Hej igen
Jeg har intet at skjule.

Det er kun godt, men desværre kan det være, at du ikke er klar over problemet før det opstår. Det ser vi ofte, når SKAT har været regnskabet igennem med rimelig alvorlige forhøjelser.
Når man kører i regnskabsprogrammer, så er det jo netop den parameter der bliver justeret. Netop egenkapitalen.
Dette er ikke korrekt - Egenkapitalen er forskellen på dine aktiver (det du ejer) og din gæld (det du skylder). Egenkapitalen + gæld = Passiver. Egenkapitalen er derfor et eksakt begreb, som så kan opdeles i flere bestanddele, herunder bl.a. hævninger, værdijusteringer som ikke er fysiske beløb. Egenkapitalen fortæller netop meget præcist din virksomheds situation.
Og det går også at når ens omsætning er nedaf gående så vil egenkapitalen være ned af gående, det er faktisk lid logik.
Det er ikke logik, snarere tværtimod, idet det eks. for en enkeltmandsvirksomhed også afhænger af hævninger m.v., så egenkapitalen kan godt stige selv om du har en omsætningsnedgang eller måske endda underskud. Derfor er det interessant at kunne specificere egenkapitalen.
Det er jo også et lovkrav jvf. årsregnskabsloven for klasse-B og større selskaber, at egenkapitalen skal specificeres i forbindelse med aflæggelse af årsregnskabet. Herved får du netop hele billedet af virksomheden.
Men Peter vil jo ikke give et klart svar til håndtering af bogholderi. Og det er lidt typisk for alle revisor her.
Nu er jeg ikke klar over, hvad det er Peter skal svare på omkring bogholderi, men det er uomtvisteligt, at der er nogle helt klare og ufravigelige regler, som man som selvstændig og regnskabspligtig skal overholde, herunder de tidligere anførte love og bestemmelser.
Henvisningen til alle revisorer er vidst "skudt lidt over målet", idet der alene i denne tråd er forsøgt at afklare og spørge indtil, hvad det reelle problem er, uden det dog klart fremgår.
Derimod fremkommer du med nogle forslag og metoder til regnskabsførelse, som der er rimelig enighed om vil være "på kanten" og måske endda der, hvor det virkelig kan gå hen og blive et problem for dem, som måtte vælge samme løsning, som den du beskriver du anvender.
Kenneth jeg vil her til sidst anbefale dig at bruge noget tid på at studere de omtalte regler og krav bedre, så du i det mindste kan få vished for de gældende regler.
Tonny