Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Redundant hosting løsning

Side 2 ud af 6 (54 indlæg)
Fra Aarhus, Danmark
Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Live Systems ApS Skrevet kl. 21:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg arbejder til dagligt i en webudviklingsvirksomhed i Schweiz, hvor vi laver alt i webløsninger. Jeg startede for lidt over 3 måneder siden, men fandt hurtigt ud af at vi havde brug for at omorganisere vores hosting. Vi havde rigtig mange sider hosted på enkelte servere uden nogen form for redundans (vi havde naturligvis backup, men som du selv må vide tager det et stykke tid at gendanne, i dit tilfælde, 80 sider).

Derfor var din tråd ret spændende, for det er jo noget af det jeg sidder og "knokler" med til dagligt.

Jeg kunne forestille mig, at vore setup ender ud i noget der vil minde om:

2x loadbalancers på 2 forskellige geografiske lokationer (direkte fiber mellem lokationerne)

På lokation 1 vil vi derefter sprede de fleste sider ud over 2 forskellige servere, således at hvis den ene går ned, kan siden fortsætte på den anden, med nedsat performance indtil vi er klar til at spawne en ny server til den. Begge loadbalancers kan håndtere dette med meget simple regler. Herudover vil der være X antal database-servere.

På lokation 2 vil vi have et mindre antal servere, der til sammen har samtlige sider fra lokation 1, det vil igen lede til dårligere performance hvis siden bliver kørt fra lokation 2, men alle siderne vil fortsat være tilgængelige, med en rimelig responstid. Derudover har vi x antal databaseservere, som automatisk bliver opdateret fra lokation 1. Loadbalancer(ne) kan automatisk selv aktivere denne lokation, hvis alle de serverne på lokation 1, ikke giver et tilfredsstillende HTTP response.

Nu aner jeg naturligvis ikke hvad du betaler for hosting i dag, men det behøver ikke være mega dyrt. Lokation 1 kunne i realiteten blot bestå af virtuelle maskiner. Lokation 2 kunne jo nemt f.eks. være Amazons EC2, hvis du ikke har brugergenereret indhold og kun har brug for backup en gang i døgnet - dertil kommer naturligvis, at hvis du ikke selv kan sætte det op, kan det blive dyrt i konsulenttimer.

Jeg siger ikke det nødvendigvis er det rigtige for dig - men hvis du, som nogle af de andre uheldige surftownkunder, har nogle sider hvor du taber mange penge i timen, når de er offline kunne det måske være interessant at kigge på noget i stil med ovenstående, i stedet for at skulle ændre DNS indstillinger hver gang noget ændrer sig, for derefter at skulle vente i X antal tid, på at klienterne opdaterer - for med loadbalanceren sker alle ændringer øjeblikkeligt.

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 21:29

Casper Schneidereit:
10 primære, og 70 andre hvor det er nice to have. Det er den løsning jeg er kommet frem til er bedst, når man gør det op i kroner/øre. Har du nogle bud?

Og skal du ændre noget for hvert domæne? For så er der der godt nok meget arbejde i det.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:42

Kristian: Det virker for teknisk/kompliceret for mit vedkommende.

Martin: Jeg kan ikke forestille mig der er meget arbejde i det pr. domæne? 2-3 min.?

Fra Aarhus, Danmark
Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Live Systems ApS Skrevet kl. 21:46

Tvivler stærkt på at du kan ændre DNS records for 80 domæner på under 3 min., medmindre der er sat op som en template og alle har præcis de samme indstillinger ;)

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:50
Kasper: jeg har sat det op for nogle kunder, og der er arbejdsgangen ved skift automatiseret til at tage omkring 1min for alle deres 100 domæner, de bruger templated :-)

De giver 3000kr for det om måneden, hvilket er prisen for to dedikerede servere i hver sin ende af landet :-) jeh kan godt hjælpe dig med sådan et setup hvis du er interesseret?
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:51

Kristian Øllegaard:
Tvivler stærkt på at du kan ændre DNS records for 80 domæner på under 3 min., medmindre der er sat op som en template og alle har præcis de samme indstillinger ;)

80 domæner x 3 min. er mit skud i tågen.

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 21:52

Mikkel Mikjær Christensen:
De giver 3000kr for det om måneden, hvilket er prisen for to dedikerede servere i hver sin ende af landet :-) jeh kan godt hjælpe dig med sådan et setup hvis du er interesseret?

Så er det en bedre forretning for mig, at Surftown holder en off dag et gang om året :-).

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 21:57
Casper : hvad mener du? Altså lavere sikkerhed er selvfølgelig altid billigere, men var pointen ikke at du ville have højere sikkerhed? :-)
Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 22:02

Der skal være harmoni i en eventuel bedre løsning. Der er ingen ide i at betale 30.000 ekstra om året for hosting, når det kun drejer sig om at få 30 ekstra oppe timer. Tilgengæld kan det sagtens betale sig at have to hoteller der synkroniseret.

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:06

Casper Schneidereit:

Der skal være harmoni i en eventuel bedre løsning. Der er ingen ide i at betale 30.000 ekstra om året for hosting, når det kun drejer sig om at få 30 ekstra oppe timer. Tilgengæld kan det sagtens betale sig at have to hoteller der synkroniseret.

Undskyld jeg forestår ikke din pointe? Du foreslår selv en løsning, jeg tilbyder at hjælpe dig med at lave den, og så er det pludselig ikke godt nok? Tror vidst lige jeg faldt af i svinget der? Hvor har du 30.000kr fra? Det gir sig selv at hvis du vil lave det redundant så skal du som minimum af med det dobbelte af hvad du giver nu.

Side 2 ud af 6 (54 indlæg)