Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Programmering af større løsning

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 05:14
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle.

Jeg mangler lidt objektiv hjælp/rådgivning fra jer, men har aldrig benyttet mig af portaler som denne, så vær' venlig og bær lidt over med mig..

Jeg arbejder som teknisk chef (ingeniør) for et mellemstort firma, som i disse dage går og taler om at udbygge firmaet med en ny afdeling.

Den nye afdeling skal varetage serviceopgaver fra industrien, (hvilke kan jeg desværre ikke sige) og vi skal af den grund have lavet et komplet "overvågningssystem" på lige fod med dem som kontrolcentralerne bruger (G4, dansikring m.m.)+ lidt ekstra.

Det komplette system skal bl.a. indeholde et program som skal bruges på nogle embedded pc'er ude ved kunderne, disse pc'er skal opsamle data fra forskellige styringer såsom PLC'er, regulatorer, elektroniske strømmålere o.s.v. og lagre dem i en database.

Fra databasen skal dataene så overføres via internettet til vores hovedkontor, ind i et "overvågningssystem" hvor disse data så skal processere til videre formål såsom:

- Rapportgenerering med information om f.eks. temperatur og strømforbrug som automatisk skal sendes til kunden

- Temperaturovervågning med alarm ved høj/lav temperatur

- Via logikker udregne forskellige ting såsom time/dag/uge/mdr/årsforbrug af strøm

- Via logikker bestemme "tilstanden" af de forskellige komponenter og enheder (f.eks. hvis strømmen siger kontinuerligt hver dag i en uge, så betyder det som regel at enheden er ved at stå af)

- Avanceret alarmbehandling med udkaldetjeneste til tredjepart ved fejl i form af fax/email/sms (hvor den pågældende medarbejder i tredjepartsfirmaets vagtordning skal kvittere for modtagelsen af alarmen

- webbaseret adgang til tredjepartsfirma hvor de har mulighed for at afstille alarm og hvor de kan bypasse overvågning ved udskiftning og eftersyn af anlæg, således de ikke modtager alarmer.

- Operatørpanel/vindue hvor personale kan sidde og overvåge "situationen" hos kunden og tage stilling til eventuelle handlinger. 

- Automatisk hæsdelseslogs (hvor alle ting der sker bliver registeret, f.eks. hvornår alarmen blev modtaget, hvornår den blev behandlet, hvornår blev den sendt til tredjepartsfirmaet, hvornår kvitterede de for alarmen, hvornår blev de færdig, hvornår meldte enheden igen OK o.s.v.)

Det var bare et lille udpluk! 

Udover det skal der laves integration til ERP system og udarbejdes apps til telefoner/tablets hvor status kan tjekkes.

Langt som længe kom jeg så til spørgsmålene

- I hvilket sprog skal dette program skrives i? C#, PHP, JAVA eller andet?

- Hvad vil dette ca. koste? 100.000, 200.000 eller 1 million?

- Er det bedste at hyre folk ind i firmaet hvor de så kan arbejde, eller er det bedst at "outsource" opgaven?

- Hvor lang tid skal man regne med at et projekt i dette omfang ville tage?

- Kan man med fordel sende noget af opgaven til kina?

Vi vil få aftaler med mange offentlige instanser samt store virksomheder og dets kæder, og derfor er det meget vigtigt at programmet ALTID virker, Da vi ellers vil blive stillet for et erstatningsansvar overfor vore kunder. (f.eks. hvis vi misser en alarm)

Systemet skal laves ORDENTLIGT, ikke noget en 17 årlig skoledreng med 5 års "hjemmeerfaring" skal have fingrene i .. Desuden er det meget vigtigt at programmet og dets udvikling bliver holdt hemmelig overfor omverdenen, hvorfor alle involverede partner bliver underlagt tavshedspligt.. Derved kommer vi til mit sidste spørgsmål:

- Outsources opgaven, kan man så risikere at firmaet der udfører opgaven "stjæler" eller genbruger noget af systemet til andre kunder?

Grunden til jeg spørger her, er at vi endnu har for mange løse ender i denne sag til at vi konkret kan arbejde videre med den og vi helst ikke vil have flere involverede parter end højst nødvendigt, og herinde har jeg mulighed for at spørge nogenlunde anonymt!

Håber der er nogle kloge folk herinde som kan give deres besyv med en sag som denne.

Alle råd tages imod med kyshånd! Smile

På forhånd tak..

