Eller 2 for tesla'en Nu kender du min holdning til elbiler. Og jeg ved vi aldrig bliver enige. Men jeg vil kort sige nogle ting her, sådan at alle misforståelser ikke er det som der gør at man nedgøre en masse biler. Det dyreste i en elbil er batterierne, de holder mellem 2-4 år. Og ja man kan sagtens som i teslaen smidde 53 kWh i bilen. Problemet er at hvis man kører teslaen fuldt ud, så vil den ikke kunne køre mere end en et kvarter, da den sluger 185 kW. Og når man så kikker på andre biler, så er batteripakkerne gerne mindre. Renault Fluence, er inde på noget af det rigtige, for det tager stadig flere timer at lade batterier op, og derfor, hvis en bil skal være brugbar, og ikke forringe ens komfort, så skal man kunne udskifte batterierne. Og det specielt ved dem der bor i almen nyttige boliger i DK, da man da ellers skal udvide deres ledningsnet, som der sikkert vil være stor modstand imod. For man skal finde et system så man kan betale for det strøm man bruger. Og skal en boligforening ligge ledninger ned til det, så vil det koste flere millioner kroner, og der er kun et sted de penge kan hentes, og det er ved beboerne. Og her troer jeg mange vil sige fra, for vi stiger jo løbende kraftigt i forvejen. /Kenneth |
Kenneth:Det dyreste i en elbil er batterierne, de holder mellem 2-4 år.
Det er nu ikke korrekt. En Tesla Roadster koster 800-950.000 kroner. Den fulde batteripakke koster 100.000 kroner - så ca. 10% af bilens pris. Til gengæld koster elmotoren ikke meget.
Og batterierne holder meget længere end du antyder. Der er 160.000 km eller 7 års garanti på tesla batterierne. Der få der har nærmet sig de 160.000 km siger at kapaciteten kun er faldet ca. 5%, så de kan holde meget længere end det. Mindst 200.000 km.
Kenneth:for det tager stadig flere timer at lade batterier op
Det er heller ikke helt korrekt. Med DC spænding kan man hurtigoplade elbil batterier. Den facilitet har f.eks. den nye Tesla Model S - og også andre biler. Så kan du lade 80% på bare 15 minutter og fuldt ud op på under en time. Det er en klar bedre løsning end batteriskifte baseret på en lukket standard, som der indtil nu kun er et bilmærke - med EN bil, som ønsker at understøtte.
Der investeres hele tiden i at få gang i ny teknologi og infrastruktur i Danmark. Der er lige brugt 2,3 milliarder kroner på at udvide motorvejen herude hvor jeg bor. For en brækdel af det - 2-400 millioner kan de første 8-10.000 ladestandere sættes op, som oppositionen har forslået. I Norge har de gjort noget lignende. Det kan man sagtens.
Der blev også investeret massivt i vindmøller for år tilbage - i dag er den en milliardindustri. Der er forleden dag kommet en analyse ud, der viser at det kunne gå på samme måde med elbiler - det kunne skaffe 10-.tusindvis af nye jobs. Og det har vi brug for. Så det er skam god fornuft at lave den slags investeringer. Det er nemlig lige præcis et af de områder, hvor det vil være smart at skabe vækst i Danmark.