Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad kigger i efter når i skal ansætte?

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)
Tilmeldt 12. Oct 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 23:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Mit spørgsmål udspringer fra en samtale med en kammerat. Han sagde at når hans far skulle ansætte folk kiggede han i højere grad på anbefalinger, end han gjorde på karakterer. 

- Tænkte derfor på, af ren nysgerrighed, hvad i kigger efter når i skal ansætte folk. Er det karaktererne, anbefalingerne, erfaringerne eller noget helt fjerde? :)

Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 08:51
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror at det kommer meget an på branchen.

I min branche (programmering) vil jeg kigge mere på om personen brænder for sit arbejde. Der lægger jeg til grund for at jeg har arbejdet med programmering siden december 1997 og forsøgte at tage en datamatiker udd i 2004 uden at fuldføre. I ingen af de kobs jeg har haft har de bedt om at se papirer.

Stod jeg for at skulle ansætte så vil jeg for det meste tage ham der er selvlært.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 08:55

Kvalifikationer og kemi. Anbefalinger interesserer mig ikke så meget. den der passer ind det ene sted, passer måske ikke ind det andet sted. Jeg vil hellere se, hvad personen kan - og fornemme om vi kan arbejde sammen. 

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 09:08

1. Kompetencer

2. Erfaringerne

3. Anbefalingerne

4. Personens adfærd

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 09:13

Jeg er indenfor softwareudvikling

1: Personlighed / sociale evner (det er ting der er svære at lære)

2: Kompetencer (det er nemmere at lære at programmere end at tilegne sig sociale evner)

3: Erfaring

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Tilmeldt 12. Aug 11
Indlæg ialt: 372
Skrevet kl. 09:14

At bestå en eksamen er som at hoppe over et hegn, og er man kommet over på den anden side er det jo sådan set ligegyldigt om man hoppede højere end de andre elever. Så karaktererne er ligegyldige for mig.

Det der betyder noget for mig, er om vedkommende kan finde ud af at møde veloplagt på arbejde. Det kan jeg godt bruge anbefalinger til at spotte mig ind på.

Er medarbejderen mødt på arbejde, så skal jeg eller mine stedfortrædere nok tage sig af det videre og udnytte de kompetancer - såvel faglige som menneskelige - medarbejderen besidder.

Fra Grindsted
Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 320
Fra  CRC Scriptor Skrevet kl. 09:20

Hej Jeppe

Det er meget forskelligt hvad der bliver kigget efter, når folk vælger at ansætte. Der er selvfølgelig nogle forskellige ting der går igen, hver gang du er til samtale.

Kemi under samtalen: Hvis samtalen foregår levende, der er plads til grin og tingene bliver gennemgået som du har planlagt det, kan der opstå en god kemi. Det er vigtigt for både dig og din kommende arbejdsgiver, at i begge fornemmer der er noget at komme efter.

Kvalifikationer: Nogle kigger på kvalifikationer, andre kigger på præstationer og andre igen vil meget gerne have referencer. Har du gode kvalifikationer, vil det være naturligt for dig at fremhæve dem under samtalen og endnu bedre er det jo, hvis du allerede har bevist at du kan bruge dem til noget.

Anbefalinger/referencer: Der er jeg ikke helt enig med Majbritt. Hvis du har vist nogle kernekompetencer, der kan komme til udtryk på enhver arbejdsplads, vil de sagtens kunne bruges mere end 1 sted. Derfor kan det være godt at læse en anbefaling igennem og derefter spørge ind til det, under selve samtalen. Har du præsteret på en arbejdsplads, vil en anbefaling kunne bruges som en guideline, hvor der kan bygges spørgsmål op omkring.

Derfor vil det til samtalen ofte være et sammensurium af det hele, der kommer til at afgør om kandidaten går videre eller ej. Kemi er meget vigtig ingrediens og så er det også vigtigt at fornemme om der har været forberedelse i gang fra kandidaten.

Ja det var lige mine input herfra...

Carsten 

Vil du gerne have stærke, konvertérbare tekster - klikker du her 

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 09:40

Jeg holder nu fast i at anbefalinger er værdiløse.

For det første fordi, man kun må skrive positive ting i en anbefaling, og derfor skal man som ny arbejdsgiver prøve at læse det, der ikke står - og det er en håbløs opgave.

For det andet fordi jeg er blevet bedt om at skrive SAMTLIGE af mine anbefalinger selv - og så er idéen altså væk. Men jeg har da skrevet at jeg er rar, samarbejdsvillig og utrolig dygtig, så jeg er da glad for at høre, at så mange virksomhedsejere tillægger det så stor værdi ;)

Fra Grindsted
Tilmeldt 8. Jan 11
Indlæg ialt: 320
Fra  CRC Scriptor Skrevet kl. 09:50

Majbritt Jacobsen:
For det andet fordi jeg er blevet bedt om at skrive SAMTLIGE af mine anbefalinger selv - og så er idéen altså væk. Men jeg har da skrevet at jeg er rar, samarbejdsvillig og utrolig dygtig, så jeg er da glad for at høre, at så mange virksomhedsejere tillægger det så stor værdi ;)

Så vil jeg lade være med at skrive anbefalingen og spørge efter reference i stedet for....En selvskrevet anbefaling er værdiløs, ærlighed betyder meget mere.

Jeg skriver ingen steder at den bliver tillagt stor værdi, jeg skriver blandt andet at den kan bruges som guideline, hvis du har nogle kernekompetencer beskrevet, der kan bruges på enhver arbejdsplads.

At du selv har skrevet samtlige anbefalinger selv, giver mig forståelse for, hvorfor du synes idéen er væk, det behøves den ikke være for alle andre, der har chefer der gerne vil skrive en anbefaling :-) 

Jeg håber da min første post giver udtryk for at det er hele pakken der bliver kigget på!

Carsten 

Vil du gerne have stærke, konvertérbare tekster - klikker du her 

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 11:32

Jamen selvfølgelig findes der da arbejdsgivere, der skriver anbefalingerne selv, men de må jo heller ikke skrive noget negativt i en anbefaling.

I min tid som lønmodtager har jeg arbejdet et sted, hvor jeg passede ekstremt dårligt ind. De satte ikke pris på mine kompetencer og jeg satte bestemt ikke pris på deres. Nu var det heller ikke et job, jeg havde søgt, men jeg var blevet "overdraget" til, da de købte den virksomhed, jeg arbejdede for. 

Min pointe er bare, at den arbejdsgivers udsagn om mig som medarbejder ikke ville have haft ret meget med sandheden at gøre - og de blev da heller ikke spurgt, for da jeg var til jobsamtale med min næste arbejdsgiver meldte jeg klart ud, hvordan tingene hang sammen.

Men jeg har da en anbefaling med derfra - som jeg selv har skrevet "for du er jo journalist, så det er du nok bedst til" - nåh ja....

Alle, der har prøvet at arbejde et sted, hvor der ikke var rart at være, ved, at en tidligere arbejdsgiver langtfra altid sidder med overblikket over personalets kompetencer, styrker og svagheder.

Derfor er der andre ting, der er vigtigere end tidligere chefers oplevelse - i hvert fald i min optik.

Side 1 ud af 2 (19 indlæg)