Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spar over 6.000 ved skift til elbil

Side 9 ud af 10 (93 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Mikkel deMib Svendsen:
at have plads til mere end de 4-5 stykker en almindelig bil kan have

Eller 2 for tesla'en Embarrassed

Nu kender du min holdning til elbiler. Og jeg ved vi aldrig bliver enige.

Men jeg vil kort sige nogle ting her, sådan at alle misforståelser ikke er det som der gør at man nedgøre en masse biler.

Det dyreste i en elbil er batterierne, de holder mellem 2-4 år. Og ja man kan sagtens som i teslaen smidde 53 kWh i bilen. Problemet er at hvis man kører teslaen fuldt ud, så vil den ikke kunne køre mere end en et kvarter, da den sluger 185 kW.

Og når man så kikker på andre biler, så er batteripakkerne gerne mindre.

Renault Fluence, er inde på noget af det rigtige, for det tager stadig flere timer at lade batterier op, og derfor, hvis en bil skal være brugbar, og ikke forringe ens komfort, så skal man kunne udskifte batterierne. Og det specielt ved dem der bor i almen nyttige boliger i DK, da man da ellers skal udvide deres ledningsnet, som der sikkert vil være stor modstand imod. For man skal finde et system så man kan betale for det strøm man bruger. Og skal en boligforening ligge ledninger ned til det, så vil det koste flere millioner kroner, og der er kun et sted de penge kan hentes, og det er ved beboerne. Og her troer jeg mange vil sige fra, for vi stiger jo løbende kraftigt i forvejen.

/Kenneth

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9738
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:22

Kenneth:
Det dyreste i en elbil er batterierne, de holder mellem 2-4 år.

Det er nu ikke korrekt. En Tesla Roadster koster 800-950.000 kroner. Den fulde batteripakke koster 100.000 kroner - så ca. 10% af bilens pris. Til gengæld koster elmotoren ikke meget.

Og batterierne holder meget længere end du antyder. Der er 160.000 km eller 7 års garanti på tesla batterierne. Der få der har nærmet sig de 160.000 km siger at kapaciteten kun er faldet ca. 5%, så de kan holde meget længere end det. Mindst 200.000 km.

Kenneth:
for det tager stadig flere timer at lade batterier op

Det er heller ikke helt korrekt. Med DC spænding kan man hurtigoplade elbil batterier. Den facilitet har f.eks. den  nye Tesla Model S - og også andre biler. Så kan du lade 80% på bare 15 minutter og fuldt ud op på under en time. Det er en klar bedre løsning end batteriskifte baseret på en lukket standard, som der indtil nu kun er et bilmærke - med EN bil, som ønsker at understøtte.

Der investeres hele tiden i at få gang i ny teknologi og infrastruktur i Danmark. Der er lige brugt 2,3 milliarder kroner på at udvide motorvejen herude hvor jeg bor. For en brækdel af det - 2-400 millioner kan de første 8-10.000 ladestandere sættes op, som oppositionen har forslået. I Norge har de gjort noget lignende. Det kan man sagtens.

Der blev også investeret massivt i vindmøller for år tilbage - i dag er den en milliardindustri. Der er forleden dag kommet en analyse ud, der viser at det kunne gå på samme måde med elbiler - det kunne skaffe 10-.tusindvis af nye jobs. Og det har vi brug for. Så det er skam god fornuft at lave den slags investeringer. Det er nemlig lige præcis et af de områder, hvor det vil være smart at skabe vækst i Danmark.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:42

Mikkel deMib Svendsen:
Med DC spænding kan man hurtigoplade elbil batterier. Den facilitet har f.eks. den  nye Tesla Model S - og også andre biler. Så kan du lade 80% på bare 15 minutter og fuldt ud op på under en time. Det er en klar bedre løsning end batteriskifte baseret på en lukket standard, som der indtil nu kun er et bilmærke - med EN bil, som ønsker at understøtte.

Hej Demib

Først tak for dit svar.

Men nu kan du ikke oplade ion batterier med ren DC, og at hurtig oplade batterier, gør at du udvikler varme. Og den varme er med til at slidde på batterierne. Du skal tænke på kemiske reaktioner, faktisk redox processor.

Men at lade en batteripak på en time, fx de 56 kwh i teslaen, så vil den trække over 200 ampere. Og så står jeg lidt af her. Og så skal vi have nogle voldsomme ledninger ind i husene......og der skal sikkert også laves nogle ændringer i de forskellige elskaber.

