Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

pressemeddelelser Hvad er prisen ???

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)
Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Indlæg ialt: 163
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 08:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Startmedos:

Dette er nok det billigste, intil vidre.

men betyder det hvis jeg tager den sidste model, at jeg betaler, 895 kr +moms for 1500 medier, der så får selveste pressemeddelsen ud til dem ?

MEN Er der så garenti for at nogle af dem udgiver pressemeddelsen ?

Hvis du sender din pressemeddelelse vilkårligt ud til f.eks. 500 medier, så kan du være sikker på én ting: De tager dig ikke seriøst igen og sletter alle mails fra dig. Journalister og medier ønsker kvalitet og målrettethed i historierne. Det skal være vinklet til dem, og det skal være nemt at gå til. Disse former for spam-udsendelser ødelægger både dit image og din mulighed for fremover at få seriøs dialog med medierne. Så hold dig langt fra det er mit venlige råd. Det lyder måske fedt - wauv 1500 medier, men prøv at sætte dig i journalistens sted. Du sidder som journalist og skriver om politik og miljø. Så får du en historie omkring, at nu lanceres der en ny sports-portal på nettet. Relevant? Nej vel. Irriterende? Ja, meget.

Bedste hilsner fra Jonathan Løw
Team-Leader hos Kaospiloterne.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Indlæg ialt: 1217
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 08:47

Jonathan - opgaven lød på at skrive en pressemeddelelse. Ikke at skrive fire artikler klar til tryk - hvilket jeg forøvrigt aldrig har forstået pointen i - når jeg får tilsendt "færdige artikler" ryger de direkte i skraldespanden - jeg skal nok selv vinkle mine historier - og sådan tror jeg også mange andre journalister har det.

En god pressemeddelelse vækker nysgerrigheden ved modtageren, den åbner mulighed for flere forskellige vinkler, så flere medier kan lave samme historie uden at lave den på samme måde, og så indeholder den kontaktinformationer til ham eller hende, som det hele handler om.

Jeg synes ikke det er ham/hende, der skriver pressemeddelelsen, der skal ringe til journalisterne - det er jo ikke dem, de skal snakke med, og det er mere irriterende end noget andet, når en pr-medarbejder ringer op bare for at fortælle, hvad jeg skal skrive og hvem jeg skal tale med. Personligt er jeg væsentlig mere positivt indstillet, hvis hovedpersonen selv ringer og præsenterer sin historie - især hvis jeg får noget på skrift bagefter.

Nu vil du jo gerne vide, hvad sådan en som mig lever af - jamen jeg lever af at lave journalistisk arbejde for mig selv og for andre - det er det jeg er uddannet til, det er det jeg brænder for, og at andre er dyrere i drift end mig, gør ikke nødvendigvis deres produkter bedre.

At en pressemeddelelse skal koste mellem 3 og 5.000 står i skærende kontrast til de priser man får for freelanceartikler i diverse aviser og blade, hvor man får 4.000 for et opslag, som er væsentligt mere tidskrævende at lave.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 09:35

Majbritt Jacobsen:

Jonathan - opgaven lød på at skrive en pressemeddelelse. Ikke at skrive fire artikler klar til tryk - hvilket jeg forøvrigt aldrig har forstået pointen i - når jeg får tilsendt "færdige artikler" ryger de direkte i skraldespanden - jeg skal nok selv vinkle mine historier - og sådan tror jeg også mange andre journalister har det.

En god pressemeddelelse vækker nysgerrigheden ved modtageren, den åbner mulighed for flere forskellige vinkler, så flere medier kan lave samme historie uden at lave den på samme måde, og så indeholder den kontaktinformationer til ham eller hende, som det hele handler om.

