Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varekøb

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Tilmeldt 30. Sep 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :
Hejsa,

Jeg sidder her og skal bogføre mit varekøb ud fra en leverandørfaktura (1000 kr + moms). Umiddelbart har jeg tænkt mig at bogføre som følger:
Konto 2200 Vareindkøb: Debet 1000,-
Konto 66200 Købsmoms: Debet 250,-
Konto 65100 Kreditorer, ubetalte regninger: Kredit 1250,-

Når jeg så senere betaler regningen vil jeg bogføre:
Konto 65100 Kreditorer, ubetalte regninger: Debet 1250,-
Bank: Kredit 1250,-

Så langt så godt (tror jeg nok). Men hvad nu med varebeholdningskontoen (55100 under status)? Den bliver jo ikke påvirket af noget af ovenstående? Skulle man ikke bogføre et eller andet som gør at varelagerets værdi optræder under aktiver? Men hvad skal modkontoen så være?

Håber nogen kan hjælpe

Venligst

Leif  Frederiksen

Fra Randers
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 2018
Skrevet kl. 21:08

De fleste ændre kun varelagerkontoen under "status" 1 gang pr kvt. eller 1 gang pr 1. Men oppe under din konto for varekøb, der skulle gerne være en konto, der hedder "varelager primo" og "varelager ultimo" Det er disse kontoer, der skal være din modpost.

Tilmeldt 23. Jul 05
Indlæg ialt: 378
Skrevet kl. 22:46
Hej Leif. Som du opstiller det, er det konto 55100, der skal debiteres kr. 1000 og ikke konto 2200. Ellers er det præcis det samme. Dvs. dit vareindkøb påvirker ikke nogen resultatkonto, men er udelukkende en omfordeling blandt aktiverne.
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 23:53
Bogføringsprogrammer opfører sig forskelligt med hensyn til vareforbrug. Og jeg kan se, at du bruger Summa (det bilder jeg mig i hvert fald ind pga. kontonumrene). SummaSummarum er i modsætning til de fleste større programmer ikke gearet til løbende at føre varer ind på lageret, fordi de så ikke vil blive driftsført, når de bliver forbrugt - det skal gøres manuelt. Andre (større) programmer giver flere valgmuligheder eller har den faste indstilling, at når der laves en salgsfaktura vil varen blive trukket fra varelageret og ført op i driften på en vareforbrugskonto.

Du har derfor to muligheder (som kommer ud på et):

1. Bogfør dem i driften, som du foreslår og så tæl varelageret op en gang årligt (eller kvartalsvis eller månedligt), og før varelageret ned på plads, så du får en råbalance, der passer og du dermed kan læse dit resultat af regnskabet.

2. Bogfør dem på varelageret, og så en gang om måneden tæl de forbrugte varer op i driften, sådan at du kan aflæse dit vareforbrug og resultat i driftsregnskabet.

De fleste bruger nr. 1, men min allerstørste kunde bruger nr. 2 med stor succes, fordi han har meget væsentlig lagerstyring, som er på kanten af, hvad Summa kan klare.

Tilmeldt 26. Mar 07
Indlæg ialt: 2
Skrevet kl. 16:56

1. Bogfør dem i driften, som du foreslår og så tæl varelageret op en gang årligt (eller kvartalsvis eller månedligt), og før varelageret ned på plads, så du får en råbalance, der passer og du dermed kan læse dit resultat af regnskabet.

2. Bogfør dem på varelageret, og så en gang om måneden tæl de forbrugte varer op i driften, sådan at du kan aflæse dit vareforbrug og resultat i driftsregnskabet.

De fleste bruger nr. 1, men min allerstørste kunde bruger nr. 2 med stor succes, fordi han har meget væsentlig lagerstyring, som er på kanten af, hvad Summa kan klare.

Da det lyder til at du på nuværende tidspunkt ikke har det store behov for lagerstyring, er jeg enig i metode 1 ovenfor. Vokser virksomhedens behov for lagerstyring bør du dog overveje at investere i et ERP system med bedre lagerstyring. Der findes i dag flere muligheder for særdeles gode og mere eller mindre simple ERP systemer til håndteringen af bogholderiet.

F.eks. (men ikke udtømmende):

- MS Dynamics NAV

- MS C5 

- SAP B1

- ...osv.

Alle har deres styrker og svagheder mht. priser, konsulenthonorarer og modulopbygninger. Er du i tvivl kan det være en god idé at kontakte en it-rådgiver hos evt. et revisionsfirma, der er uafhængig i Deres rådgivning i forhold til en edb-leverandør.

Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 23:01
Hej

Hvis du lægger varen på lager, så skal du i dit eksempel debitere konto 55100 varebeholdning (derved forøges dine omsætningsaktiver) med 1000 kr. istedet for konto 2200 vareindkøb (vareforbrug). Momsen bogføres som du skriver.

Når du så sælger varen, skal du kreditere konto 55100 med 1000 kr og debitere det på konto 2200 som vareforbrug. Dertil kommer så også selve salgsposteringen.

Det var lidt kort svar, håber det kan bruges.

Tilmeldt 27. Jan 07
Indlæg ialt: 1
Skrevet kl. 19:28
Jeg tror jeg hopper på Anettes metode 1 - den ligner også mest det jeg allerede har gjort. Der har jeg så bare et enkelt spørgsmål: Når jeg nu skal lave lageropgørelsen og "føre det ned på plads", så må det være noget med at debitere varelageret (55100 - ja det er selvfølgelig Summa konto), men hvad skal jeg kreditere??

I øvrigt 1000 tak for alle de gode svar der er kommet på tråden =)

Venligst

Leif

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 09:25
Du skal lave en ny driftskonto i gruppen Vareforbrug, f.eks. kan den hedde "Regulering varelager", og den skal du kreditere. Så vil sammentællingen for vareforbruget vise, hvor meget du faktisk har brugt og dermed et korrekt dækningsbidrag.
Fra Vestjylland
Tilmeldt 24. Jan 06
Indlæg ialt: 90
Skrevet kl. 10:48
Jeg ville bare lige føje mig til Anettes svar, det er også den metode jeg bruges mest til mine bogholderi kunder, og mig selv for den sags skyld, husk blot at når du laver reguleringen efter status, så skal den postering laves uden moms.. Hvis din konto er sat op med automatisk moms, så har jeg nogle gange set at man ikke lige husker at fjerne den, så bare lige en lille obs herfra, :-)

Bogholderi, Regnskab & Administration
http://www.secondaccount.dk

Tilmeldt 30. Sep 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 11:27
Lige en sidste detalje: Har I et forslag til det nye kontonummer (det jeg skal bruge til at modpostere på under vareforbruget når jeg laver lageropgørelsen) - jeg tænker at der måske efterhånden er etableret en slags "standard" for os Summa brugere =)

Venligst

Leif

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)