Lidt svar ... :)
1) De har PLANER om et net af batteriskiftestationer, men det er der ikke endnu. Om det kommer ... tja, det må tiden vise. Om det kommer til at strække sig ud over Danmark, er måske endnu mere usikkert.
Jeg bryder mig ikke om batteriskiftemodellen. Den er for dyr og forbundet med for mange problemer, som jeg har skrevet en del om, så det vil jeg undlade at gentage her. Og så kan jeg slet ikke lide, at det er en lukket standard de anvender. Hvis det overhovedet skulle være en god ide, ville de kræve en åben standard - og at mange bilproducenter ville understøtte den. Det er der ikke udsigt til vil ske.
Jeg synes batteriskifte er den dårligst mulige løsning på udfordringen med meget lange rækkevidder (over de 4-500 km som en god elbil i dag kan tilbagelægge). Den løsning jeg mener er bedst og mest realistisk er kombinationen af store batterier og DC/hurtig ladning, som i den nye Tesla Model S.
2) en Tesla Roadster er en sportsvogn og skal som sådan, naturligvis, sammenlignes med andre sportsvogne. Når jeg valgte at bruge den i mit 1-årrige "test en elbil projekt" så var det fordi, det er den eneste elbil på markedet lige nu, som lever op til mine tekniske krav til en elbil - at den har et stort batteri, lang rækkevidde, muliged for at køre i både kulde og varme, ordenlig acceleeration og køreevner - og ikke mindst, at man ser godt ud i den :)
Havde Tesla Model S været på markedet i foråret havde jeg nok valgt den, men det bliver næste projekt - til næste år.
4) En Tesla Roadster koster fra 800-950.000. Det er ikke specielt meget for en 2-personers sportsvogn med de egenskaber som den har. Mange andre, der kan sammenlignes, koster 2-3 gange mere, eller endnu mere. Og tro mkig, den ER faktisk federe end de fleste sportsogne til 2-3 millioner.
De første Tesla Roadster der blev solgt i 2008 er nu ca. 3 år gamle. De sælges for næsten samme pris som da de var nye. Men der har kun været meget få til salg. Der er noget som tyder på, at lige prævcis denne bil ender med at få kult status som "collectors item", og så vil prisen måske ligefrem stige. Men det er også lidt specielt, fordi de jo er verdens første el-super car. Det vil naturligvis ikke gælde for alle andre elbiler.
Alt efter hvilken elbil type der er tale om skal man nok regne med en lidt kortere afskrivning, da den tekniske udvikling jo går lidt hurtigere med disse biler end med andre. Til gengæld så slides de jo ikke op på samme måde. En elmotor dør ikke ud på samme måde som en benzinmotor. Så det er svært at sige med sikkerhed lige nu.
Jeg er dog specielt nervøs for de biler der sælges uden batteri - som Renault Fluence med en Better Place batteri-leje aftale.
Privat leasing er godt for mange, men det kræver at man kan forudsige sig kørselsbehov ret præcist. Kan man ikke det ender det med at blive meget dyrt. Det kan f.eks. jeg ikke, så derfor er det ikke så aktuelt for lige mig, og mange andre i samme situation. Men for andre kan det skam være rigtig fint.
Der vil alrid være en større risiko ved at gå ind i nye teknologier end i gamle. Det er også derfor det er så vigtigt, at der kommer flere og bedre støtteordninger for elbiler, end dem vi har i dag i Danmark.- Noget i stil med det de har i Norge. Det kræver fø-dselshjælp at få nye teknologi i gang. Det gjorde det, i høj grad, også med vindmøller - og se hvor vi er i dag. En milliard industri med Danmark centralt placeret på verdenskortet.
Jeg har skrevet et indlæg om de forbedringer jeg mener politikerne i Danmark bør overveje her: http://www.elbilbloggen.dk/elbil-historier/udbredelsen-af-elbiler.html