Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

HMM SKAT og moms ?

Side 5 ud af 6 (58 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:52
Hvor mange stjerner giver du? :

Tonny Skov Pedersen:
Du er forhåbentlig bevidst om, at SKAT også læser AMino?

Jeg har intet at skjule. Wink

Når man kører i regnskabsprogrammer, så er det jo netop den parameter der bliver justeret. Netop egenkapitalen.

Da det er den eneste parameter der kan justeres, man kan ikke snyde aktiver, eller hvad firmaet ejendomme.

Og det går også at når ens omsætning er nedaf gående så vil egenkapitalen være ned af gående, det er faktisk lid logik.

Men Peter vil jo ikke give et klart svar til håndtering af bogholderi. Og det er lidt typisk for alle revisor her.

/Kenneth

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 00:57

Kenneth..hvad spørger du om?

Jeg er stået af.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:01

Hej Peter

Når man opretter et regnskab.

Så har mange problemer med passiverne.

/Kenneth

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:18

Hej igen

Kenneth:
Jeg har intet at skjule. Wink

Det er kun godt, men desværre kan det være, at du ikke er klar over problemet før det opstår. Det ser vi ofte, når SKAT har været regnskabet igennem med rimelig alvorlige forhøjelser.

Kenneth:
Når man kører i regnskabsprogrammer, så er det jo netop den parameter der bliver justeret. Netop egenkapitalen.

Dette er ikke korrekt - Egenkapitalen er forskellen på dine aktiver (det du ejer) og din gæld (det du skylder). Egenkapitalen + gæld = Passiver. Egenkapitalen er derfor et eksakt begreb, som så kan opdeles i flere bestanddele, herunder bl.a. hævninger, værdijusteringer som ikke er fysiske beløb. Egenkapitalen fortæller netop meget præcist din virksomheds situation.

Kenneth:
Og det går også at når ens omsætning er nedaf gående så vil egenkapitalen være ned af gående, det er faktisk lid logik.

Det er ikke logik, snarere tværtimod, idet det eks. for en enkeltmandsvirksomhed også afhænger af hævninger m.v., så egenkapitalen kan godt stige selv om du har en omsætningsnedgang eller måske endda underskud. Derfor er det interessant at kunne specificere egenkapitalen.

Det er jo også et lovkrav jvf. årsregnskabsloven for klasse-B og større selskaber, at egenkapitalen skal specificeres i forbindelse med aflæggelse af årsregnskabet. Herved får du netop hele billedet af virksomheden.

Kenneth:
Men Peter vil jo ikke give et klart svar til håndtering af bogholderi. Og det er lidt typisk for alle revisor her.

Nu er jeg ikke klar over, hvad det er Peter skal svare på omkring bogholderi, men det er uomtvisteligt, at der er nogle helt klare og ufravigelige regler, som man som selvstændig og regnskabspligtig skal overholde, herunder de tidligere anførte love og bestemmelser.

Henvisningen til alle revisorer er vidst "skudt lidt over målet", idet der alene i denne tråd er forsøgt at afklare og spørge indtil, hvad det reelle problem er, uden det dog klart fremgår.

Derimod fremkommer du med nogle forslag og metoder til regnskabsførelse, som der er rimelig enighed om vil være "på kanten" og måske endda der, hvor det virkelig kan gå hen og blive et problem for dem, som måtte vælge samme løsning, som den du beskriver du anvender.

Kenneth jeg vil her til sidst anbefale dig at bruge noget tid på at studere de omtalte regler og krav bedre, så du i det mindste kan få vished for de gældende regler.

Tonny

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:21

Kenneth:

Hej Peter

Når man opretter et regnskab.

Så har mange problemer med passiverne.

/Kenneth

Hvorfor det?

Det er vel relativt enkelt at optælle sine kreditorer og eventuelle momsgæld samt banklån.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 01:33

Tonny Skov Pedersen:
Egenkapitalen + gæld = Passiver

Det er vi enige i. Men der er så også ejendomme og andet.

Det som der er i det er at aktiver og passiver skal balancere, og i aktiver er ens resultat.

Det vil sige, stiger ens resultat, så skal passiverne tilpasses ligeså. Og her det eneste parameter at pille ved egenkapitalen, det vil sige at vi hensætter, med mindre at vi selfølgelig ivisteter, så skal de ikke ind under egenkapitalen.

Tonny Skov Pedersen:
Det er ikke logik, snarere tværtimod, idet det eks. for en enkeltmandsvirksomhed også afhænger af hævninger m.v.,

Og her har man så et dobbeltproblem, for det er jo dobbelt regnskab, da al overskud er at betragte som ekstra indkomst, og alligevel skal man bogføre det. Og det er jo noget som gør en mere forvirret.

Men tager man så indberetningen på skats hjemmeside, så vil de for under 300.000 kr ikke forlange andet end overskud, hvis jeg husker ret, du ved fortynder hjerne, og typisk hvis det der er sammen fald med moms, så reager de ikke.

Og ja jeg ved at det er et problem for jer revisor, og det er fandme også noget pis at vi ikke gider at gøre ret meget ud af det.

/Kenneth

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 01:48

Kenneth:

Det som der er i det er at aktiver og passiver skal balancere, og i aktiver er ens resultat.

Det vil sige, stiger ens resultat, så skal passiverne tilpasses ligeså. Og her det eneste parameter at pille ved egenkapitalen, det vil sige at vi hensætter, med mindre at vi selfølgelig ivisteter, så skal de ikke ind under egenkapitalen.