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 07:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Først - en pris er svær at give ved et hvert projekt af en vis størrelse, men 100.000 kan i nok ikke klare jer med. :)

Umiddelbart vil jeg mene, at det bedste ville være, at ansætte nogle kvalificerede folk, som sidder i huset - mest pga. hvor sårbare jeres forretningsgang vil være, hvis systemet pludselig ikke virker - og lad os være realistiske - det er yderst sjældent at et it-system bare kører når det er blevet lavet. Der vil altid være noget som man ikke lige havde taget højde for, eller nogle ting som ændrer sig.

Held og lykke med det.

Med venlig hilsen
Kim Bang

Fra Karlslunde
Tilmeldt 2. Jan 08
Indlæg ialt: 467
Fra  Little Green Orange Aps (LGO) Skrevet kl. 07:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Hejsa.
Jeg er medejer af Little Green Orange, som er et mere end ti år gammelt It selskab. Vi udvikler .net løsninger, apps til iPhone and Android, samt integrationer.

Vi har bl.a. Udviklet integrationsløsninger til Arbejdsmarkedsstyrelsen. Vi har dansk Projektledelse, egne udviklere i Letland, samt et meget tæt samarbejde med en partner i Indien.

Økonomi i sådanne projekter er svære at sige noget om før vi ved mere om projektet og gerne under en NDA.

Du er velkommen til at kontakte undertegnede på 28434996 hvis du vil vide mere eller ønsker et helt uforpligtigende møde..

Morten Reitoft

“Man opdager ikke nyt land, uden at være villig til at miste kysten af syne i meget lang tid”, André Gide

Fra New York, NY
Tilmeldt 22. Feb 08
Indlæg ialt: 255
Skrevet kl. 07:44
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jack

Det du er ude i, er et software-projekt af større dimensioner, og jeg kan derfor roligt love dig, at et kvalitetsprodukt af den kaliber du eftersøger kommer til at koste godt deropad. Umuligt at give en endelig pris på, men det bliver formentlig en del mere end 1 million. Dog er værdien af sådan et produkt også rigtig høj, så det skal nu ikke afskræmme jer.

Angående valg af sprog, så er der mange muligheder, og de er ikke nødvændigvis afgørende for, hvordan det endelige produkt tager sig ud. Med de ting du nævner er jeg dog overbevist om, at du skal over i noget enten Java eller .Net, alt efter hvilken religion i sværger til. Begge disse sprog kan bruges til middle ware, embedded comuting, web applikationer, og alt andet i har brug for i dette projekt.

Projektets omfang er ligeledes svært at spå om, men det er ikke færdigt på 3 måneder. Mit råd vil være at tage kontakt til et konsulenthus, hvis ikke i selv har kompetencerne in-house. Mange konsulenthuse har ligeledes samarbejdspartnere i østeuropa/asien osv., og vil kunne outsource visse af opgaverne i et præspecificeret format, hvilket vil sænke omkostningen for jer. Med de rette samarbejdspartnere ser jeg ikke den store risiko for at jeres ting bliver "stjålet" af dem de er outsourcet til. Det er jo trods alt stand-alone bider af den endelige løsning, som ikke har egentlig værdi i sig selv.

Håber det kan hjælpe jer lidt videre. Stil endelig flere spørgsmål, hvis der er specifikke ting du søger svar på.

Mvh. Kristian

Fra Aalborg
Tilmeldt 14. Jan 08
Indlæg ialt: 669
Fra  GreenWeb ApS Skrevet kl. 08:11
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Dette er et rigtigt stort system. Der er hele virksomheder der kun lever af at lave disse systemer. I kan ligeså godt hyre nogle eller teame-op med en anden virksomhed som et joint venture. Dette er fast arbejde. Selve udviklingen tager lang tid, specielt med de krav til oppetid/fejlhåndtering osv. som du beskriver og det koster kassen (derfor bililgst at ansætte et hold udviklere - 3-4 stk, hvoraf en er lead/projektleder). Jeg ville holde kortene ind til kroppen og holde alt udvikling i Danmark, det er bare det nemmeste, her tænker jeg måske ikke så meget at de smutter med koden, men når der er vedligehold, der skal rettes, udvikles nye features, distribueres, det skal fremvises (går ud fra det også er hemmeligt) til kunder, osv.

Det er vigtigt at forstå at et sådan system aldrig bliver færdigt, der er konstant udvikling og vedligehold på systemet. Så dette er noget permanent i skal have ind i huset, igen er det billigste over tid at ansætte nye medarbejdere.

Med hensyn til teknologi, så ville jeg vælge administrationsværktøjer i C# med WPF og kommunikation mellem disse med WCF. Til de embeddede systemet ville jeg vælge C#, der hvor det er muligt, ellers JAVA hvis det skal rigtig embeddes.

