Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Træt af krisen? Selvstændig i 2012? (MLM)

Side 3 ud af 9 (84 indlæg)
Tilmeldt 29. Jul 10
Indlæg ialt: 1362
Skrevet kl. 12:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Det smarte jeg ser i MLM er at jeg forestiller mig du har en lille virksomhed som producerer fx et niche produkt i en konkurrencepræget branche, lad os bare sig du sælger rigtig gode barberblade. Dine barberblade kan være fantastiske men du kan jo på ingen måde konkurrere med de mange millioner som Gilette bruger i markedsføring eller de aftaler som er på plads hos diverse forhandlere allerede. Desuden har du ikke penge til dyre reklamer osv. Her kan man så markedsføre sit produkt gennem MLM hvor de individuelle forhandlere (downline?) kan nå ud til et marked meget hurtigere. Du giver så dine forhandlere et øget incitament ved at gøre dem til shareholders i virksomhedens success. Problemet er så at du er meget begrænset i dine salgsmuligheder til private når du netop ikke må stemme dørklokker eller ringe folk op. Du må vel knapt nok stille en bod op på strøget?

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Indlæg ialt: 175
Skrevet kl. 12:41

Martin Slot:
Mht. opsøgende salg, så sælger jeg intet...så ser ikke dørsalgsloven som noget problem.

Sælger du ikke noget produkt, eller har jeg mistforstået ?

Ifølge loven må man ikke baserer sin indtægt igennem en netværksstruktur på indtægter der stamme fra hvervning af kollegaer. Men der er måske en smart måde at omgå loven på ?

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 13:19

Roar Johansen:

Sælger du ikke noget produkt, eller har jeg mistforstået ?

Ifølge loven må man ikke baserer sin indtægt igennem en netværksstruktur på indtægter der stamme fra hvervning af kollegaer. Men der er måske en smart måde at omgå loven på ?

Hmm, så fordi jeg siger at jeg ikke sælger noget, giver det dig denne formodning.... Nej jeg sælger ikke noget produkt og nej jeg baserer ikke mine indtægter på hvervning.

Men det er netop det at man kan lave denne slags formodninger, der gør at jeg ikke giver begrænset info til folk jeg snakker med, hvis man vil vurdere mit "tilbud", sker det face to face eller på en snak over telefon/skype. Men det betyder selvfølgelig ikke at jeg ikke kan tale overordnet om MLM i tråde som denne :-)

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Skrevet kl. 13:23
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Du forsøger altså at bekæmpe skepsisen med lukkethed. Det er nok ikke en særlig gennemtænkt strategi, langt de fleste kommunikationseksperter råder ligefrem til det modsatte. Nemlig at skepsis skal mødes med fuldtstændig åbenhed...

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 13:52

Erik Hamre:

Det der undrer mig ved MLM er at hvis det var så effektiv en forretningsmodel/markedsføringsmetode/distributionsmodel, hvorfor er der så ikke flere etablerede produkter som udbydes? Jeg synes altid det er diverse kosttilskud, kosmetik eller tv-shop agtige produkter som skal sælges. Fælles for dem er at værdiansættelsen af produktet ikke er ligetil og det derfor kan skjules at man betaler overpris for fx vand med lidt vitaminer i eller hoodia eller acai.

Nu siger du: HVIS det var en effektiv forretningsmodel... - branchen omsætter for 85 milliarder dollars om året - så vi kan vel godt blive enige om, at det ER en effektiv forretningsmodel??? I hvert fald for producenterne. Spørgsmålet er så, om man selv kan gøre det til en effektiv forretningsmodel - men det er jo præcis derfor man bør tage et møde face-to-face når man får tilbuddet, og så derudfra vurdere, om det er noget man mener man kan få succes med.

Spørgsmålet omkring hvorfor flere firmaer så ikke benytter sig af MLM er også lidt fordrejet - idet langt de fleste firmaer benytter delelementer af MLM i deres setup - såsom: meld dig ind i vores kundeklub og optjen point, anbefal en ven og få en gave, eller anbefal en kunde og få rabat etc. etc.

Man kunne så også spørge: Hvis iPhone er så god - hvor har alle så ikke iPhone. Hvis TV-reklame er så godt, hvorfor benytter alle så ikke TV-reklame? Hvis det at være selvstændig er så godt, hvorfor er alle så ikke selvstændige...

... og sådan kunne man blive ved, men sådan hænger verden jo ikke sammen. Bare fordi noget er godt, er det jo ikke ensbetydende med, at alle synes det er godt eller at alle bruger det.

