|
Billigt APS ! Eller er det UPS ?
Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense
Men sådan er det jo altid; hver gang du mindsker din egen risiko for tab, øger du en andens risiko for tab. |
Det er ganske korrekt, Mathias, og det er da en kæmpe bagside. Og denne bagside må altså være så stor, at der ikke er ret mange, der finder denne virksomhedsform attraktiv. Mathias: Tjekker du alle dine kunders virksomhedsformer, inden du handler med dem? |
Ejendomsinvestor i selskabet Bolio - Lejebolig i Odense
Hej Alle sammen. Nu skal vi passe på, at debatten ikke kører af sporet. Man kan selvfølelig ikke få en selskabsform, hvor der kun er fordele og ingen ulemper. Det er også selvindlysende, at et aktieselskab har større kreditværdighed end et SMBA selskab. Så er kreditværdighed et must bør man måske skippe SMBA-modellen (Tryg-forsikring er dog ejet af et SMBA, og er børsnoteret). Men mange små virksomheder har jo ikke kreditorer af betydning bortset fra måske skattevæsenet, som er tvangskreditor. Arbejder man blot som konsulent, hvor man sælger sine personlige ydelser har man typisk ikke behov for den store kreditværdighed. I disse situationer kan SMBA-modellen være hensigtsmæssig - eller i hvert fald et godt alternativ. I Englend og USA bruger man meget eet £/$ selskaber, og betragter det ikke som useriøst af den grund. Har man behov for kreditværdighed i et SMBA, kan man jo også blot hæve indskudskapitalen til 125.000 kr. - eller 10 mio.kr. hvis det er behovet. |
Thorbjøn Henriksen Cand.merc.aud. MTL (Master of tax law)
Nu er der jo også visse ting som ikke bliver oplyst her. Uanset om selskabet har ledelsens sæde i Danmark eller i udlandet vil det blive omfattet af de danske fraflytterbeskatningsregler. Man behøver heller ikke en revisor til at lave et årsregnskab for et dansk selskab, jf. at revisionspligten er afskaffet for de fleste selskaber. Går man med overvejelser om at hæve kapitalen til 125.000 kr. hvori består så lige fordelen ved at stifte sådan et selskab fremfor et dansk ApS som kunderne ved hvad er ? Det er vel næppe heller sådan at fremtidens iværksættere skal bygge deres virksomhed på aktionærlån fra selskabet. Jeg kan se ideen med at lave et sådant selskab hvis man har aktiviteteter i udlandet - ellers ikke. |
Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater Bent Zimmermann
Hej: Det er rigtigt, at et ApS ikke behøver at have revision, men kun hvis det ikke overstiger meget små grænseværdier. F.eks. en balancesum på 1,5 mio. kr. og en omsætning på 3 mio.kr. For et SMBA er grænserne 4 gange så høje. Derudover skal et ApS altid aflevere regnskab til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen, så fravalg af revision giver kun en lille besparelse. Regnskabet til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen skal jo alligevel udarbejdes. Det er rigtigt, at der også er bom-beskatning på SMBA selskaber, men flytter man til et andet EU-land kan beskatningen annulleres. |
Dato: 26-03-2007 13:34:01 Forfatter: Thorbjørn Det er rigtigt, at der også er bom-beskatning på SMBA selskaber, men flytter man til et andet EU-land kan beskatningen annulleres. Hvad bygger du det på ? Iøvrigt er det måske værd at gøre folk opmærksom på at man i mange situationer kan skyde en hvid pil efter den begrænsede hæftelse når vi taler om SMBA ligesom at der i visse situationer kan være tvivl om hvorvidt selskabet overhovedet kan anerkendes som et selvstændigt skattesubjekt, jf. bl.a. en Østre Landsrets Ø. L1997.B-2565-93 om hæftelsen. Retten fandt ikke at det ud fra bevisførelsen var dokumenteret, at indskudskapitalen på noget tidspunkt havde været tilvejebragt og der forelå heller ikke regnskabsmæssige oplysninger, der kunne belyse selskabets drift og økonomiske stilling. Bl.a. denne dom er i praksis udlagt som at det at et selskab kun har en begrænset indskudskapital indgår ved vurderingen af om et selskabet er et selvstændigt skattesubjekt. Jeg fatter ved gud ikke hvorfor iværksættere som påtænker at opstarte virksomhed i Danmark skal belemres med den slags gøgl. Faktum er jo at de dårligt kan overskue de danske skatteregler. Hvorfor i alverden så begynde at blande alverdens selskabsbetegnelser ind, når faktum er at de faktisk ikke får nogle nævneværdige fordele ud af det men kun ballade i forhold til Skat og kundekredsen. |
