Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Spar over 6.000 ved skift til elbil

Side 8 ud af 10 (93 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9733
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 19:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Med al respekt så har jeg altså svært ved at se fordelen eller det fede ved en elbil der dels er lavet så klumpet at elmotor og batteri tager meget mere plads op end det behøver og dels ikke kan leres med et tilstrækkeligt stort batteri.

Denne tråd er oprettet i forlængelse af mit indlæg om sagen på min blog så naturligvis tager jeg udgangspunkt i mine praktiske erfaringer med en hverdag i en elbil. Det jo hele pointen i Elbil Bloggen :-)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 20:05
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg synes at den er fantastisk! Men jeg har heller ikke sammenligningsgrundlag med en Tesla ;) Og jeg forventer iøvrigt heller ikke at det skal være bilEN til resten af mine dage. Ser den som en god start i den nye el-bil-æra :)

Fra Køge
Tilmeldt 16. Aug 09
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 20:54

Mikkel deMib Svendsen:
Men det værste ved den bil er nu stadig at den kub sælges med et sølle 24 kwh batteri. Det gør den helt ubrugelig for både mig og mange andre

Hvad er det der gør Fluence så ubrugelig for så mange mennesker?

http://www.facebook.com/lasse.borg1

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 07:52

Lasse Borg:
Hvad er det der gør Fluence så ubrugelig for så mange mennesker?

1) Meget kort rækkevidde - uden mulighed for tilvalg af større batteri/større rækkevidde. Så du kan ikke tage i sommerhuset, besøge familie i jylland eller andet i den. Det er en stor begrænsing, når man køber en bil til godt og vel et par hundrede tusinde (+ abonnement).

2) Meget lille baggagerum set i forhold til bilens størrelse. Hverken barnevogn, eller feriepak til en familie ner der plads til

3) Man køber en bil uden batteri. Det svarer til at købe en bil uden motor. Ville du købe en bil uden motor, og så leje den? Såvidt jeg kan forstå er bindingsperioden 4 år (absurd, set i lyset af at teleselskaberne kun må bvinde folk i 6 måneder). Og hvcad gør du hvis Better Place  går konkurs? Så står du med en bil uden motor. Hvem tror du så vil købe den?

4) Prisen for kørsel er meget høj. Da bilen kun kan bruges til lokalkørsel vil mange nok ikke have et kørselsbehov på over 10.000 km, og så koster det 1,80 kr. pr. km. En tur på 100 km koster så 180 kr. Det synes jeg er ekstremt dyrt, når forrentning af bilen skal lægges oveni.

At bilen så er fransk gør alene at jeg aldrig ville købe den, men det er bare mig (og mange andre) :)

Fra Køge
Tilmeldt 16. Aug 09
Skrevet kl. 23:49

Hej Mikkel.

1) Så vidt jeg har forstået, har Renault og Betterplace løst det med rækkevidden ved at lave et landsdækkende netværk af batteriskiftestationer, som jo netop gør at rækkevidden i praksis er ubegrænset.

2) Din Tesla Roadster er fed ingen tvivl om det, men nogen familiebil er den jo ikke Wink  Bagagerummet er ikke voldsomt stort i Fluence, men jeg har selv tre børn (dog uden barnevognsbehov) og må sige, at størrelsen i bagagerummet vil dække vores behov fint til hverdag uden problemer.

3) Jeg vil privatlease en elbil uanset hvad, hvis det skal være. Så er jeg fri for at spekulere på gensalgsværdi og den slags, som kan være svært at forudsige med elbiler - og så har man jo det hele i én samlet ydelse, altså intet problem med elabonnement.

4) Jeg afventer at se en leasingpris til sammenligning med en tilsvarende konventionel dieselbil før jeg udtaler mig om økonomien. Hvad koster en Tesla roadster i grunden og hvad er den værd om 3-4 år?

....og til sidst kan jeg se, at fordommene får frit løb Smile

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 00:16

Lidt svar ... :)

1) De har PLANER om et net af batteriskiftestationer, men det er der ikke endnu. Om det kommer ... tja, det må tiden vise. Om det kommer til at strække sig ud over Danmark, er måske endnu mere usikkert.