Grunden til, at MLM-firmaernes sortiment ofte er inden for kosmetik, personlig pleje, kosttilskud mv. er fordi det er "let forgængelige varer" - altså varer, som skal "fornyes" ca. hver måned, og det er jo det, der er en af grundpillerne i at skabe tilbagevendende indkomst - nemlig at dine kunder vender tilbage måned efter måned - og dermed skabes en kontinuerlig omsætning i netværket.

Derfor vil det ikke give mening at sælge biler, fjernsyn og køkkener på denne måde, for det ville kræve, at du skulle ud og skaffe nye kunder hele tiden - og så kan man jo lige så godt oprette sig som traditionel forhandler.

Hvorfor benytter flere traditionelle firmaer sig så ikke af MLM?

Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed, men jeg tror bl.a. det hænger sammen med, at det kræver ekstremt meget ekstraarbejde fra producentens side at udbyde produkterne som MLM produkter, man skal have fokus på uddannelse, infrastruktur, bonusberegninger, lovgivning, kundeservice, forhandlerwebshops, salgshjælpemidler og godkendelser i 30 forskellige lande etc. så mange producenter vælger derfor nok den mere konservative eller "almindelige" måde at drive forretning på.

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 25. Nov 09
Indlæg ialt: 1351
Fra  AllanIsaksen.dk Skrevet kl. 14:04

Roar Johansen:

Du forsøger altså at bekæmpe skepsisen med lukkethed. Det er nok ikke en særlig gennemtænkt strategi, langt de fleste kommunikationseksperter råder ligefrem til det modsatte. Nemlig at skepsis skal mødes med fuldtstændig åbenhed...

Roar - prøv at skrive til Bianco Footwear, Jensens Bøfhus, McDonalds, Burger King, BoConcept, Femilet, Bodyshop eller nogen af de andre franchise-givere rundt omkring.

Jeg har svært ved at tro på, at du får lov at starte en franchise op uden at I lige sætter jer sammen først - og hvis I alligevel skal stikke hovederne sammen på et tidspunkt, hvorfor så bruge flere timer på at sende information og spørgsmål frem og tilbage - når det hele kan klares på et enkelt møde? Wink

Jeg er helt på linje med Martin her - hvis du ikke gider bruge 20 - 30 min. i telefonen eller over en kop kaffe på at høre om konceptet og se, mærke, føle produkterne - så er du ikke interessant at få som kollega.

MLM handler i ekstrem høj grad om at komme ud og møde nye mennesker og udbygge sit netværk, så hvis du allerede på forhånd har udvist reservation mod at mødes - så har du jo allerede vist dig uegnet eller uinteressant.  

Længere er den sådan set ikke. :-)

allanisaksen.dk - Online Digital Assistent

Fra København
Tilmeldt 4. Aug 06
Indlæg ialt: 1286
Skrevet kl. 14:07

Roar Johansen:

Nej, jeg forsøger ikke at bekæmpe skepsis, det er skam helt fint folk har den. Den strategi jeg benytter mig af er den som med succes bruges af succesfulde folk, og her vil jeg nok lytte mere til Anthony Robbins råd.

Der er netop ikke lukkethed men alt bliver lagt på bordet, når jeg snakker med folk.

Kan du i øvrigt henvise til en kommunikationsekspert der råder til at tage en dialog på skrift og ikke i tale (face to face / telefon)?

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Skrevet kl. 15:30

Martin Slot:
Kan du i øvrigt henvise til en kommunikationsekspert der råder til at tage en dialog på skrift og ikke i tale (face to face / telefon)?

Ja det er der rigtig mange der gør når det handler om generel information, f.eks. hvilke produkter man skal formidle/forhandle.

Fra ukendt
Tilmeldt 25. Apr 06
Skrevet kl. 15:31

Allan I:

Roar - prøv at skrive til Bianco Footwear, Jensens Bøfhus, McDonalds, Burger King, BoConcept, Femilet, Bodyshop eller nogen af de andre franchise-givere rundt omkring.

Jeg har svært ved at tro på, at du får lov at starte en franchise op uden at I lige sætter jer sammen først - og hvis I alligevel skal stikke hovederne sammen på et tidspunkt, hvorfor så bruge flere timer på at sende information og spørgsmål frem og tilbage - når det hele kan klares på et enkelt møde?

Ingen af disse kæder holder skjult hvilke produkter man som franchisetager skal sælge. Tværtimod gør de alt for at ALLE ved det.

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 16:03

Virkelig? Selvfølgelig har vi alle forskellige budgetter, men 45,- for et domæne og 100 dkk for hosting per år, det burde de fleste kunne overkomme..

Side 3 ud af 9 (84 indlæg)