Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ytringsfrihed?

Side 4 ud af 7 (61 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Indlæg ialt: 3639
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 22:43
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 5 person

Poul:

Det ikke for at være grov imod dig, du virker som en sød og rar mand.. Men blev du også forarget da Monthy Python igennem et årti lavede grin med kristne ? Eller bliver du det når mange mange tusinde mennesker over hele jorden, hver eneste dag håner Jesus ?

Men lad os bare glemme religionen.. Bliver du også forarget når folk håner hinanden ?

Mit eget svar er : Ja det gør jeg også !

Og jeg skrev ind til Jyllandsposten den dag de udgav tegningerne og sagde at de var under bæltestedet. Men hvis vi stopper med det, FORDI der er nogen der truer os med at slå os ihjel, hvis vi siger vores mening, så ved jeg godt hvem jeg ville være meste bange for, og mest forarget over.

De lever af frygt.. både Breivik og hans få venner, og de få med store skæg. Umiddelbart ser jeg ingen grund til at være SÅ bange, vores demokrati er forholdsvist stærkt, og vores befolkninger ret oplyste.. trods alt. Jeg tror ikke på nogen muslimsk sharia invasion eller på noget nazistisk samfund. Meninger brydes, og nogle er bange.. det okay. Men derfra og til disse store farlige samfund vi tidligere har set... det tror jeg ikke på.

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Fra Aalborg
Tilmeldt 9. Mar 11
Indlæg ialt: 107
Fra  Cassiopeia Skrevet kl. 22:44
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Ytringsfriheden har to fundamentale størrelser. Retten til at give information og retten til at modtage information.  

FN har lige været ude og gøre det helt klart, at ytringsfriheden er en menneskerettighed, der går over de øvrige rettigheder, da ytringsfrihed er hele fundamentet for et frit og demokratisk samfund.

Dette er også min holdning, ligesom det er min holdning som politolog, at en hver indskrænkelse af denne grundlæggende menneskerettighed, hvor rettigfærdiggjort den så enten måtte være, er et direkte angreb imod vores demokrati. For hvor stopper det? Hvem sætter grænserne for, hvad der er etiske og moralske korrekte udtalelser? Er det dig eller er det den person du er uenig med?

Derfor, for at have et sundt og demokratisk samfund, så skal bestemte ytringer ikke forbydes eller ties ihjel. Holdninger skal debatteres og borgerne skal selv være i stand til at drage deres egen konklusioner. Ellers får vi et fattigt og i sidste ende totalitært samfund, hvor det kun er den herskende elite, med de korrekte holdninger, der besidder retten til at ytre sig offentligt.

Jeg er dog skræmt over, hvordan visse borgere i dette samfund er villige til at give afkald på disse fundamentale rettigheder, som det har kostet blod, sved og tåre for genrationerne før os at gennemføre. Især på grund af, at det sker udelukkende på baggrund af enkelte begivenheder som skræmmer dem.

Hvad helvede tænker i på? Tror i de her rettigheder er selvfølge, som vi bare kan slå fra og til som det passer os. For når vi først har givet afkald på dem, så bliver meget svært at få dem igen!

Ytringsfriheden er IKKE en selvfølge og i skal ikke forvente, at den nogensinde bliver det. Men det er den eneste rettighed, som giver mindretallet mulighed for at udtale sig og ytre sig frit, selv om flertallet er uenige med dem.

Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig, at fortælle mine fremtidige børn eller børnebørn, at min genration gav afkald på den eneste rettighed, der gav os mulighed for, at magthaverne ikke bare kunne tromle os, som det passede dem.

Tænk på dette før i giver afkald på disse rettigheder, hvad årsagen så enten måtte være. 

Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 22:46
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

@Jimi: Jeg har lige givet dig fem stjerner for denne, og jeg ville give dig femhundrede, hvis jeg kunne. Det er skåret HELT ind til benet, og du har lige formidlet, hvad mange skulle have brugt tusinder af ord på at have sagt halvt så godt.

Yes

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 22:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tak tak :-)

Jeg er jo bare inspireret af andre. Jeg kan huske en anden scene fra en hans bøger..

Det var fra dengang med Stalin. Folk stak hinanden af frygt. Hvis de stak deres nabo fik de selv bedre kredit hos styret, og så slap DE fra at blive stukket. Derfor galdt dem om at stikke folk først. Om det var en løgn man sagde.. det var fuldstændig lige meget, også for diktatorstyret. De var bare interesseret i at " bevise " overfor befolkningen at " Ja, samfundet er farligt. Se alle disse farlige mennesker vi bliver nød til at henrette hver dag "

Og folk blev henrettet. De blev hentet i deres lejligheder og skudt på gaden, foran deres naboer og familie. Det skaber mest frygt.

