Din holdning, som mange jo har, er desværre udtryk for at du vel ikke helt forstår hvordan systemet fungerer. Der er jo brugerbetaling på lægebesøg allerede - du betaler gennem skatten - og jeg kan garanteren dig for at rigtig mange mennesker betaler langt mere for et lægebesøg gennem skatten end de 100 kr. Og jo, alle har 100 kr til lægebesøg med mindre man er misbruger eller psykisk syg og som følge af det komplet uansvarlig. Der vil i lægeløftet altid ligge en garanti for behandling af syge mennesker, om de har penge eller ej, sådan er det også i selv USA, hvor illegale indvandrere bliver behandelt GRATIS når de møder op på skadestuen. Sådan vil det også være i Danmark og det er oplagt at lave en lov der siger at ingen kan skal nægtes lægehjælp og at nogle grupper - fx kronisk syge og folk helt uden penge (hjemløse, psykisk syge osv.) - er undtaget. Men vi kan ikke græde over at folk prioriterer smøger, chips og cola over deres helbred. Giv dem behandlingen men eftersend girokort. Du må jo også forstå at brugerbetalingen ikke står alene. Pengene skal jo bruges til skattelettelser og det vil jo give alle et større rådighedsbeløb og mere frihed. Netop friheden er vigtig her, da brugerbetaling også vil øge konkurrecen blandt privat praktiserende læger, som i dag har det alt for godt og spekulerer for meget i at få så mange som muligt gennem svingdøren. Hvis vi får brugerbetaling vil vi begynde at stille større krav til de privat praktiserende læger og det vil være godt for konkurrence og derved det produkt det tilbydes (bedre konsultation). Brugerbetaling og privat initiativ på sundhedsområdet handler faktisk mindre om økonomi og mere om at sætte patienten i fokus i stedet for systemet og lægerne. Hvorfor forventer danskerne ikke at kunne have et frit valg på et frit marked når det gælder sundhed? Det er vel de færreste der ville stille sig tilfreds med ikke at kunne vælge advokat i en straffesag fx? |
1CLICK.DK:Jeg synes personligt LA har gode chancer for at vinde da jeg selv er med på freedom. Og det tror jeg mange af jer er, kan nogen begrunde hvorfor de skulle være dårlige for har aldrig rigtigt i medierne indtil videre hørt dårligt om dem, og er der overhovedet noget skidt ved LA ?
For at svare dig direkte, så synes jeg, at partiet er blevet bedre nu hvor cirkusgøglerne har forladt det (Kolind: Skattefrihed på Fyn, etc). Det er stadig et lille parti, dvs. de kan fysisk ikke dække alle kompetenceområder lige godt (jeg tror ikke på, at ét menneske kan være verdensmester i alt). Det større partier har fordel af større erfaring, hvilket kunne trække ned på LA.
På det personlige plan er jeg ikke enig i sænkning af skatteloft (som et ideologisk princip). Jeg er ultra-selvstændig og meget borgerligt anlagt, men er imod tiltag, som danner a og b-hold.
Ligesom at det gavner vores samfund, at der kun er én lov, der gælder alle, og ikke flere love som du frit kan vælge mellem, så mener jeg, at visse samfundsydelser bedst ydes ud fra ensartet offentlig forvaltning, baseret på humane omsorgshensyn og ikke økonomiske.
Dbh. Aleksander
Bliv gratis medlem