Ikke korrekt - Resultatet er ikke i aktiverne, men derimod i egenkapitalen.

Du bliver ved med at bruge udtrykket "pille ved" - Der er ikke noget at pille ved - Debet og Kredit skal være lige store = balance.

M.h.t. hensættelser så er det normalt ikke fysiske beløb, som der skal bogføres, men det skal stadig balancere, hvorimod investeringer jo er fysiske og helt eksakte.

Kenneth:
Og her har man så et dobbeltproblem, for det er jo dobbelt regnskab, da al overskud er at betragte som ekstra indkomst, og alligevel skal man bogføre det. Og det er jo noget som gør en mere forvirret.

Overskud af virksomhed skal følgelig bogføres i kredit under egenkapitalen, hvilket de fleste regnskabsprogrammer gør pr. automatik. I og med overskud indgår i egenkapitalen, så er det følgelig også her, at der skal bogføres private hævninger og indskud, således disse ikke påvirker dit overskud i virksomheden.

Kenneth:
Men tager man så indberetningen på skats hjemmeside, så vil de for under 300.000 kr ikke forlange andet end overskud, hvis jeg husker ret, du ved fortynder hjerne, og typisk hvis det der er sammen fald med moms, så reager de ikke.

Ja, det er helt korrekt - Meeeen SKAT kan anmode om grundlaget for indberetningen af selvangivelsen, d.v.s. dit regnskab, som så følgelig skal overholde de gældende regler for regnskabsaflæggelse.

Jeg ved udmærket, at SKAT ikke altid reagerer, men det kan være en alvorlig og ikke anbefalelsesværdig vej at undlade udarbejdelse af regnskab m.v., som danner grundlag for indberetningerne af selvangivelserne og momsregnskaber m.v.

Kenneth:
Og ja jeg ved at det er et problem for jer revisor, og det er fandme også noget pis at vi ikke gider at gøre ret meget ud af det.

Det er fuldstændig dit eget valg, hvad du gør med dit eget regnskab, men i tilfælde af at anbefale en undladelse af regnskab, bogføring m.v., så er det en overtrædelse af gældende lovgivning, som følgelig må korrigeres under henvisning til relevante love og bestemmelser.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 02:15

Hej Tony

Er vi ikke enige om at de likvide beholdninger er i aktiver. 

/Kenneth

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 12:06
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Kenneth,

Jeg forstår dine synspunkter – der er ingen grund til at gøre det vanskeligere end det er, men du må altså forstået alvoren i, at et regnskab skal følge særlige regler før SKAT kan anerkende det som et regnskab der er retvisende og som  SKAT vil kunne godkende.

Det eks. du har givet trådstarter er ok lige til du roder dig ud i regnskabets terminologi og ser noget bort fra regnskabsloven.

Regnskabet hovedgrupper er jo:

Driftsregnskabet:
- holder styr på hvad du tjener ( det du skal betale skat af )
- holder styr på hvad du skal afregne i moms (moms af salget - moms af varekøb= betalt moms til skat)

Aktiver:
- Holder styr på dine værdier som lagervare (og hvis der er, bygninger, maskiner og andre værdier)   
AKTIVER I ALT:

Passiver:
- Holder styr på hvordan du har skaffet penge til at købe disse værdier
Betalt selv:
 – dine egne penge såkaldt egenkapital
 + det du har tjent sidste år ved at drive din virksomhed
Egenkapital i alt:
Lån:
Lånt i banken kreditorer såkaldt kreditor
PASSIVER I ALT:

Endvidere er det vigtigt at forstå at alle faktura skal have et fortløbende nr.  som ikke uden videre efterfølgende kan ændres på.

Ovenstående kan man udføre med papir og blyant for en lille virksomhed der har et enkelt regnskab men,   som det er nævnt er det er ulige nemmere at gøre det i et program der er beregnet dertil.
Det være sig regneark eller bogføringssystemer – selv arbejder jeg med et FREEWARE program.

Og når det så på et tidspunkt bliver nødvendigt med en revisor ind over så har man fra starten et bogføringssystem der lever op til lovgivningen og det gør jo livet noget nemmere.  Wink

Mvh

John sommer

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46611
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Kenneth:

/Kenneth

Det er der vi fra starten er uenige. Jeg har stor respekt for, at mange iværksættere er gode til det de gør, men har besvær med regnskabet. Revisorer (som jeg ikke tilhører heller) kan være evigt ligeglade med om du eller andre en dag får besvær, men I som har besvær med at forstå bogføring og dermed med at lave et regulært regnskab som lever op til kravene, lever i risiko. 

Det må I gøre helt som I vil, men jeg vil stadigt, til spørgere som virker til at mangle forudsætninger for at lave et egentligt regnskab . moms og skat, anbefale: Tag hjælp. Ikke nødvendigt i det daglige hvis det er lille aktivitet og få bilag - Før jeres kasse journal ordentligt, og lad så en gang om måneden eller kvartalet, en med forstand på det rette til, i det mindste indtil i er sikre selv. Det koster lidt, men jeg har hørt om for mange, som pludseligt bliver set efter af skat/moms, og som har fejl - og så går skat/moms flere år tilbage, og man kan stå i en uoverskuelig situation.

Det er for mig OK at gamble og sige, det sker nok ikke, men jeg vil ikke være med til at anbefale det

venligst

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 5 ud af 6 (58 indlæg)