Jeg synes ikke det er ham/hende, der skriver pressemeddelelsen, der skal ringe til journalisterne - det er jo ikke dem, de skal snakke med, og det er mere irriterende end noget andet, når en pr-medarbejder ringer op bare for at fortælle, hvad jeg skal skrive og hvem jeg skal tale med. Personligt er jeg væsentlig mere positivt indstillet, hvis hovedpersonen selv ringer og præsenterer sin historie - især hvis jeg får noget på skrift bagefter.

Nu vil du jo gerne vide, hvad sådan en som mig lever af - jamen jeg lever af at lave journalistisk arbejde for mig selv og for andre - det er det jeg er uddannet til, det er det jeg brænder for, og at andre er dyrere i drift end mig, gør ikke nødvendigvis deres produkter bedre.

At en pressemeddelelse skal koste mellem 3 og 5.000 står i skærende kontrast til de priser man får for freelanceartikler i diverse aviser og blade, hvor man får 4.000 for et opslag, som er væsentligt mere tidskrævende at lave.

Majbritt: En pressemeddelelse er jo ikke bare en pressemeddelelse - som mange andre i denne tråd også gør opmærksom på. Jeg ved ikke, hvor du selv er journalist henne, men "desværre" er det sådan, at langt de fleste journalister foretrækker pressemeddelelser, der så at sige er lige til at copy-paste. Derfor handler det at skrive pressehistorier også om at sætte sig i modtagerens sted.
Det er klart, at der findes journalister, hvis opgave udelukkende er at lave dybdeborende, nuanceret journalist. Men rigtig rigtig mange har også et produktionskrav hængende over sig, hvilket gør vinkling og færdig-skrevne artikler til et stærkt værktøj.

Du kan aldrig skrive en pressemeddelelse på en måde, hvor den rammer alle medier korrekt. Derfor arbejder mange PR bureauer, og i mine øjne de mest seriøse PR bureauer, med flere forskellige udgaver af samme historie. Denne sender man så målrettet ud til medier, hvor man har personlige kontakter og følger op telefonisk. Har man været i gamet i mange år ved man også, at netop disse personlige kontakter er guld værd. Men de forpligtiger også. Der er en uskreven aftale og forståelse mellem PR person og medie om, at relationen kun er meningsfyldt og stærk, fordi man evner at levere kvalitet og målrettet indhold til journalisten. Ellers ophører relationens styrke.
Derfor er der i mine øjne alt for mange, som siger, at de kan lave PR - men hvor denne PR består af en pressemeddelelse, som skal ramme alle og derfor rammer ingen - samt masseudsendelser som blot er til irritation for medierne.

Det med at ringe op kan jeg godt give dig ret i et stykke hen ad vejen. Men det afhænger så af, om man forinden er briefet om, hvordan man bør pitche historien. Journalister er travle folk og modtager hundredvis af mails og rigtigt mange opkald hver dag. Derfor er "salgs-strategien" ekstremt vigtigt, inden man ringer op.

Jeg mente bestemt ikke med mit indlæg, at du ikke er dygtig til det, du laver. Ellers at du ikke brænder for det. Men hvis din pris for både at skrive og følge op er 800 kr., så skal du ifølge mit regnestykke lave minimum 2 Pr-historier pr. dag for at have bare en nogenlunde fornuftig månedlig omsætning. Og det kan jeg ganske enkelt ikke følge kan være realistisk på nogen måde. Men måske du kan forklare mig, hvordan man kan nå det? :-)

Fra Sandkrogvej 12, 7790 Thyholm
Tilmeldt 14. Apr 05
Indlæg ialt: 8725
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:50

Majbritt Jacobsen:
når jeg får tilsendt "færdige artikler" ryger de direkte i skraldespanden - jeg skal nok selv vinkle mine historier - og sådan tror jeg også mange andre journalister har det.

