Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Ytringsfrihed?

Side 1 ud af 7 (61 indlæg)
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 15094
Fra  Cosmos Co Customfit.eu Skrevet kl. 15:55
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person
Fra Pompano Beach, Florida, USA
Tilmeldt 19. Apr 06
Indlæg ialt: 3762
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 04:50
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Det er sandsynligvis blot stemmefiskeri i kølvandet på tragedien i Norge. Og efter afsløringen af, at den røde fløjs statsministerkandidat ikke ved, om Danmark har gæld til udlandet og underskud på betalingsbalancen, skal der jo gøres et eller andet.

Om det er usmageligt at benytte en opstået folkestemning til at fiske vælgere? Det er det måske - ikke mindst set i lyset af, at samme fløj har travlt med at skyde efter andre partier, der gør det samme. Lige der har ingen partier vist noget at lade hinanden at høre.

Ytringsfriheden er under pres i Danmark og mange andre vestlige lande, og det er alvorligt. Jeg er grundlæggende enig i det uheldige, at mennesker kan ytre sig anonymt og dermed uden at stå til ansvar i forhold til lovgivningen. Men hvis det er prisen for ytringsfrihed, må det være sådan.

Fra helsingborg
Tilmeldt 21. Nov 05
Indlæg ialt: 395
Fra  handyman-kompagniet Skrevet kl. 10:56

Hej.

Fashion-Seller:
Var især venstrefløjen ik langt fremme i skoene?

Nej, det var ikke specielt venstrefløjen der var ude med riven. Statsministeren hed Anders Fogh Rasmussen dengang, og den involverede avis var Jyllandsposten, husker du nok.

Ingen af disse har specielt megen tilknytning til den omtalte venstrefløj.

Den daværende statsministers stædighed, han ville ikke sige undskyld til dem der blev stødt over tegningerne, kostede faktisk menneskeliv rundt omkring i verden.

Så konklusionen må være; - ytringsfrihed for enhver pris - set fra højrefløjens synspunkt.

PS. en del af ytringsfriheden er vel også at man kan vælge at holde kæft.

Der er heller ingen tvivl om at det er højrefløjen i dansk politik, der har skabt den skarpe retorik i den politiske debat. Det der førhen ikke blev sagt eller skrevet af ren høflighed, er nu blevet en del af den daglige politiske tale.

Man må så lige huske at det ikke er retorikken der er selve problemet, men holdningerne. Det for mig at se utilladeligt at en dansk højrefløjs "politiker" udtaler at han godt forstår den norske massemorder. Det er tilladt iflg retten til at ytre sig frit, men det var da bedre om han af medfølelse havde holdt bøtte.

Hvad værre er; - at vi har folk med denne holdning.

Bedste hilsner og god week-end.

Sören

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 19:20

Hej Thomas,

Ja det er en noget urolig tid vil oplever, men man må værne om friheden til at ytre sig, men sandelig også selv være opmærksom på, at det er ikke god stil at optræde anonymt og som du nævner nedenstående "Uden at man så kan behøver at stå til ansvar derfor" !

Det er problematisk for de der optræder anonymt da de ikke kan forvente at blive taget alvorligt - men også i relation til bevarelsen af ytringsfriheden så er anonymiteten medvirkende til at nedbryde værdi-opfattelsen af denne da man jo bare kan udtale/skrive anonymt og dermed komme af med sit budskab ! 

Thomas Rosenstand:

Ytringsfriheden er under pres i Danmark og mange andre vestlige lande, og det er alvorligt. Jeg er grundlæggende enig i det uheldige, at mennesker kan ytre sig anonymt og dermed uden at stå til ansvar i forhold til lovgivningen. Men hvis det er prisen for ytringsfrihed, må det være sådan.

Som en begyndelse til ændring af dette kunne jeg foreslå, at de der her i Amino optræder anonymt ser at få deres profil opdateret og stå frem i ytringsfrihedens navn !    

mvh

john sommer

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 19. Apr 06
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 19:28

sören :
Så konklusionen må være; - ytringsfrihed for enhver pris

Ja! Uden ytringsfrihed er alt slut.

sören :
Der er heller ingen tvivl om at det er højrefløjen i dansk politik, der har skabt den skarpe retorik i den politiske debat.