Jeg bryder mig ikke om batteriskiftemodellen. Den er for dyr og forbundet med for mange problemer, som jeg har skrevet en del om, så det vil jeg undlade at gentage her. Og så kan jeg slet ikke lide, at det er en lukket standard de anvender. Hvis det overhovedet skulle være en god ide, ville de kræve en åben standard - og at mange bilproducenter ville understøtte den. Det er der ikke udsigt til vil ske.

Jeg synes batteriskifte er den dårligst mulige løsning på udfordringen med meget lange rækkevidder (over de 4-500 km som en god elbil i dag kan tilbagelægge). Den løsning jeg mener er bedst og mest realistisk er kombinationen af store batterier og DC/hurtig ladning, som i den nye Tesla Model S.

2) en Tesla Roadster er en sportsvogn og skal som sådan, naturligvis, sammenlignes med andre sportsvogne. Når jeg valgte at bruge den i mit 1-årrige "test en elbil projekt" så var det fordi, det er den eneste elbil på markedet lige nu, som lever op til mine tekniske krav til en elbil - at den har et stort batteri, lang rækkevidde, muliged for at køre i både kulde og varme, ordenlig acceleeration  og køreevner - og ikke mindst, at man ser godt ud i den :)

Havde Tesla Model S været på markedet i foråret havde jeg nok valgt den, men det bliver næste projekt - til næste år.

4) En Tesla Roadster koster fra 800-950.000. Det er ikke specielt meget for en 2-personers sportsvogn med de egenskaber som den har. Mange andre, der kan sammenlignes, koster 2-3 gange mere, eller endnu mere. Og tro mkig, den ER faktisk federe end de fleste sportsogne til 2-3 millioner.

De første Tesla Roadster der blev solgt i 2008 er nu ca. 3 år gamle. De sælges for næsten samme pris som da de var nye. Men der har kun været meget få til salg. Der er noget som tyder på, at lige prævcis denne bil ender med at få kult status som "collectors item", og så vil prisen måske ligefrem stige. Men det er også lidt specielt, fordi de jo er verdens første el-super car. Det vil naturligvis ikke gælde for alle andre elbiler.

Alt efter hvilken elbil type der er tale om skal man nok regne med en lidt kortere afskrivning, da den tekniske udvikling jo går lidt hurtigere med disse biler end med andre. Til gengæld så slides de jo ikke op på samme måde. En elmotor dør ikke ud på samme måde som en benzinmotor. Så det er svært at sige med sikkerhed lige nu.

Jeg er dog specielt nervøs for de biler der sælges uden batteri - som Renault Fluence med en Better Place batteri-leje aftale.

Privat leasing er godt for mange, men det kræver at man kan forudsige sig kørselsbehov ret præcist. Kan man ikke det ender det med at blive meget dyrt. Det kan f.eks. jeg ikke, så derfor er det ikke så aktuelt for lige mig, og mange andre i samme situation. Men for andre kan det skam være rigtig fint.

Der vil alrid være en større risiko ved at gå ind i nye teknologier end i gamle. Det er også derfor det er så vigtigt, at der kommer flere og bedre støtteordninger for elbiler, end dem vi har i dag i Danmark.- Noget i stil med det de har i Norge. Det kræver fø-dselshjælp at få nye teknologi i gang. Det gjorde det, i høj grad, også med vindmøller - og se hvor vi er i dag. En milliard industri med Danmark centralt placeret på verdenskortet.

Jeg har skrevet et indlæg om de forbedringer jeg mener politikerne i Danmark bør overveje her: http://www.elbilbloggen.dk/elbil-historier/udbredelsen-af-elbiler.html

Fra Køge
Tilmeldt 16. Aug 09
Skrevet kl. 20:56

Tesla'en er fed, den er hurtig, den har lang rækkevidde og hurtig opladning - superfed bil og helt sikkert også prisen værd.... men prisen er dog stadig for de få.