Jeg udgiver mit eget blad og modtager derfor også mange pressemeddelelser. De, som ikke er relevante for mit blad, ryger ud. Når jeg modtager "færdige artikler", som er relevante for mine læsere, bruger jeg i reglen disse artikler som grundlag for min egen artikel, men meget ofte med min egen vinkel på. Ellers bliver mit blad nemlig noget rod.
I mit seneste nummer modtog jeg en artikel, som var så god og klar, at jeg ikke selv kunne gøre det bedre. Jeg sikrede mig, at jeg havde artiklen alene og så skrev jeg selv en introduktion til den, hvor efter jeg gengav den med den oprindelige skrinbent som byline.

Jeg oplever, at jeg har lettest ved at forholde mig til velskrevne og detaljerede historier, frem for e-mail med tips på tre linjer. Efterarbejdet er det samme, men gode historier inspirerer mig mere end tips.

Når jeg skriver pressemeddelsler for andre virksomheder, forsøger jeg at gøre historierne interessante for de journalister, der skal arbejde videre med dem. Og da disse journalister er opdraget til at skrive journalistiske historier, er de også mest trænede i at læse den slags historier. Derfor skriver jeg til dem i færdig artikelform.

Jeg oplever så ofte, at de skriver en smule om i starten og slutningen, men bevarer kerneindholdet - her laver de så ofte noget af kerneindholdet om til direkte tale - og det er helt fint.

Et eksempel er side 26 af Fritidsmarkedet nr. 64, hvor artiklen om Toprobot.dk for en stor del er mit værk. Starten og slutningen er lavet om, og der er valgt ud i de fakta og fortællinger, som jeg er kommet med under vejs.

Min pris er beregnet ud fra den tid, som jeg gennemsnitligt bruger på at skrive en pressemeddelelse - og så har jeg trukket lidt fra, fordi jeg oplever, at pressemeddelelseskunderne oftest vender tilbage med andre ordrer - så jeg bruger pressemeddelelserne lidt lige som supermarkedet bruger tilbud på mælk. For nogle uger siden fik jeg to ordrer på pressemeddelelser den samme dag. Den ene historie var skrevet på 1 time - og så er de 3500 kroner selvfølgelig let tjent. Den anden har kostet mig op mod 12 timer, og så er det knap så lukrativt. Den første gav en artikel i Jyllandsposten, hvilket for kunden har høj værdi - mere end 3500 kr. i hvert fald. Den anden er endnu ikke udsendt, så den har vi ikke set resultaterne af endnu.

Men hvis man ikke mener, man kan få for 3500 kr. værdi ud af at sende en pressemeddelelse, så skal man lade være. Men sandsynligheden for at få 0 kr. i værdi stiger altså væsentligt, hvis man køber hos en skribent, som ikke kan sit kram.

Venlig hilsen

Hans

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 09:51

... og det svar var så ikke kun til Maibrit, selvom det godt kan se sådan ud. Big Smile

Venlig hilsen
Hans

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 09:58

Jonathan Løw:
En pressemeddelelse er jo ikke bare en pressemeddelelse - som mange andre i denne tråd også gør opmærksom på. Jeg ved ikke, hvor du selv er journalist henne, men "desværre" er det sådan, at langt de fleste journalister foretrækker pressemeddelelser, der så at sige er lige til at copy-paste. Derfor handler det at skrive pressehistorier også om at sætte sig i modtagerens sted.

Nu har jeg efterhånden arbejdet på endda et par dagblade - og endda også nogle ugeaviser - og vi har ALDRIG copy-pastet noget som helst -og her kan jeg med god samvittighed tale for både mig selv og mine kolleger. Et telefonopkald taget 10 minutter og så har man en god of risk vinkel på historien. det er den tid værd.

Jonathan Løw:
Du kan aldrig skrive en pressemeddelelse på en måde, hvor den rammer alle medier korrekt.

Hvilket er hvorfor jeg netop anbefalede trådstarter at få lavet en pressemeddelelse, der blev målrettet mod nogle få medier - og udsendt til samme.

Jonathan Løw:
Har man været i gamet i mange år ved man også, at netop disse personlige kontakter er guld værd.

Hvis du har en god historie behøver du ikke er personlig relation.

