Poul: Det ikke for at være grov imod dig, du virker som en sød og rar mand.. Men blev du også forarget da Monthy Python igennem et årti lavede grin med kristne ? Eller bliver du det når mange mange tusinde mennesker over hele jorden, hver eneste dag håner Jesus ? Men lad os bare glemme religionen.. Bliver du også forarget når folk håner hinanden ? Mit eget svar er : Ja det gør jeg også ! Og jeg skrev ind til Jyllandsposten den dag de udgav tegningerne og sagde at de var under bæltestedet. Men hvis vi stopper med det, FORDI der er nogen der truer os med at slå os ihjel, hvis vi siger vores mening, så ved jeg godt hvem jeg ville være meste bange for, og mest forarget over. De lever af frygt.. både Breivik og hans få venner, og de få med store skæg. Umiddelbart ser jeg ingen grund til at være SÅ bange, vores demokrati er forholdsvist stærkt, og vores befolkninger ret oplyste.. trods alt. Jeg tror ikke på nogen muslimsk sharia invasion eller på noget nazistisk samfund. Meninger brydes, og nogle er bange.. det okay. Men derfra og til disse store farlige samfund vi tidligere har set... det tror jeg ikke på. |
Ytringsfriheden har to fundamentale størrelser. Retten til at give information og retten til at modtage information.
FN har lige været ude og gøre det helt klart, at ytringsfriheden er en menneskerettighed, der går over de øvrige rettigheder, da ytringsfrihed er hele fundamentet for et frit og demokratisk samfund.
Dette er også min holdning, ligesom det er min holdning som politolog, at en hver indskrænkelse af denne grundlæggende menneskerettighed, hvor rettigfærdiggjort den så enten måtte være, er et direkte angreb imod vores demokrati. For hvor stopper det? Hvem sætter grænserne for, hvad der er etiske og moralske korrekte udtalelser? Er det dig eller er det den person du er uenig med?
Derfor, for at have et sundt og demokratisk samfund, så skal bestemte ytringer ikke forbydes eller ties ihjel. Holdninger skal debatteres og borgerne skal selv være i stand til at drage deres egen konklusioner. Ellers får vi et fattigt og i sidste ende totalitært samfund, hvor det kun er den herskende elite, med de korrekte holdninger, der besidder retten til at ytre sig offentligt.
Jeg er dog skræmt over, hvordan visse borgere i dette samfund er villige til at give afkald på disse fundamentale rettigheder, som det har kostet blod, sved og tåre for genrationerne før os at gennemføre. Især på grund af, at det sker udelukkende på baggrund af enkelte begivenheder som skræmmer dem.
Hvad helvede tænker i på? Tror i de her rettigheder er selvfølge, som vi bare kan slå fra og til som det passer os. For når vi først har givet afkald på dem, så bliver meget svært at få dem igen!
Ytringsfriheden er IKKE en selvfølge og i skal ikke forvente, at den nogensinde bliver det. Men det er den eneste rettighed, som giver mindretallet mulighed for at udtale sig og ytre sig frit, selv om flertallet er uenige med dem.
Jeg har i hvert fald ikke tænkt mig, at fortælle mine fremtidige børn eller børnebørn, at min genration gav afkald på den eneste rettighed, der gav os mulighed for, at magthaverne ikke bare kunne tromle os, som det passede dem.
Tænk på dette før i giver afkald på disse rettigheder, hvad årsagen så enten måtte være.