Nu ved jeg selvfølgelig ikke, hvor gammel du er, men jeg kan regne ud, at du i hvert fald ikke er gammel nok til at huske Aksel Larsen, der stiftede SF. Eller Gert Petersen. Begge de herrer kunne få selv Pia K. til at ligne en tandløs hyggelig bedstemor med kaffe fra Madam Blå.

Tilmeldt 19. Apr 06
Fra  Concept Interest TCON Services LLC Skrevet kl. 19:31
Gennemsnit 3,7 stjerner givet af 6 person

john sommer:
Som en begyndelse til ændring af dette kunne jeg foreslå, at de der her i Amino optræder anonymt ser at få deres profil opdateret og stå frem i ytringsfrihedens navn !    

AMEN! Det er uden tvivl Aminos største svøbe med de anonyme profiler. Personligt prøver jeg at huske min egen regel om, ikke at debattere med dem. Det lykkes ikke altid at huske det, og hver gang må jeg konstatere, at der er rigtig gode grunde til deres anonymitet Wink

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 19:34

Jeg tror roligt vi kan spare en masse skattekroner og reducere bemandingen på Christiansborg med 50% :-)

For mange kokke...

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 19:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Følger du nogensinde med i debatten på eb.dk? Jeg har læst debatter, hvor jeg vurderer at 50% af samtlige indlæg overskrider injurielovgivningen og racismeparagrafferne. Det er blevet toleret i en lang periode, at man har kunne sige hvad som helst ved at gemme sig bag ytringsfriheden.

Jeg mener, at det er godt der kommer fokus på dette område. Desto mere had du hører hver dag desto nemmere er det at give efter for den.

Fra København K
Tilmeldt 22. Aug 06
Indlæg ialt: 3348
Skrevet kl. 19:58

Thomas Sørensen:

Følger du nogensinde med i debatten på eb.dk? Jeg har læst debatter, hvor jeg vurderer at 50% af samtlige indlæg overskrider injurielovgivningen og racismeparagrafferne. Det er blevet toleret i en lang periode, at man har kunne sige hvad som helst ved at gemme sig bag ytringsfriheden.

Jeg mener, at det er godt der kommer fokus på dette område. Desto mere had du hører hver dag desto nemmere er det at give efter for den.

Hvorfor så ikke bare forbyde ekstrabladet?

Injurielovgivning & racismeparagraf - det har vi allerede - skal vi nu have mere ?

Hvis der er nogen der føler sig krænket må de vel gå rettens vej?

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 265
Skrevet kl. 20:14

Jørgen Olsen:

Thomas Sørensen:

Hvorfor så ikke bare forbyde ekstrabladet?

Injurielovgivning & racismeparagraf - det har vi allerede - skal vi nu have mere ?

Hvis der er nogen der føler sig krænket må de vel gå rettens vej?

Det er netop ikke nok med injurielovgivningen og racismeparagraffen, for de bliver aldrig brugt. Danmark har i mange år fået kritik af udlandet, fordi debattonen er for hård overfor visse marginaliserede grupper. Hvorfor insisterer du og andre på, at det er så vigtigt at dette had kan få frit lejde?

Er det så vigtigt i ytringsfrihedens navn, at visse grupper kan få lov til at påføre andre grupper smerte og ydmygelse? For det er så vidt jeg ved endemålet, når tingene rigtig begynder at eskalere.

Lad os tage en lille tilbagegang i historien og gå tilbage til Tyskland i 1930'erne, hvor Hitler agiterede mod jøderne. Eller til det som skete på flere sider i Balkankrigen i 1990'erne. Var det også ytringsfrihed?

Jeg forstår ikke argumentationen for ikke at gøre noget. Om du er rød, grøn eller blå har intet med denne diskussion at gøre. Det er ren logik, at hvis du udsætter folk for had, så vil der opstå vold og mere had. Det er denne spiral, som man kan knække eller lade fortsætte.

Side 1 ud af 7 (61 indlæg)