Jonathan Løw:
Journalister er travle folk og modtager hundredvis af mails og rigtigt mange opkald hver dag.

Jeg har egentlig altid været overrasket over, hvor få der ringer, i forhold til, hvor mange, der skriver.

Jonathan Løw:
Men hvis din pris for både at skrive og følge op er 800 kr., så skal du ifølge mit regnestykke lave minimum 2 Pr-historier pr. dag for at have bare en nogenlunde fornuftig månedlig omsætning. Og det kan jeg ganske enkelt ikke følge kan være realistisk på nogen måde. Men måske du kan forklare mig, hvordan man kan nå det? :-)

Ja det kan jeg sagtens. Hvis jeg bruger en halv time på at lytte og sætte mig ind i sagerne, kan jeg på under en time skrive en pressemeddelelse. At sende den ud tager ikke lang tid - og at sende en mail til "afsenderen", hvor jeg kort forklarer hvad han skal sige, tager max fem minutter.

Jeg tilbyder selvfølgelig også at lave pressemeddelelser på en væsentlig mere tidskrævende måde, der logisk nok også koster væsentligt mere for afsenderen. Og ja - det giver en endnu højere kvalitet - men jeg kan se på resultaterne, at den "billige løsning" også giver fin respons - og så er den mere overskuelig for nystartede iværksættere.

Man kan også snildt argumentere for at en rigtig flot webshop skal koste 75.000 kroner - men det er heller ikke umuligt, at du kan få en i samme kvalitet for 30.000, hvis du er god til at kommunikere dine ønsker meget klart igennem.

Derfor tilbyder jeg forskellige løsninger til forskellige priser - men min uddannelse og min erfaring som skrivende journalist har jeg med i dem alle sammen. 

Man sparer forøvrigt meget tid, ved at ramme rigtigt i første forsøg - og det handler tit om at lytte og være opmærksom. 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 21. Aug 11
Fra  YouMe Shopping Skrevet kl. 09:58

Hans Stokholm Kjer:

Majbritt Jacobsen:
når jeg får tilsendt "færdige artikler" ryger de direkte i skraldespanden - jeg skal nok selv vinkle mine historier - og sådan tror jeg også mange andre journalister har det.

Jeg udgiver mit eget blad og modtager derfor også mange pressemeddelelser. De, som ikke er relevante for mit blad, ryger ud. Når jeg modtager "færdige artikler", som er relevante for mine læsere, bruger jeg i reglen disse artikler som grundlag for min egen artikel, men meget ofte med min egen vinkel på. Ellers bliver mit blad nemlig noget rod.
I mit seneste nummer modtog jeg en artikel, som var så god og klar, at jeg ikke selv kunne gøre det bedre. Jeg sikrede mig, at jeg havde artiklen alene og så skrev jeg selv en introduktion til den, hvor efter jeg gengav den med den oprindelige skrinbent som byline.

Jeg oplever, at jeg har lettest ved at forholde mig til velskrevne og detaljerede historier, frem for e-mail med tips på tre linjer. Efterarbejdet er det samme, men gode historier inspirerer mig mere end tips.

Når jeg skriver pressemeddelsler for andre virksomheder, forsøger jeg at gøre historierne interessante for de journalister, der skal arbejde videre med dem. Og da disse journalister er opdraget til at skrive journalistiske historier, er de også mest trænede i at læse den slags historier. Derfor skriver jeg til dem i færdig artikelform.

Jeg oplever så ofte, at de skriver en smule om i starten og slutningen, men bevarer kerneindholdet - her laver de så ofte noget af kerneindholdet om til direkte tale - og det er helt fint.

Et eksempel er side 26 af Fritidsmarkedet nr. 64, hvor artiklen om Toprobot.dk for en stor del er mit værk. Starten og slutningen er lavet om, og der er valgt ud i de fakta og fortællinger, som jeg er kommet med under vejs.

