Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Redundant hosting løsning

Side 4 ud af 6 (54 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Indlæg ialt: 6114
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 22:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Arendtsen:

Sådan en smart knap der hedder: "ARGH" som så kunne gøre det ville være smart. :-)

Jeg kan godt lide Niels' ide med en SMS, det ville dog kræve at f.eks. GratisDNS havde en API-mulighed, jeg kan huske det blev requested første gang for noget der ligner 5 år siden, men det er åbenbart ikke sådan lige at lave så det er ikke kommet endnu :-)
Så hvis der skal laves knapper eller SMS'er til at styre med så skal vi nok ud og sætte et par navneservere op selv, og så skal vi som minimum have to vps'er til det oveni.
De steder hvor vi har behovet har vi dog lavet det ligesom gratisdns hvor man kan skifte template, as in "Nu kører vi på Cluster A" , "Nu kører vi på Cluster B" eller "Nu kører vi på Cluster A+B" :-)
Hvis vi introducerer SMS skal vi jo pludselig til at regne på vores SMS GW som et SPOF også ... så skal vi have to af dem, og sørge for de har forskellige udbydere .. det blir hurtigt noget klyt :-)
Fra Helsingborg
Tilmeldt 3. Apr 05
Indlæg ialt: 6568
Fra  TextReactor Skrevet kl. 22:54

Mikkel Mikjær Christensen:
Jeg kan godt lide Niels' ide med en SMS, det ville dog kræve at f.eks. GratisDNS havde en API-mulighed, jeg kan huske det blev requested første gang for noget der ligner 5 år siden, men det er åbenbart ikke sådan lige at lave så det er ikke kommet endnu :-)

Takker :) Men det er da ikke noget problem. Man har bare en maskine stående der lytter på f.eks. en email adresse eller andet og så benytter man http://watin.org/  til selve flytningen.

Jeg har programmeret i over 27 år. Jeg har kodet i C, C++, Java, Delphi, Perl, JavaScript, C#, F#, VB.NET, ASP, Myresnak :D, Comal80 osv....

Fra Aarhus, Danmark
Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Live Systems ApS Skrevet kl. 22:58
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Mikkel,

Så er vi her igen - jeg vidste på en eller anden måde hvad der ville ske efter jeg havde skrevet min første post:

1) Du ville sikkert få en email, med de notifications man kan få fra amino

2) Du ville forsøge at sælge noget

3) Trådstarter var ikke ude efter noget i dit prisleje

4) Du ville blive arrogant og småsur over at han ikke ville vælge din løsning

Jeg forstår ikke hvorfor du har et så udbredt behov for at kritisere andre, naturligvis uden belæg - du har jo f.eks. ingen anelse om hvilken løsning jeg ville kunne lave - ligesom jeg ikke aner, om du ved hvad der er op og ned på hosting. Jeg har dog ikke behov for at fortælle andre om det - med det sagt, tror jeg dog du ved hvad du laver, når du laver hosting, for mellem arrogancen i dine mange tidligere indlæg, gemmer der sig som regel nogle gode råd. Jeg forstår bare ikke hvorfor, de skal pakkes så godt ind?

Jeg tror denne tråd blev startet for at finde en billig løsning, hvor trådstarter kunne (med en smule besvær) få sine sider op at køre igen, hvis Surftown skulle komme i den uheldige situation endnu engang at gå ned. Du kom med et tilbud på en løsning, som han hurtigt afviste på grund af prisen.

Jeg forstår godt du gerne vil sælge en masse - og det er jo også derfor de fleste er herinde, men hver tråd i hostingkategorien behøver altså ikke være et salg.

Jeg håber trådstarter fik nok svar, inden det endte i mudderkastning - jeg vil imidlertid afslutte mit engagement i tråden.

Fra Aarhus, Danmark
Tilmeldt 6. Apr 08
Indlæg ialt: 156
Fra  Live Systems ApS Skrevet kl. 23:02

Nu lovede jeg at afslutte, men jeg havde ikke set din post omkring gratisdns API - hele sitet er lavet med simple posts requests, så der er en fyr der har lavet en python implementation: http://forum.gratisdns.dk/snik-snak/python-gratisdns-api-til-gratisdns's-backend-i-python/

- så det du nævner kan sagtens lade sig gøre, uden at pengepungen skal op

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 23:03

Martin Arendtsen:

Sådan en smart knap der hedder: "ARGH" som så kunne gøre det ville være smart. :-)

Så hvis der skal laves knapper eller SMS'er til at styre med så skal vi nok ud og sætte et par navneservere op selv, og så skal vi som minimum have to vps'er til det oveni.
De steder hvor vi har behovet har vi dog lavet det ligesom gratisdns hvor man kan skifte template, as in "Nu kører vi på Cluster A" , "Nu kører vi på Cluster B" eller "Nu kører vi på Cluster A+B" :-)
Hvis vi introducerer SMS skal vi jo pludselig til at regne på vores SMS GW som et SPOF også ... så skal vi have to af dem, og sørge for de har forskellige udbydere .. det blir hurtigt noget klyt :-)

Heh ja.
Men alternativt kunne man sætte noget haproxy agtigt op som kunne holde øje med siden og så skifte over... eneste problem jeg ser med det er at det skal stå et 3. sted.
Og så er det latency imellem loadbalancere/high availabilly og backends der skal styr på.

