Jeg tog lige et kig på Design Outpost, som Martin Thorborg henviser til. Konceptet er genialt, ingen tvivl om det. Det ser ud til at kunne give et lille bidrag til nogle freelance grafikeres indtægt. Og guderne skal vide, at det er svært at klare sig som freelancer.
Men jeg vil ikke anbefale danske firmaer at bruge disse grafikere. Alle de logo’er som præsenteres på siden er stort set ens. De ser ud som om de er trukket i den samme logo-automat.
Stilen i dem er klinisk og upersonlig og umiskendeligt amerikansk.
At lave et logo kræver indsigt i den kultur, hvor logo’et skal gøre sin virkning. Dvs. at danske logo’er skal laves af danske designere. Og danske logo’er ude i verden skal afspejle dansk kultur, dansk kvalitet og danske værdier.
Den danske design-tradition har frembragt logo’er, som er meget enkle og som ligger meget langt fra det detaljerede fnidder-fnadder, som disse amerikanske grafikere fremviser. Gode danske logo’er er meget stærkere i deres udtryk og virker derfor bedre og er lettere at genkende.
Sæt ikke denne gode, danske tradition over styr.
Min baggrund for at skrive ovenstående er, at jeg selv har arbejdet som grafisk designer og tegnet logo’er, da jeg gennem 10 år var medejer af en grafisk tegnestue.
mvh. Bo Jensen
Butik Go’aften
www.goaften.dk