Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvor køber man skrfttyper på nettet

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)
Fra Andersen
Tilmeldt 15. Nov 11
Indlæg ialt: 98
Skrevet kl. 17:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej,

Vil gerne have mere spændende skrittype på min hjemmeside, men hvor kan man købe nogle?
Tilmeldt 14. Apr 10
Indlæg ialt: 975
Skrevet kl. 17:46
Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 17:46

Check http://www.dafont.com/ som er gratis og har 1000 forskellige skrifttyper, men husk på at mange af dem ikke har dansk æ,ø,å

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 19:13
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du præciserer ikke, om du vil have en ny skrifttype til de grafiske elementer eller til tekstindholdet på din hjemmeside.

Hvis det er til det grafiske, så har du allerede fået et godt bud (du kan finde flere gratis fonts ved at søge på Google).

Hvis du derimod søger en ny skrifttype til selve tekstindholdet, så kan du tage et kig på Google Web Fonts, som gør det muligt at få vist andre skrifttyper i brugernes browsere end de gængse, sikre skrifttyper (Arial, Verdana, Sans-serif osv.).

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 19:34

Som Jesper også er inde på, fortæller du ikke om det er til billeder, eller som en reel font til text.

Hvis det sidst nævnte er tilfældet, skal du i din css fil bruge @font-face.

Du skal dog huske at font-filen så både skal være i .eot (embedded openType - Internet Explorer) og enten TrueType eller OpenType (til firefox, chrome, safari osv.).

I det store perspektiv kan jeg dog ikke anbefale at bruge andre fonts end de web sikre font familier, eftersom det kan foresage lag og kan synes at skifte font senere end da siden loadede færdigt.

Hele webløsninger, eller selvstændige scripts
Smid en mail: jacsebl@hotmail.com Smile

Fra Kolding
Tilmeldt 10. Jan 06
Indlæg ialt: 742
Fra  Klubmodul ApS Skrevet kl. 19:34
Hvad med at købe et "i" først?

Mvh
Jesper

Klubmodul - 600000 danskere, 800+ organisationer kan ikke tage fejl

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 19:48

Hvis det udelukkende er til din hjemmeside du ønsker en anderledes skrifttype, så vil jeg faktisk anbefale dig at lade være.

Som de andre har nævnt, så findes der nogle forskellige metoder til at vise andre skrifttyper.
- Du kan vælge at kalde skriften via dit stylesheet eller tilsvarende. Men her kræver det så at de som besøger din hjemmeside også har skrifttypen installeret på deres computer. Jeg har selv set folk lave denne løsning hvor der så i bunden af siden har stået "Kræver du har skfiten xxxx - den kan du downloade her: xxxx" - og det er altså en total faliterklæring set med mine øjne.

- Du kan også benytte WEFT som er Microsoft's Web Embedding halløjs - og ja, det er noget teknisk at bruge, men fungerer... kun på Internet Explorer. Så alle som benytter Mac, iPad eller i det hele taget bare bruger en anden browser, de bliver kun præsenteret for default skrifttypen som i de fleste tilfælde er Arial.

- Du kan lave alle de tekster du ønsker med den specielle skrifttype, som et billede i stedet for tekst. Så er du ihvertfald uden om ovenstående problemer. Men til gengæld introducerer du en stak nye problemer omkring indexering og lignende. Så sådan noget som søgemaskineoptimering bliver så ekstremt langhåret.

Bottom line: Hold dig til standardskrifterne, eller vær forberedt på nogle gevaldige udfordringer - hvis det altså er din hjemmeside der er tale om. Hvis det er tryksager, så er det en helt anden historie Geeked.

/Jesper

Fra Københavnsområdet
Tilmeldt 16. Mar 11
Indlæg ialt: 712
Skrevet kl. 20:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jesper Norbøll:

Som de andre har nævnt, så findes der nogle forskellige metoder til at vise andre skrifttyper.
- Du kan vælge at kalde skriften via dit stylesheet eller tilsvarende. Men her kræver det så at de som besøger din hjemmeside også har skrifttypen installeret på deres computer.

Sådan fungerer det ikke helt længere. Google Web Fonts gør det netop muligt, at vise en række andre skrifttyper (end de gængse/sikre) via et kodestykke, som skal indsættes i "<head>"-sektionen - samt en mindre tilføjelse i CSS-filen. Det fungerer cross-browser.

Dog skal det bemærkes at det tager nogle ekstra milisekunder, at hente og indlæse koden fra Google, så hvis ens hjemmesides loadtime i forvejen er oppe i det røde felt, bør man nok undlade at bruge Google Web Fonts.

Fra Hillerød
Tilmeldt 27. Dec 11
Indlæg ialt: 44
Skrevet kl. 20:14

Der findes skam en meget lettere måde. Google webfonts var jo lavet før HTML5 og CSS3 standarten. Nu kan @font-face rule bruges:

Du uploader simpelthen nogle fonts, og refererrer til dem fra stylesheet, ligesom med fx baggrundsbilleder. Meget simpelt. Dog skal der udover TrueType eller OpenType font filer, uploades en .eot font fil for Internet Explorer. (man kan bruge mange web-services til at konvertere bare rolig

Hele webløsninger, eller selvstændige scripts
Smid en mail: jacsebl@hotmail.com Smile

Fra Allerød
Tilmeldt 28. Mar 05
Indlæg ialt: 3352
Fra  MediaMouse ApS - Trykkeri Skrevet kl. 20:34

Jeg var ikke klar over at det fungerede på tværs af browsertyper, det har det ihvertfald ikke gjort da jeg kiggede på det for nogle år tilbage. Men der var det heller ikke så aktuelt med at det skulle virke på alle tænkelige browsere, som det er i dag.

Hvordan opfører en cachet side sig hvis internetforbindelsen er nede? Her tænker jeg på cachede sider på f.eks. en iPad. Kan browseren stadig finde ud af at viser skrifterne korrekt, eller skal der være forbindelse til GWF før det fungerer?

/Jesper

Side 1 ud af 2 (14 indlæg)