Min pris er beregnet ud fra den tid, som jeg gennemsnitligt bruger på at skrive en pressemeddelelse - og så har jeg trukket lidt fra, fordi jeg oplever, at pressemeddelelseskunderne oftest vender tilbage med andre ordrer - så jeg bruger pressemeddelelserne lidt lige som supermarkedet bruger tilbud på mælk. For nogle uger siden fik jeg to ordrer på pressemeddelelser den samme dag. Den ene historie var skrevet på 1 time - og så er de 3500 kroner selvfølgelig let tjent. Den anden har kostet mig op mod 12 timer, og så er det knap så lukrativt. Den første gav en artikel i Jyllandsposten, hvilket for kunden har høj værdi - mere end 3500 kr. i hvert fald. Den anden er endnu ikke udsendt, så den har vi ikke set resultaterne af endnu.

Men hvis man ikke mener, man kan få for 3500 kr. værdi ud af at sende en pressemeddelelse, så skal man lade være. Men sandsynligheden for at få 0 kr. i værdi stiger altså væsentligt, hvis man køber hos en skribent, som ikke kan sit kram.

Venlig hilsen

Hans

Super indlæg Hans. Jeg kan kun være enig. Og jeg mener også generelt, både som iværksætter og nu iværksætter-konsulent, at det er alt for farligt at gå efter det billigste tilbud, bare fordi man vil spare penge. Pris og kvalitet hænger ofte sammen.
Derudover vil det også være ødelæggende for PR-branchen, hvis man pludselig skal gå ned og lave færdige løsninger for under 1000 kr. pr. historie. Det svarer til andre brancher såsom rengøring og pizza-branchen, hvor priserne er blevet dumpet i helt urimelig grad - fordi konkurrenterne gør det. Med det resultat til følge at man må lukke ned efter kort tid, fordi det ganske enkelt ikke kan hænge sammen på bundlinjen.

Som PR-mand er det kerneprodukt, man har, sin tid (og viden). Og hvis man sælger den tid for billigt, så ødelægger man det for sig selv og andre.

Fra Ringe
Tilmeldt 3. Jan 11
Fra  MJ Kommunikation Skrevet kl. 10:04

Hans Stokholm Kjer:

Her er jeg helt enig med dig - selvfølgelig skal pressemeddelelser skrives i artikelform - men der må i mine øjne gerne åbnes mulighed for flere mulige vinklinger af historien - hvis den altså sendes ud til flere medier. Pointen er at vække modtagerens interesse og nysgerrighed.

Men når jeg modtager to tætskrevne A4 sider med "færdig artikel" er den mere til irritation end til brug.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 23. Sep 05
Indlæg ialt: 4105
Skrevet kl. 10:04

Jonathan Løw:
så kan du være sikker på én ting: De tager dig ikke seriøst igen og sletter alle mails fra dig.

Bliver der ikke smurt lidt rigeligt på her Jonathan? Jeg tvivler stærkt på at brugen disse masse medier, har de konsekvenser du beskriver. Jeg er nu ikke journalist eller det der ligner, men man går da godt nok i meget små sko og har en meget meget meget god hukommelse, hvis det skal holde stik.

Tilmeldt 14. Apr 05
Fra  Kjers ApS Skrevet kl. 10:07

Jonathan Løw:
Og hvis man sælger den tid for billigt, så ødelægger man det for sig selv og andre.

Tak for de pæne ord, Jonathan.

Jeg har endnu til gode at opleve, at min forretning er blevet ødelagt af, at andre på nogle punkter er billigere. De af mine kunder, som forsøger sig med billigere løsninger, vender ofte tilbage og bliver endnu mere tilfredse, faste kunder.
Og det er ikke engang sikkert, at den dyreste er den bedste - det kan sagtens tænkes, at én som er billigere end jeg, blot har et mindre behov for penge i kassen - eller en mere effektiv måde at køre sin forretning på.

Venlig hilsen

Hans

Side 3 ud af 4 (37 indlæg)