Hej drenge er helt ny herinde,så håber det er det rigtige sted jeg poster;) Ville hører hvad der er detmest almindelige/hvad investorer som oftest vil have tilgengæld ved en investering i mit selvskab? Går og venter på min patentansøgning kommer tilbage, så jeg kan søge verdenspatent og komme igang med mit lille eventyr.(penge til det er på plads) Får jeg patentet, hvilket jeg regner stærkt med da der pt ikke findes noget ligende på markedet, og patentstyrelsens ingeniører var virkelige begejstrede over opfindelsen, skal jeg bruge ca 5 millioner til marketing, produktion osv. Har snakket med banken og de ville gerne skyde nogle millioner i det bare de fik sikkerhed i firmaet. Men indti videre er det kun "snak" fra bankens side har endnu ikke noget på skrift, så ville lige forhører mig om muligheden for investorer her hos jer. Så mit spørgsmål er hvad folk/i normalt kræver, om der er nogle spilleregler inden for denne verden? feks. vedkommende låner mig 5 millioner og kræver så at eje en hvis procentdel af firmaet? Eller er der folk der er villige til at smide 5 millioner i det og få 20 millioner igen? Grunden til jeg spørger at jeg ikke er videre interesseret i at feks tjene 2 milliard og så skulle afgive 10% til evt investorer der har lånt mig 5 millioner. Ved godt det er deres skyld det blev muligt, men synes alligevel det er en stor sjat at få igen for "beskedne" 5 millioner. På forhånd tak. |
Afkast til investorer
Investorer er groft sagt interesseret i afkast. Det er ikke umiddelbart dig, som person, de er interesserede i, så de er heller ikke interesserede i at betale dig løn. Og de er heller ikke interesserede i at eje halvdelen af din virksomhed til tid og evigheder. De ønsker at sælge deres andel af firmaet så hurtigt som muligt for så meget som muligt. Du skal ikke se en investors indskud som et lån. For det er ALT ANDET end et lån, de vil give dig. De vil investere i din virksomhed med det simple formål at lave penge om til flere penge. Du skal altså ikke bruge investorens penge til at dække dine tab. Et patent (hvor meget jeg så end selv er imod dette koncept) er en god hjælp på vejen mod en investor. Hvis du samtidig har god erfaring fra andre virksomheder, så er der igen øgede chancer. Du finder nok ikke en investor, som vil investere 5 mil. og "kun" få 10% tilbage, idet jeg antager at de 5 mil. sikkert er noget mere end 10% af virksomhedens nuværende værdi. Jeg ønsker dig held og lykke med denne sidste ordsvada: "En invester ønsker helst at investere i en virksomhed, som ikke har brug for investorens penge." Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
Hey pb, firmaet er ikke dannet endnu da jeg afventer patent. Men får jeg patentet worldwide har jeg brug for 5 mill til produktion osv, så firmaet er 0 kr værd til at starte med. Har dog allerede snakket med folk rundt omkring i verden der vil være interesseret i at købe for et par hundrede millioner kr. Derfor ejg ville lave en nem og fix aftale der sikrer dem deres penge igen ret hurtigt, og får mig igang med det samme. Og tak for velkomsten:) |
Jeg tror at du kommer længere med et helt almindeligt banklån. Det vil dog sikkert være en fornuftig idé at få skrevet dine aftaler ned og dokumenteret overfor bank, etc. at dit produkt med garanti og alt muligt vil sælge til de mange penge, som du skriver. Hvis du ikke allerede har gjort det. Vh Peter |
http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!
En god investor vil potentielt set kunne give dig meget mere end penge. Mange investorer går også ind og hjælper i ledelsen af selskabet og med et evt. senere salg eller børsnotering af selskabet. Det kan være guld værd at have de rette folk med ved bordet. Men investorer kræver også en del retur, og du får dem nok ikke med på nogen form for loft over deres mulige indtjening. Hvorfor skulle de også det? Hvis investorerne skal lægge så godt som al den kapital du skal bruge, skal du regne med at afgive en meget stor del af virksomheden - det er jo dem der løber hele den økonomiske risiko. Jeg vil tro du skal aflevere mindst halvdelen af virksomheden for at få et relativt stort beløb som 5 mill. Men som en klog mand engang har sagt: "Hellere lidt af noget stort, end meget af noget lort!" - det er bedre at sidde tilbage med 50% af en milliardvirksomhed, end 100% af et falitbo :) |
. Har dog allerede snakket med folk rundt omkring i verden der vil være interesseret i at købe for et par hundrede millioner kr. Dette er ikke det dårligste kort at have på hånden overfor bank og investorer, prøv at få det skrift. Bithouse websolution Martin Biil |
Dette fprstår jeg ikke. Er der et økonomisk rationale bag, eller blot almindelig misundelse? Hvis du kan få en bedre aftale, så tager du selvfølgelig den, men havde du tænkt at tage din ide med i graven hvis den sidste der vil låne dig 5 millioner kræver 10%??? |
Hehe nej selvfølgelig ikke, ville bare hvis muligt gerne selv eje 100% af virksomheden og så spise en investor af med at få sit inskud firedoblet på ingen tid. Men kan også sagtens se det fra en investorers side, ville da også selv kræve procenter af et foretagende, ingen misundelse i det. Som nævnt tidligere har ingen erfaring i investorer what so ever, så ville bare lige hører hvordan og hvorledes. |
|
|