Hej Bent. Henvisningen til Østre Landsretsdommen er totalt useriøs. Der var tale om umyndige personer, der havde stiftet et SMBA-selskab, og den indskudskapital, der var planlagt indskudt blev aldrig indbetalt. Hvad har det med sagen at gøre? De nye regler omkring SMBA-selskaber er jo netop lavet af skattedepartemenet til brug for iværksættere. Hvorfor skulle SKAT have problemer med denne type selskab? Du skal endvidere læse ABL § 38, stk. 6 og § 40. Derudover bør du være opmærksom på, at Danmark mig bekendt, er det eneste land i EU, der stadigvæk har bom-beksatning på aktier ved fraflytning til andre EU-lande. Andre EU lande ser reglen som EU stridig. Derfor bliver den nok også afviklet i år. |
Jamen så syntes jeg da du skal prøve at læse SR Skat 2005, 298 hvor Jacob Bundgaard beskriver SMBA selskabet og bemærker de særlige forhold der kan være vedr. dette i forhold til dansk skattepraksis. Overvej samtidig at læs og forstå de omtalte bestemmelser endnu engang for et eller andet er der gået galt. Så vil du kunne se at ABL § 38, stk. 6 er en ren henstandsbestemmelse som alene giver adgang til henstand med fraflytterskatten. Dvs. det er direkte forkert når du i ovenstående skriver at fraflytterbeskatningen kan annulleres. Jo fraflytterbeskatningen kan ophæves efter ABL § 40 men det kræver ligesom at man flytter tilbage til Danmark hvorved man bliver skattepligtig af avancen på aktierne som havde man boet her hele tiden. Præcis samme regler gælder iøvrigt for danske ApS'er og A/S'er. Så tilbage til det spørgsmål jeg stillede først: Hvor er det lige at de fordele ved et SMBA som du omtaler, består når vi taler om fraflytning fra Danmark. Jeg behøver vist ikke at sige hvad jeg mener om din form form for rådgivning. Folk må jo kunne regne med at det en rådgiver siger også er rigtigt. Det skriger også til himmelen at inddrage dine personlige betragtninger om de danske fraflytterbeskatningsregler. Dem kommer du ikke langt med og de er totalt uanvendelige i rådgivningsmæssig henseende. Har du set et eneste lovforslag i høring eller lignende hvor der er lagt op til at de danske regler ophæves ? Sagen er jo den at de danske myndigheder mener at have bragt reglerne om fraflytterbeskatning i overensstemmelse med EU retten, efter at have fjernet kravet om sikkerhedsstillelse indenfor EU og opgive forrentningen. |
Jeg drejer lige snakken ind på det selskabsretlige igen. Helt enig i, at man skal vælge selskab ved udgangspunkt i ens behov. Men når jeg en dag ser en lille konsulent, der har etableret sig som SMBA eller Delaware-selskab, ved jeg altså godt hvad klokken (sandsynligvis) er slået: Han vil opnå begrænset hæftelse uden indskud og uden at være omfattet af anparts- eller aktieselskabslovens regler om bekyttelse af selskabskapital, ansvarlig ledelse mv. Hvorfor skulle han ellers begive sig ud i sådan en konstruktion? A/S''er og ApS''er er jo i grunden netop specialudgaver af et SMBA. Netop lavet for at virksomhedens interessenter nemt kan forholde sig til hvad det er for en størrelse, de står overfor. Ved et SMBA eller lignende går denne fordel reelt tabt, og man kommer til at bruge mange kræfter på at forklare, hvordan konstruktionen hænger sammen og hvad det indebærer for den enkelte kreditor. Mathias: Tjekker du alle dine kunders virksomhedsformer, inden du handler med dem? Hvis jeg skal lave en opgave til et bare lidt betydeligt beløb, sørger jeg for på den ene eller den anden måde at sikre/sandsynliggøre, at der rent faktisk er mulighed for at få pengene ind når den tid kommer. |