Hvis du sender din pressemeddelelse vilkårligt ud til f.eks. 500 medier, så kan du være sikker på én ting: De tager dig ikke seriøst igen og sletter alle mails fra dig. Journalister og medier ønsker kvalitet og målrettethed i historierne. Det skal være vinklet til dem, og det skal være nemt at gå til. Disse former for spam-udsendelser ødelægger både dit image og din mulighed for fremover at få seriøs dialog med medierne. Så hold dig langt fra det er mit venlige råd. Det lyder måske fedt - wauv 1500 medier, men prøv at sætte dig i journalistens sted. Du sidder som journalist og skriver om politik og miljø. Så får du en historie omkring, at nu lanceres der en ny sports-portal på nettet. Relevant? Nej vel. Irriterende? Ja, meget. |
Jonathan - opgaven lød på at skrive en pressemeddelelse. Ikke at skrive fire artikler klar til tryk - hvilket jeg forøvrigt aldrig har forstået pointen i - når jeg får tilsendt "færdige artikler" ryger de direkte i skraldespanden - jeg skal nok selv vinkle mine historier - og sådan tror jeg også mange andre journalister har det.
En god pressemeddelelse vækker nysgerrigheden ved modtageren, den åbner mulighed for flere forskellige vinkler, så flere medier kan lave samme historie uden at lave den på samme måde, og så indeholder den kontaktinformationer til ham eller hende, som det hele handler om.
Jeg synes ikke det er ham/hende, der skriver pressemeddelelsen, der skal ringe til journalisterne - det er jo ikke dem, de skal snakke med, og det er mere irriterende end noget andet, når en pr-medarbejder ringer op bare for at fortælle, hvad jeg skal skrive og hvem jeg skal tale med. Personligt er jeg væsentlig mere positivt indstillet, hvis hovedpersonen selv ringer og præsenterer sin historie - især hvis jeg får noget på skrift bagefter.
Nu vil du jo gerne vide, hvad sådan en som mig lever af - jamen jeg lever af at lave journalistisk arbejde for mig selv og for andre - det er det jeg er uddannet til, det er det jeg brænder for, og at andre er dyrere i drift end mig, gør ikke nødvendigvis deres produkter bedre.
At en pressemeddelelse skal koste mellem 3 og 5.000 står i skærende kontrast til de priser man får for freelanceartikler i diverse aviser og blade, hvor man får 4.000 for et opslag, som er væsentligt mere tidskrævende at lave.