Det der undrer mig ved MLM er at hvis det var så effektiv en forretningsmodel/markedsføringsmetode/distributionsmodel, hvorfor er der så ikke flere etablerede produkter som udbydes? Jeg synes altid det er diverse kosttilskud, kosmetik eller tv-shop agtige produkter som skal sælges. Fælles for dem er at værdiansættelsen af produktet ikke er ligetil og det derfor kan skjules at man betaler overpris for fx vand med lidt vitaminer i eller hoodia eller acai.
Nu siger du: HVIS det var en effektiv forretningsmodel... - branchen omsætter for 85 milliarder dollars om året - så vi kan vel godt blive enige om, at det ER en effektiv forretningsmodel??? I hvert fald for producenterne. Spørgsmålet er så, om man selv kan gøre det til en effektiv forretningsmodel - men det er jo præcis derfor man bør tage et møde face-to-face når man får tilbuddet, og så derudfra vurdere, om det er noget man mener man kan få succes med.
Spørgsmålet omkring hvorfor flere firmaer så ikke benytter sig af MLM er også lidt fordrejet - idet langt de fleste firmaer benytter delelementer af MLM i deres setup - såsom: meld dig ind i vores kundeklub og optjen point, anbefal en ven og få en gave, eller anbefal en kunde og få rabat etc. etc.
Man kunne så også spørge: Hvis iPhone er så god - hvor har alle så ikke iPhone. Hvis TV-reklame er så godt, hvorfor benytter alle så ikke TV-reklame? Hvis det at være selvstændig er så godt, hvorfor er alle så ikke selvstændige...
... og sådan kunne man blive ved, men sådan hænger verden jo ikke sammen. Bare fordi noget er godt, er det jo ikke ensbetydende med, at alle synes det er godt eller at alle bruger det.
Grunden til, at MLM-firmaernes sortiment ofte er inden for kosmetik, personlig pleje, kosttilskud mv. er fordi det er "let forgængelige varer" - altså varer, som skal "fornyes" ca. hver måned, og det er jo det, der er en af grundpillerne i at skabe tilbagevendende indkomst - nemlig at dine kunder vender tilbage måned efter måned - og dermed skabes en kontinuerlig omsætning i netværket.
Derfor vil det ikke give mening at sælge biler, fjernsyn og køkkener på denne måde, for det ville kræve, at du skulle ud og skaffe nye kunder hele tiden - og så kan man jo lige så godt oprette sig som traditionel forhandler.
Hvorfor benytter flere traditionelle firmaer sig så ikke af MLM?
Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men jeg tror bl.a. det hænger sammen med, at det kræver ekstremt meget ekstraarbejde fra producentens side at udbyde produkterne som MLM produkter, man skal have fokus på uddannelse, infrastruktur, bonusberegninger, lovgivning, kundeservice, forhandlerwebshops, salgshjælpemidler og godkendelser i 30 forskellige lande etc. så mange producenter vælger derfor nok den mere konservative eller "almindelige" måde at drive forretning på.