At man bruger en masse penge på at forberede til noget som man egentlig ikke aner hvad ender op i er for mit vedkomne spild af penge. Og drejer det sig om almindeligt 230 volt 16 ampere stik, så er vi tilbage til, at vi selv skal rafinere benzin for at kunne tanke.

Nu kan man jo hurtigt finde folk der skriver det ene eller andet. Og enhver der har Bærbar eller mobil tlf, vil vide at deres batteri er mere kedeligt efter 2-4 år.......og det er samme teknologi, og tager du en håndværker, så skifter han batteri på sin boremaskine min 1 gang om året.

/Kenneth

Ps. Teslaen bygges ikke som fx VW golf eller Opel Astra, så  alt andet lige så smidder man en masse penge i arbejdskraft, som ved fx Farrari eller Bugatti.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:01

Tesla Model S kan lade op på under 1 time med DC/hurtig opladning. Like it or not.

Men faktisk har man meget sjældent brug for det. I praksis har ladestandere mest en psykologisk betydning. Nu ved jeg ikke hvor meget elbil du kører i hverdagen, men jeg gør - og her kan du læse min erfaring omkring ladestandere: http://www.elbilbloggen.dk/myter-elbiler/elbiler-ladestander-infrastruktur.html

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:35

Hej Mikkel

Nu kører jeg rundt i en gammel Punto fra 1995, er lige hvad mit budget kan klare.  Den kostede mig 8000 kr for 2 år siden, og så måtte jeg bruge 3000 til rustarbejde for at får den igennem syn her i juli.

Ellers har der været de opligatoriske olie skift samt filter, så der vil jeg være large og sige 2000 kr, samt her inkl. skift af tandrem....65 kr, og 15 min for min side, her de 10 min øl og smøg pause.

Jeg er sådan set ligeglad for den 1 time, men så sæt dig ind i at det bruger noget strøm. At lade en batteripak på 56 kWh koster over 200 ampere i forbrug. Og lige nu findes der ingen villaer der kan klare det.

Du selv har afsat 32 ampere for at kunne lade din tesla. Og problemet er at det er så heller ikke alle villaer der kan klare det, specielt ikke hvor man deler ekstrem meget af forbruget ud på flere grupper. Et nyt hus har afsat de første 52 ampere af de 64 der er afsat, som standart til et hus.

Og det man resikere ved at skulle trække op over 200 ampere er at stik ledningerne fra transformeren og ud til huset skal skiftes, og så snakker vi flere 100 tusinder.

Og skal man lade en bil med fx 10 eller 16 ampere, så kan man lige så godt lade vær med at lave noget som helst.

Og tager du din Tesla som bare et argument igen for at fremme elbiler, så er det virkelig mangel på intelligens. Det er en bil med en batteripak på 56 kwh. Og det er over dobbelt så meget som en elbil alm. mennesker vil have råd til.

Og så kan man sige ja men den har også 185 kW mod fx de 60 kW andre har....men køre du som dem, så vil du jo netop ikke komme ret meget over 15 kW.

/Kenneth

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 22:47

Hvis du kørte elbil ville du vide, at der slet ikke er behov for hurtigopladning derhjemme. 32 eller 16 ampere er rigeligt. Når jeg kommer hjem fra arbejde, skal jeg lave med, putte unger og så i seng selv på et tidspunkt. Næsten morgen er bilen fuldt ud opladet - selv hvis jeg lader med bare 16 amp.

Hurtigopladning er kun et behov, hvis man skal køre meget langt på en dag. Jeg har endnu ikke haft det behov. Og jeg kører mere og længere end de fleste. Der findes allerede en hurtigoplader station i København. De er langt billiugere at sætte op end batteriskiftestationer, og så er de ikke lås til et lukket batteriskiftesystem, som der foreløbigt kun er en producent der vil understøtte med en enkelt bil.

Jeg har mange gange, også i denne tråd, forklaret hvorfor jeg synes det er forbandet dumt, at de fleste elbilsfabrikanter kun satser på små batterier. De burde give køberne den mulighed at købe større batterier. teknisk set kan det sagtens lade sig gøre, hvis de gider. Og derfor er det vigtigt at vi forbrugere og politikere ligger pres på at de gør det.