Generelt med hensyn til pålidelighed, robusthed og skalering ville jeg tage fat i Henrik Bærbak fra Århus universitet (http://pure.au.dk/portal/da/hbc@cs.au.dk, http://www.imhotep.dk/) han har sin egen virksomhed hvor han rådgiver omkring netop dette. Så vidt jeg husker har han været med i meterologiske systemer til bla. Kbh lufthavn. Køb evt nogle timer af ham og få en snak med ham. Det kan anbefales.

Jeg laver rådgivning, software, integrationer og softwarerrobotter. Se mere på median.dk

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 08:17
Hvor mange stjerner giver du? :

rax:

Mit råd vil være at tage kontakt til et konsulenthus, hvis ikke i selv har kompetencerne in-house. Mange konsulenthuse har ligeledes samarbejdspartnere i østeuropa/asien osv., og vil kunne outsource visse af opgaverne i et præspecificeret format, hvilket vil sænke omkostningen for jer. Med de rette samarbejdspartnere ser jeg ikke den store risiko for at jeres ting bliver "stjålet" af dem de er outsourcet til. Det er jo trods alt stand-alone bider af den endelige løsning, som ikke har egentlig værdi i sig selv.

Helt enig. Tag fat i nogle som ved hvad de laver i stedet for selv at hyre folk inhouse, som i gætter er mere eller mindre kvalificerede. Et konsulenthus ville kunne styre projektet fra ende til anden (med jer på sidelinien) og, i form af netværk og samarbejdspartnere, få den mest optimale løsning produceret.

Jeg kan f.eks. anbefale Klean

Held og lykke med projektet!

Tilmeldt 21. Sep 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle og tusind tak for jeres svar.

Jeg kan se i umiddelbart ikke er enige om at udviklingen skal foretages internt eller eksternt, det er så noget vi lige må gøre op med os selv.

Kan også forstå at udviklingen aldrig stopper - forstået på den måde at der altid vil være videreudvikling/opdatering af løsningen, og vil det så ikke være bedst at have folkene internt?

Tilmeldt 21. Sep 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvilke kompetencer skal eventuelle udviklere have, hvis vi nu vælger selv at ansætte?

Hvor mange folk skal kobles på et projekt som dette?

Vores firma har afdelinger i andre lande end DK, og derfor har vi også mulighed for at hente hjælp fra f.eks. Tyskland - Ville det være til mere skade end gavn at have folk af forskellige nationaliteter til at arbejde sammen?

Er der nogle andre ting jeg skal være opmærksom på i et projekt som dette? Alt juridisk er jeg ligeglad med da vi har egne jurister til at tage sig af den slags

Fra Aarhus
Tilmeldt 6. Apr 11
Indlæg ialt: 486
Fra  Beneath » digital design Skrevet kl. 08:57
Hvor mange stjerner giver du? :

Little_Jack:

Kan også forstå at udviklingen aldrig stopper - forstået på den måde at der altid vil være videreudvikling/opdatering af løsningen, og vil det så ikke være bedst at have folkene internt?

Ikke nødvendigvis. Hvis det er programmeret ordenligt (som du selv siger) burde enhver med det rette kendskab kunne tage over. Afhængig af arbejdsbyrden - og derved udgiften - selvfølgelig kan i vurdere om der skal ansættes eller outsources. Som i så mange andre tilfælde, så vælger de dygtige folk typisk at sætte sig i huse hvor der kan spares med andre af samme sind og altså ikke alene i serverrummet hos en virksomhed der laver noget helt andet. Så jeg kan ikke forestille mig at de hænger på træerne - hvem ved.

Der er mange udviklingshuse der tilbyder en form for serviceaftale på xx antal timer årligt for et fastsat beløb. Det kunne evt. være en alternativ vedligeholdelsesløsning.

Hvilke kompentencer pågældende person(er) skal have kan du egentlig først få afdække når projektet er kørende og platforme/sprog/etc er valgt.

Tilmeldt 21. Sep 11
Indlæg ialt: 11
Skrevet kl. 08:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Kristian.

Tak for dit svar.

Du skriver at projektet formentlig kommer til at koste mere en 1 million - Hvor meget mere? (bare et skud fra hoften) og er det prisen ved et konsulenthus eller ved egne ansatte?

Vi havde tænkt os at bruge en embedded linux pc hos kunden, er det da ikke bedst at bruge java som er krydskompatibel?

Sidst men ikke mindst skriver du jeg ikke skal lade mig afskrække af prisen pga. værdien - Men løsningen har jo kun en værdi for os eller..?

Side 1 ud af 4 (33 indlæg)