Ikke så mange (og da slet ikke de fleste) har råd til at købe en bil til næsten 1 mio. kr., desværre. Det er her jeg mener, at Fluence rammer den gennemsnitlige dansker bedre med en overkommelig pris som koster 20-25% af Teslaen - og ja, bilerne er uden sammenligning i øvrigt, men lige nu er Fluence det bedste el-bil alternativ til den alm. danske familie.

Du har helt ret i, at der skal nye og innovative tiltag til at gøre elbilen meget mere udbredt end den er i dag - kort sagt, det kræver politisk vilje.

Jeg vil følge din blog og med spænding læse om dine oplevelser med Tesla - især når du får fingrene i Model S.

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 21:12

Ja, en sportsvogn er både for dyr og upraktisk til de fleste. Helt enig. Og en bil til en million er det de færreste der har råd til, eller lyst til at investere i.

Men selve det, at den kan køre langt på en opladning, er designet flot, og har en fornuftig acceleration er faktisk ikke det der gør den så dyr. Det kunne de andre elbiler også sagtens leve op til, hvis ellers de gad.

I Tesla Roadsteren sidder der et 56 kw batteri. I de fleste andre elbiler sidder der et 24-30 kw batteri. Tesla batteriet koster 100.000 kr. Det halve af det burde således kunne leveres for ca. 50k - sådan rundt regnet. Så i praksis burde en Renault Fluenca kunne leveres for ca. 50.000 kr. mere med et bedre batteri. Det samme gælder de fleste andre elbiler med de små batterier.

Så hvorfor giver de ikke os elbil købere den mulighed?

Jeg tror mest af alt det er fordi, de forsøger at monopolisere markedet i deres låste abonnementsmodeller med f.eks. Better Place. Jeg kan dårligt tro, at det er fordi de er inkompetente. Naturligvis kunne de lave bilen og tilbyde den med et 56 kw batteri hvis de ville.

Jeg synes således, at de tager forbrugere og politikere, som gerne vil have flere elbiler på gaden, som gidsler i deres spil. Og det synes jeg vi skal gøre dem meget klart opmærksom på, at vi ikke finder os i. Vi skal kræve elbiler med større batterier, og vi skal, politisk, begrænse hvor groft de kan udnytte forbrugerne i abonnementsmodeller (på samme måde, som vi også politisk har måtte begrænse telefonselskaberne ligeså skruppeløse udnyttelse).

Hvis ikke vi gør det - lægger et tilstrækkeligt pres på producenterne, er jeg bange for, at udbredelsen af elbiler kommer til at gå alt for langsomt. Og det vil være til skade for os alle.

Jeg vil MEGET hellere give 300.000 for en elbil med et godt stort batteri og DC/hurtig ladning - end jeg vil give 200-250.000 for en bil uden batteri og hvor jeg er bundet til et dyrt abonnement med en enkelt udbyder.

Fra København
Tilmeldt 4. May 11
Indlæg ialt: 236
Skrevet kl. 20:27
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

El-bilen er lidt det samme som en god drøm (mit synspunkt). Man kan endnu ikke køre igennem tyskland med en el-bil på samme måde som benzin bil :)  Men noget skal der ske, helt enig!

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 20:33

Nogle mennersker kan nøjes med at køre de 100-150 km i en bil, som de store flertal af elbiler i dag kan klare, men mange har brug for at kunne køre lidt mere - f.eks. på besøg hos familie eller venner i Jylland.

Men meget få har et løbende behov for at kunne køre f.eks. igennem Tyskland. For mit eget vedkommende er det næsten 10 år siden jeg gjorde det sidste gang. Jeg har flyttet bolig oftere end det, men det betyder jo ikke at jeg køber en flyttevogn :)

Jeg synes man skal købe en bil, som kan klare alle de behov man har i løbet af et almindeligt år. Hvis man så en gang imellem har nogle ganske særlige behov - som f.eks. en flytning, at have plads til mere end de 4-5 stykker en almindelig bil kan have, eller en meget lang udenlandstur, så kan man leje en bil til dette formål. Det er ikke rentabelt at købe en kombineret lastbil og bus fordi man en gang imellem har behov for det.   

Side 8 ud af 10 (93 indlæg)