, man nu end måtte have - og hvem har ikke det - medlem af Mensa eller ej?
En generel tendens jeg har hørt fra flere medlemmer er at mange på et eller andet tidspunkt har haft følelsen af ikke rigtig at passe ind nogen steder. Og netop denne følelse bliver af og til drøftet af medlemmerne og for mange falder flere ting i hak, når de hører, at andre har det på samme måde. Eksempelvis tendensen til, at der ikke er mange medlemmer, som har skyhøje karakterer fra skolen, men nærmest kun har klaret sig middelmådigt, da stoffet måske ikke har interesseret dem tilstrækkeligt til at de har følt sig udfordret.
Og on-topic: Ja, selvfølgelig må man være stolt af sin IQ - hvorfor ikke? Det er jo ikke noget man selv har besluttet eller haft nogen indflydelse på. Der er i hvert fald ingen grundt til at skjule det. Jeg gør selv lidt i samme stil som Casper - Jeg går ikke rundt og prædiker om det i øst og vest, men det er heller ikke noget, jeg holder skjult. Hvis folk spørger, så fortæller jeg gerne. Det er trods alt en forening med mange forskellige personer og interesseområder og en rigtig god måde at netværke på med andre, som man ellers ikke ville have mødt - altså nogen, som måske ikke direkte har samme interesseområder som en selv. Og man kan aldrig netværke nok :-) Jeg har selv fået meget ud af at netværke med nogle af de øvrige medlemmer.
Dette var blot for at give et besyv med i sagen og jeg kan kun opfordre alle interesserede i at prøve testen og så melde sig ind, hvis de har lyst. Scorer man fornuftigt i online-testen - 120 -130, så er der stor sandsynlighed for, at man også klarer sig godt til den adgangsgivende test. Der er en generel opfattelse af at online-testen er en smule sværere end den adgangsgivende.
Så giv det et skud, hvis det har interesse - Medlemmer af Mensa er slet ikke så mærkelige endda :-)
Det blev da en lang post - beklager :-)