Jeg kan kun kvittere med et HELT ENIG - for - ja på rigtigt mange områder er DK et godt land at være iværksætter og ansat i, vel et af de bedre. Jeg er kan tillægge, at jeg er dødtræt af iværksættere som mener de skal græde og beskylde alle andre for manglende succes. Selvfølgeligt må man tage nogle tæsk hvis man ikke vil ha proff bogholder eller ikke vil sætte sig ind i skattelove - men stadigt- De kunne godt gøre det lettere, uden det store provenu tab Selv overtog jeg en virksomhed i 1974 og solgte delvis til andre hen ad vejen, og fik til slut en virksomhed med 300 ansatte og 300 mio i omsætning i 9 lande med mig - så jeg har som nu 61 årig været turen igennem. Nu står den på støtte som gratis bogholder (tak Amino for mange praktiske råd der) - og jeg oplever de vanskeligher en iværksætter har, helt anderledes end som CEO for en børsnoteret virksomhed, så HJÆLP iværksættere, men - selvfølgeligt - lad være med at bygge på noget er ikke har fundamant - Man skal selv være klædt på for at starte som iværksætter - både i vilje til at holde egne omkostninger nede, og i forståelse af regler vh |
Hej
Jeg har læst lidt.
Og min opfattelse er at folk tager deres personlige skatte angst med over i et firma.
Det er lidt somom at man bruger merer tid på at finde fradrag, end på at drive sit kerneområde. Og problemet med det, er at man jo generalt skal have en indtægt for at man kan få glæde af sit fradrag.
Jeg mener klart at DK(her staten), nogle rigtig gode rammer op. Og at det eneste problem, man som fx B2B render ind i er lemming tendensen i dansk erhvervsliv. Sådan lidt med at begynder en at få overskud i Polen, jamen så skal alle til polen for så får de overskud.
Ligeså ser jeg et stort problem ved mange iværksætter, der mere drømmer om penge og succes, istedet for at man lige stikker en finger i jorden, og føler hvor man står. For man kan ikke lette, uden et ordentligt forarbejde. Og her er vi danskere desværre meget maglige. Vi starter med at samligne os med Bill Gates, Jobs og Thorborg(Jubii tiden), Og bliver foraget over at det ikke lige går så nemt. Og spørger man til de personer, så ligger der altså noget arbejde bag.
Tager man fx Apple, så har de først de senere år fået en renesance, og har været ved at gå konkurs nogle gange. Og tager man Commedore, så gik de konkurs. Da de ikke kunne levere noget efter Amiga.
Jeg vil normalt ikke samligne med store firma'er eller tage store personligheder ud og samligne mig med, for der er stor forskel på den verden tilbage i 80'erne og 90'erne og den tid vi idag lever i. Og derfor vil mange af de projekter desværre være umulige at gennemføre idag. Og det skal man lidt holde for øje.
JEg ser lyst på fremtiden, altså om 4 år efter et nyt valg, når kommunismen igen er nede på et acceptabelt niveau, og når S engang, får styr på deres kommunister. Og derfor nytter det ikke at man spilder tid på at være negativ over de ting man skal sætte sig ind i. Jeg ved godt at jeg betaler for meget i skat. Men skal jeg sidde 20 timer og lede eller betale en revisor 20 timer for at finde 1000 kr fradrag, så er det for mig ikke umagen værd. Så vil der gå omkring 10-20 år før at de er tjent hjem. Og laver man skatte reglerne om, så er de total spildt.
Men mit bedste råd, må være at man sætter sig ind i de grundlæggende skatte regler, og så skide alle de fradrag et stykke, de koster formeget i starten at finde. De kan komme, når man en fredag aften, sidder med champange og fejre at man igen har overskud på kontoen.
/Kenneth
Forfølg drømmen ud i virkeligheden, selvom den gør ondt, så ved du at du gør det rigtigt.