Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

A-kasse for selvstændige overflødig

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Frederikshavn
Tilmeldt 9. Aug 05
Indlæg ialt: 2606
Fra  Aurumtrends Skrevet kl. 12:35
Hvor mange stjerner giver du? :

Alle os der arbejder for os selv bliver jo mødt med forslag om, opfordringer til og gode grunde til, hvorfor man bør melde sig ind i A-kasse for selvstændige. Nu er det bare sådan, at den i grunden ikke er så meget værd den dag, du står "arbejdsløs", som følge af en periode hvor der måske ikke kommer hverken kunder eller kugler i kassen; du kan nemlig først få a-kasse udbetaling i det øjeblik, du helt har lukket dit firma ned; opsagt/slettet dit SE nummer - og så videre.

Så derfor er a-kasse indbetaling ikke noget du skal se på som et sikkerhedsnet, hvis du praktisk talt - måske kun i en periode - bliver arbejdsløs: Lad os antage du er selvstændig konsulent eller driver en forretning hvor du måske lever af få kunder - lad os sige du lige pludselig oplever, at der ikke er noget at lave for dem - og du nu enten venter på de kommer igen eller skal opsøge nye kunder - ja, så er der altså ikke økonomisk back-up at hente fra a-kassen; du kan end ikke "supplere" din udeblivende eller minimale indtægt.

Nu skal det ikke undre mig, at mit synspunkt ikke deles helt så firkantet.

Har et eksempel med en kammerat, der har været nødt til at sadle om - og i den forbindelse var af det indtryk, at han i den mellemliggende periode kunne hive dagpenge hjem indtil han havde sine nye firma-aktiviteter på plads. Det kan ikke lade sig gøre - han kan kan kun få a-kasse udbytte, såfremt han helt lukker for sine aktiviteter - incl. SE nummer - og det er ikke muligt, idet hans "sadlen om" kræver et SE nummer ifm. med de nye tiltag.

Så med andre ord, kunne han ligeså godt have sparet a-kasse indbetalingerne - for mon ikke de fleste selvstændige alligevel går fra et projekt til et nyt ELLER i tilfælde af sit firma lukker, ja så er man nok dækket ind i form af "almindelige job-muligheder" (ellers bør man nok lige kigge på at pleje sit netværk noget bedre... allerede idag...!).

Min påstand er med andre ord: a-kasse for selvstændige er overflødig (i forhold til ØKONOMISK sikkerhedsnet).

MVH

Lasse Burholt - Skype/ooVoo: lasseburholt - SMS 4236 8252 - Dream big dreams, small dreams have no magic

Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 13:06
Det kan du vel have ret i. Sådan som sikkerhedsnet.
Men tilgengæld kan du, hvis du melder dig ind i DANA for eksempel, få støtte til barsel og videre uddannelse.
Men hvis man nu ikke regner med at skulle have børn og er så overuddannet (eller ikke har behov herfor) at man aldrig kunne finde på lige at tage nogle kurser eller lignende. Så er det regulært spild af penge at melde sig ind i en A-kasse.

Peder

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9742
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 13:48
Enig, A-Kasser for selvstændige ligger i mine øjne i samme kategori som annoncehajer: De sæklger en vare uden den værdi de påstår den har. Det er rendyrket bedrageri
Fra Thorsager
Tilmeldt 7. Mar 06
Indlæg ialt: 120
Skrevet kl. 23:12
Er det ikke det samme som a-kasse for lønmodtagere ?
Sådan at man kun får understøttelse, hvis man opfylder betingelserne ?
Men det er nok rigtigt at begge former for a-kasser er overflødige for de fleste,
og derfor en dårlig investering, da der er mangel på arbejdskraft efter manges mening.

Jeg tror bare at de ledige, der har fået masser af afslag på jobansøgninger
samtidig med at de jages rundt i mere eller mindre formålsløse systemer,
ikke er så overbeviste om, at der er mangel på arbejdskraft
Henning

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:17
> Er det ikke det samme som a-kasse for lønmodtagere ?

Nej, slet ikke. For en ansat er enten ansat, eller ikke ansat.- Det er meget enkelt at opfylde kravene til at få forsikringen udbetalt. Helt anderledes, og langt mere kompliceret, forholder det sig når selvstændige skal dokumentere ophøret - det totale ophør og afvikling, af deres virksomhed. Og ofte kan en sådan fuld afvikling først komme på plads flere måneder efter man i praksis lukker og derfor har brug for forsikringen.

Fra Odense
Tilmeldt 2. Sep 06
Indlæg ialt: 426
Fra  Sturmglas Skrevet kl. 15:05

Støtten til barsel får man da alligevel, man skal bare henvende sig til ens kommune eller Arbejdsdirektoratet så vidt jeg har forstået?

Hilsen

Fra Trelleborg, Sverige
Tilmeldt 6. Nov 07
Indlæg ialt: 594
Fra  Catapult Skrevet kl. 15:19

Jeg har forladt A-kasserne for længe siden. Netop ud fra devisen at man skal lukke virksomheden helt ned for at få understøttelse, og det har jeg godt nok svært ved at se mig selv gøre. Så er der nogen der nævner støtte til barsel, tja... problemet er vist mere at få tid til barsel som selvstændig, det bliver vel typisk noget med at arbejde mellem bleskift og bøvser :)   Jeg sparer hellere selv op til lidt barsel og supplere med lidt arbejde når barnet sover - så hænger det også sammen :)

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:23

Steffen_k:

Støtten til barsel får man da alligevel, man skal bare henvende sig til ens kommune eller Arbejdsdirektoratet så vidt jeg har forstået

Det må jeg så konstatere at du ikke har forstået rigtigt. Da min kone fødte vores søn for godt 1½ år siden kunne vi, på tros af utallige timer og dages kæømpen med de forskellige myndigheder ikke få EN KRONE i barsel - ikke en dag betalt! Jeg måtte selv betale 100% for min kones barsel.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)