Alle var så bange, at de indrømmede at have sagt dårlige ting om Stalin, selvom de ikke havde, simpelthen i håbet om at slippe for at dø eller komme i lejr.

Det råd som Solsjetnitsyn så havde til os allesammen var at : " Den dag de kommer for at hente dig i din lejlighed, så skrig ud til verdenen, skrig at du er uskyldig, skrig alt det du vil. Så dør du i det mindste med støvlerne på, og du kan måske opildne til oprør , i stedet for at bukke under for frygt. Fordi den dag de kommer, så dør du, om du er skyldig eller uskyldig "

SEO fra 1000,- kr, og Google Ads fra 500,-  per måned. DK's billigste hjemmesider? Se mere på jimihove.dk 15+ års erfaring.

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 22:57

Hej.

@ Thomas - jamen så må jeg jo afsløre: årg 50 :-)

@ John - anonymitet betragtes i dag også som en del af ytringsfriheden - filosofi; jeg kan puste til ilden og I kan ikke røre mig.

Det ville være naivt at forestille sig, at alle ytringer i dag vil have en afsender, så at sige. Det lader sig naturligvis ikke gøre. Man kan kun henstille om at angive navn.

Jeg ved ikke om jeg er tilhænger af at forbyde anonyme profiler her på Amino eller på andre fora. Jeg sætter min lid til moderatorerne og sørger selv for at springe de anonnyme over, når de bliver for utålelige.

I virkeligheden tror jeg der er en afgrund imellem definitionen af begrebet ytringsfrihed, som en hjørnesten i demokratiet, og den almindelige opfattelse hos den enkelte.

Ytringsfriheden er ikke tænkt som en "undskyldning" for den enkeltes mere eller mindre tåbelige udtalelser, som eksempelvis Kamre og Co. Demokratiet kan sagtens overleve, selv om udtalelser som deres bliver bortdømt i det offentlige forum.

Som borgere i en demokratisk verden må vi tage et kæmpe ansvar, bla. ansvaret for vores udtalelser. At såre medborgere, i tale eller billeder, bør ikke høre til dagens orden, ytringsfrihed eller ej.

jeg vil igen gøre opmærksom på at retorikken ikke er det egentlige problem - problemet er visse ekstreme holdninger.

Mit personlige håb er at det danske samfund vil finde tilbage til sin rummelighed. Det kræver en holdningsændring. Kommer den, holdningsændringen,  vil retorikken hurtigt blive acceptabel.

mvh Sören

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 23:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Jimi.

Tak for dit skarpe indlæg. Som Thomas skrev - du fik fem, men det var tænkt som en hel sækfuld.

Bedste hilsner Sören

Fra København K
Tilmeldt 2. Apr 08
Fra  jimihove.dk ApS Skrevet kl. 23:06

Igen jeg takker :-)

Jeg ved ikke hvorfor jeg altid har brændt så meget for det emne.. eller jo det ved jeg faktisk godt. Jeg har selv prøvet at blive misbrugt i min barndom, og min krænker sagde at jeg ikke måtte sige det til nogen, ellers ville jeg dø. Nu døde han så før jeg end jeg begyndte at tale om det, men det en anden sag.

Men ja det betyder meget for mig. Så meget at jeg kan få tårer i øjnene over alle dem der betalte med deres liv i Anden Verdenskrig.. og det var MANGE. De døde for vores skyld, og kun derfor. Tænk at der er nogen der er død for DIG. Har du nogensinde tænkt sådan over det ?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:09

Jimi, det er svært at svare dig, fordi det er let at misforstå det, du skriver.

Mht. Politken, så mener jeg, at de mangler evnen til at stikke en finger i jorden. Man kan næsten tilgive JP deres kvajer, men Politikens måde at strå salt i såret er - med dine ord - under bæltestedet. Det er for lavt.

Jeg synes, som dig, heller ikke, at man skal lade sig true til tavshed, for hvad så med rockere, der truer vidner til tavshed.

Breivik kan sige, hvad han mener, sålænge han ikke opfordrer andre til had.

Jeg mener, at der skal være ytringsfrihed, men den enkelte bør veje sine ord op mod konsekvenserne.

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 23:11

Jimi Hove:
Har du nogensinde tænkt sådan over det ?

hver dag !

B.H. S

Fra Haslev
Tilmeldt 1. Sep 05
Indlæg ialt: 2094
Fra  Megahost.dk Skrevet kl. 23:15

Jimi Hove:

Yes

Side 4 ud af 7 (61 indlæg)