Som flere af jer allerede ved er jeg igang med et (i første omgang) 1-årrigt elbil-projekt, hvor jeg vil vise hvor glimrende en hverdag man allerede i dag kan have med en elbil, frem for en gammeldags benzin- eller dieselbil. Jeg skriver løbende om projektet på www.ElbilBloggen.dk Udover at skrive om mine daglige oplevelser med elbilen dykker jeg også ned i forskellige vigtige sager af politisk, miljømæssig eller økonomisk karakter. I dag har jeg så, efter længere tids forberedelse og beregninger, lagt et af de mest spændende indlæg online. Det er en ber egning af, hvor meget man, som pendler, kan spare ved at skifte til elbil - ellerede i dag. Resultatet er overraskende selv for mig - man kan faktisk spare over 6.000 kr. om måneden, alt efter hvillket udgangspunkt og kørselsbehov man har. Du kan læse hele artiklen og se den samlede beregning her: En anden historie, som måske også vil interessere flere af jer gode iværksættere, handler om det faktum, at vi i Danmark skattemæssigt straffes for at købe elbiler som firmabiler. Det synes jeg jo er dumt set i lyset af at næsten alle politikere ønsker at der skal flere elbiler på vejene. Du kan læse den historie her: Som en ekstra bemærkning til den historie har jeg netop fundet ud af, at de i Norge har nedsat beskatningsgrundlaget for firmabiler på el til 40% af bilens pris - så det ligner meget mit forslag i artiklen.
Hvis du synes elbiler, eller mit projekt er spændende, kan jeg meget anbefale, at blive fan af Elbil Bloggens Facebook Page, eller følge mig på Twitter. |
Det er jo den artikel man skal vise konen, når man er på udkig efter en ny bil, og så håber man stærkt på at hun ikke siger man skal have en ellert ;).