Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af varekøb

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Indlæg ialt: 3643
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis du vælger 2830 bruger du den konto, som i den nye Summa-standardkontoplan hedder Varelager Ultimo. Når Summa3 udkommer lige om lidt har den en anden, større kontoplan som standard. Rækkefølgen er lidt anderledes og matcher bedre de standarder, som er beskrevet i årsregnskabsloven. Nye Summa-brugere kan med fordel starte med denne kontoplan, selvom den ikke er udgivet, ved at hente betaudgaven, som jeg har brugt et stykke tid uden problemer.
Læs mere her: http://anettesand.dk/2007/03/31/standardkontoplanen-fra-summasummarum3/

Tilmeldt 30. Sep 06
Indlæg ialt: 34
Skrevet kl. 22:41
Hej Anette,

Jeg ville prøve at se den nye kontoplan, men fik hurtigt en fornemmelse af at jeg så ville få en betainstallation oven i hatten, og det har jeg ikke mod på lige nu =) Har du den nye kontoplan som en fil man kan hente, eller noget?

Grunden til at jeg spørger er, at jeg har foretaget et varekøb i Estland, som der ikke er moms på. Til det ville jeg oprette en ny konto under vareforbrug med teksten "EU erhvervelser uden moms", og give sådan noget som kontonummer 2810. Men så slog det mig, at der måske er sådan en konto med i den nye version, og så kan jeg jo lige så godt bruge det samme nummer.

Venligst

Leif

Tilmeldt 28. Dec 07
Indlæg ialt: 37
Skrevet kl. 14:24
Jeg havde tænkt mig at gøre følgende..

de varer som bliver forbrugt ved et salg havde jeg tænkt mig et par gange om året at gøre følgende..

vareforbruget for de solgte varer er opgjort til anskaffelsespris.. xx kr

varelager primo

kredit

vareforbrug

debet

Er det helt tosset?

Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Fra Karlslunde
Tilmeldt 19. Jan 07
Indlæg ialt: 33
Skrevet kl. 11:17

Fandt lige denne gamle tråd i.f.m. et bogføringsproblem. Jeg har nu oprettet en konto til regulering af varelager under vareforbrug som foreslået af Anette. I forbindelse med status har jeg opgjort værdien af vores varelager til kr. 22.423,22 og er klar på, at dette skal debiteres konto 55100 og krediteres den nye konto under vareforbrug. Men hvad skal momskoden være på den konto under vareforbrug, som krediteres? Hvis den bliver sat til K25, bliver der så ikke beregnet købsmoms to gange, dels når jeg køber varen og lægger den på lager (og krediterer den kontoen under vareforbrug) og dels, når jeg sælger den (og krediterer den konto 2200 for vareindkøb)?

Mvh

Jens Bruun Kofoed

Jens Bruun Kofoed Partner i 3BM I/S
Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:24

Hej Jens

Du har ret i, at hele flytningen mellem vareforbrug og varelager skal bogføres uden momskoder.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 19. Jan 07
Skrevet kl. 11:26

Tak for hurtigt svar! Bare lige et lille tillægsspørgsmål: Så vidt jeg kan regne ud betyder det så også, at købsmomsen først beregnes, når varen rent faktisk sælges og ikke når den købes?

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 11:41

I mit verdensbillede er det sådan, at man trækker købsmomsen, når man køber varen. Og beregner salgsmoms, når man sælger varen. Jeg bogfører købet på en varekøbskonto med moms, når varen kommer. (Det kan også være en momset konto i status, hvis man fører varerne direkte ind på vareageret.) Og så momser man med salgsmoms, når man sælger. Og ikke andet.

Fra Karlslunde
Tilmeldt 19. Jan 07
Skrevet kl. 12:06

Det vil sige - hvis vi snakker Summa Summarum - så kan jeg bare sætte konto 55100 til K25 og så altid sørge for at varen bliver debiteret denne konto og ført direkte ind på lageret, når jeg køber noget? Og når jeg så sælger varen, så bogfører jeg naturligvis en almindelig salgsfaktura, men sørger så manuelt for at kreditere 55100 for salgspris uden moms og debitere den momsfri konto under vareforbrug for et tilsvarende beløb? Du må virkelig undskylde, jeg er så tungnem, men jeg ved af bitter erfaring hvor meget tid, det vil tage, hvis der først kommer rod i momsregnskabet, så jeg vil mægtig gerne være helt sikker på, at jeg gør det rigtigt! Så tak for tålmodighed og stor hjælp!

Fra København K
Tilmeldt 8. Jan 06
Fra  Regnskabsskolen ApS Skrevet kl. 12:40

Det er en udmærket metode, du sagtens kan bruge (vi bruger den hos vores allerstørste kunde, og fører vareforbruget op ugentligt, ikke hver gang, de har en webshop med flere hundrede daglige salg). Og det er helt OK at spørge :-) 

Godt nytår! 

Fra Sønderborg
Tilmeldt 26. Dec 05
Indlæg ialt: 442
Fra  Prospeed.dk Skrevet kl. 18:49

Jens Bruun Kofoed:
I forbindelse med status har jeg opgjort værdien af vores varelager til kr. 22.423,22 og er klar på, at dette skal debiteres konto 55100 og krediteres den nye konto under vareforbrug.

Vil det sige, at man ved brug af Anettes metode 1, hvert år optæller sit varelager, debiterer væriden af dette på konto 55100 og krediterer værdien på den nye konto ''Regulering varelager''?

Jeg ville umiddelbart have troet, at det kun var ændringen i lagerværden man skulle bogføre på denne måde. Dvs. hvis lagerværdien efter køb og salg var steget med 5000 DKK, så skulle man debitere konto 55100 med 5000 DKK og kreditere den nye konto med 5000 DKK.

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)