Når dit patent er i hus, hvis det er nødvendigt, så tag kontakt disse kunder igen og få den til at lave en ordre. Når du har nok ordre i hus, går du i banken og siger: Se her jeg ska have ekspederet disse ordre men jeg skal lige bruge 5 mill først. Hvis det er som du beskriver og kunderne vil stå ved hvad de før har sagt, så få det på skrift. Og vil din egen bank ikke være med, så find en anden. Som du beskriver det her, er det da en yderst tåbelig bankmand, hvis du kan få ordrene hjem først. |
Afkast til investorer
|
Hvis din egen bank ikke vil kender jeg en bankdirektør, som godt kan se en god ide når den er der. |
|
Ja mon ikke de muligt og grave pengene op, hvis det var vilkårene ![]() |
Nu bliver jeg sgu nysgerig :) Den eneste branche jeg har hørt man kan tjene så meget på¨, over så kort tid er mig bekendt inden for stoffer :) Kan du ikke afslører lidt om hvad det er ? Hvis banken siger nej og du har adgang til ordre uden at have produktions faciliteter osv, så tror jeg nok jeg kender folk som kunne overveje at smide penge i det hvis de på 12 måneder kan lave 400% |
|
Hej Ygg, Jeg kan fortælle dig at vi som udgangspunkt forventer med 2X værdi vækst per år på de investeringer vi ser på. |
Mvh.
Jakob Sand, CEO
Capital+, www.capitalplus.dk
Vækstkapital til IT-værksættere
Har du overvejet factoring? Altså belåning af dine ordrer, hvor du typisk får udbetalt op til 80% af salgssummen dagen efter at factoringselskabet har godkendt kunden (de sidste 20% når kunden har betalt). En tommelfingerregel for anvendelse af factoring er at man skal ca. have en omsætning (i underskrevne ordrer) på 1 mio for at det kan betale sig. Så det skulle jo ikke være noget problem i dit tilfælde. Og så er du jo ude over at skulle spekulere i banklån eller eksterne investorer. Dealen er så bare at få kundens ordre godkendt hos factoringselskabet, hvilket afhænger af en kreditanalyse af kunden. Factoringselskaber vil dog gerne at du har lidt flere kunder således at de kan sprede deres risiko. Eventuelt kunne du få dine potentielle kunder til at stille en bankgaranti og tilbyde at betale/dele omkostningerne for denne garantis oprettelse. På den måde kan du også få sorteret useriøse købere fra. Mht til dine prod.omk. - så behøver du ikke købe dine maskiner m.v. (ihvertfald ikke i opstartsfasen). Du kan måske med fordel lease udstyret eller leje kapacitet hos en eksisterende producent. Desuden har jeg hørt om et ''selvstændighedsforum'' hos Ingeniørforeningen DK (IDA). Måske kan de give dig lidt tips og tricks. www.ida.dk Ellers held og lykke og husk at gang rigeligt op på din prod.pris... / Frederik |