Jeg vil gerne give 50.000 ekstra for en af de andre elbiler, hvis den kom med den dobbelte batteripakke - og det er netop prisforskellen.

Dine betragtninger virker meget teoretiske og langt fra den virkelighed der faktisk eksisterer med en elbil. Og det er netop det bedste argument for min 1-årrige test - så jeg kan dokumentere på egen krop, at virkeligheden forholder sig meget anderledes end det du og nogle andre tror. Hvis du så ike vil tro på mine praktiske erfaringer ja, så kan jeg jo ikke gøre så meget ved det :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:05

Mikkel deMib Svendsen:
Dine betragtninger virker meget teoretiske og langt fra den virkelighed der faktisk eksisterer med en elbil. Og det er netop det bedste argument for min 1-årrige test - så jeg kan dokumentere på egen krop, at virkeligheden forholder sig meget anderledes end det du og nogle andre tror. Hvis du så ike vil tro på mine praktiske erfaringer ja, så kan jeg jo ikke gøre så meget ved det :)

Hej Demib

Selvfølgelig er mine meninger teoretiske.

Jeg bor i almennyttig bolig, og vil derfor ikke have mulighed for at lade en bil. Faktisk, så har min lejlighed ikke strøm nok til at jeg via en forlængerledning kan lade sådan en bil.

Men at man argumenterer med fx at man kan lade en bil på en time, så må man også tage højde for hvormeget strøm den vil trække. Og det nævnes egentlig ikke.

At man tager en tesla, med en batteri pak på 56 kWh, og tager den som referance for elbiler, er det samme som at man tager en Bugatti Veyron, som referance for hvad en bil skal kunne.....Og her vil jeg sige at en punto fra 1995, faktisk ikke har samme ydelse, og her taler jeg faktisk ikke teori.

At du vil give 50.000 ekstra, er jo ikke ensbetydende med at andre vil. Du kan jo bare se hvormange der idag køber Hyundai biler, selvom de er af dårligere kvalitet end fx VW. Og det betyder jo at man ikke som person kan sætte sig ind i hvad forbruger vil have.

/Kenneth

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 23:11

Det er jo NETOP til glæde for folk som dig der bor i lejligheder, at der skal opstilles de 8-10.000 offentlige ladestandere, so oppositionen mener der skal investeres de 2-400 millioner i, som det vil kræve. Det er jeg enig med dem i.

For du har helt ret - det er kun folk i eget hus der kan sætte deres egen ladestander op. Folk i lejligheder er naturligvis afhængige af, at infrastrukturen opbyges, på samme måde som vi alle er afhængige af andre infrastrukturer, som gode veje osv.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:25

Hej Demib

Problemet ligger jo netop i at staten ikke må give støtte til de forskellige almene bolig byggerier. Eller for så vidt privat bolig byggeri.

Og det betyder jo netop at man så skal lave aftaler med private firmaer om at oprette de ladestationer, og sprøgsmålet er så hvormange der skal oprettes.

For kikker jeg ned, så er der 36 parkeringspladser. Og skal de alle have fx 16 ampere så bliver det 576 ampere. Og det betyder at der skal nogle voldsomme kabler til, sammen med at der skal nogle sikringsskabe op, for at alle ladestationerne ikke kører rundt med de 576 ampere.

Så reelt set er der en millin udgift bare på min parkerings plads, og når man tænker på at der findes 10 til i bolig foreningen.

Så skal brabrand EL udvide deres transformer station på gudrundvej.......og tænker man bare på gellerup parken.......Så snakker vi jo om at der skal atomkraft værk i deres kælder.

/Kenneth

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 01:08

Der ER lavet beregninger på opsætning af de foreslåede 8-10.000 offentlige ladestandere. Og det kan godt lade sig gøre. Og det må det offentlige godt sætte op. Så dine bekymringer har ikke rod i virkeligheden.

Og som sagt har de gjort det samme i andre lande. I Olslo er der allerede opsat over 3000 ladestandere i og omkring Olso.

Og se inde i København. Der er allerede opsat ladestandere flere steder - større grupper af dem. Det kan også sagtens lade sig gøre.

Det er ene og alene et politisk spørgsmål om de 8-10.000 ladestandere skal op. Teknisk og juridisk er der ingen problemer. Måske nogle små udfordringer, men det er småting i forhold til andre større anlægsarbejder og infrastruktur her i landet.

Side 9 ud af 10 (93 indlæg)