(Og så er der alt det der med at hvis man først falder over på backup sitet hvordan sikre man sig så at data kan flyttes tilbage til det primære?)

Til trådstarteren:
Som du kan se er der mange forskellige muligheder. Spørgsmålet er hvad du er villig til at have i nedetid, samt betale.
Og din dns løsning lyder ganske fornuftig, dog skal du være opmærksom på problemet omkring synkronisering af databaser. :-) 

Fra Nykøbing Falster
Tilmeldt 17. Jul 08
Indlæg ialt: 5907
Fra  Casper Schneidereit A/S Skrevet kl. 23:26

Jeg er blevet en del klogere...

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 23:58

Kristian Øllegaard:

Hej Mikkel,

Hej mr. nobody som ingen kender, velkommen til Amino ... hvis du bare er her for at skændes må du gerne pille af igen!

Kristian Øllegaard:

Så er vi her igen - jeg vidste på en eller anden måde hvad der ville ske efter jeg havde skrevet min første post:

1) Du ville sikkert få en email, med de notifications man kan få fra amino

2) Du ville forsøge at sælge noget

3) Trådstarter var ikke ude efter noget i dit prisleje

4) Du ville blive arrogant og småsur over at han ikke ville vælge din løsning

Du er en troll, det har jeg fattet! Jeg er ikke arrogant, jeg er realist. Hvis folk lukker bullshit ud får de det at vide, jeg siger tingene som de er og det er uden skelen til om det er en jeg aldrig har mødt før eller min mor. Men det er selvfølgelig nemmere at kalde mig arrogant end A: Indse jeg har ret, B: Komme med fornuftige modargumenter.

Kristian Øllegaard:

Jeg forstår ikke hvorfor du har et så udbredt behov for at kritisere andre, naturligvis uden belæg

Jeg har ikke et udbredt behov for at kritisere andre, desuden var det ikke mit der startede med at kritisere.

Mit behov er primært at trådstarter får det bedst mulige svar på sit spørgsmål, hvis nogen så hælder vand ud af ørene siger jeg det ... primært til trådsstarter, men som regel tager folk selv tetten op og forsvarer deres udtallelser og det viser sig at det var en simpel misforståelse, og så er alle glade. Eller de som dig bliver kværulerende og begynder med alskens name-calling. Sidstnævnte gider jeg simpelthen ikke spilde min tid på, jeg vil hellere hjælpe 10 andre end at bruge 10 min på at skrive det har indlæg til dig.

Kristian Øllegaard:

- du har jo f.eks. ingen anelse om hvilken løsning jeg ville kunne lave

Det er ikke nødvendigt for mig at vide hvad du "kan" lave ... jeg ved hvad du har budt ind med i diskutionen, og det er det jeg tager udgangspunkt. Hvis du har en doktorgrad i redudante netværk så kom da for pokker frem med det og kom med nogle geniale løsninger til trådstarter? Hvis ikke du vil/kan det så hold op med at ødelægge tråden for dem som rent faktisk kan!

Kristian Øllegaard:

- ligesom jeg ikke aner, om du ved hvad der er op og ned på hosting.

Nu har jeg tæt på 6 års gang på Amino ... jeg tror pænt godt folk efterhånden har en ide om hvem jeg er og hvad jeg kan, hvis du ikke har så er det jo tilsyneladende dig der er udenfor - i givet fald kan du, a: Spørge mig ... "Hey Mike ... fortæl lidt om dine erfaringer med Hosting" ... tror du på jeg svarer? Det gør de fleste mennesker ihvertfald når man viser interesse, så det gør jeg nok også. b: Søge på Amino i gamle tråde og se hvad vi har diskuteret igennem tiden. c: Lade være med at blande dig til du er sikker på at jeg enten ikke ved hvad jeg taler om, eller at du ved mere eller har noget relevant at tilføje ... som f.eks. det link til et GratisDNS plugin ... det var da et genialt bidrag, hvorfor skulle vi op og råbe af hinanden før det kom????

Kristian Øllegaard:

Jeg tror denne tråd blev startet for at finde en billig løsning

Hvilket vi nu i fællesskab har givet ham ... dit bidrag har været at ødelægge tråden, det er vi glade for. Tak for hjælpen!

Kristian Øllegaard:

Du kom med et tilbud på en løsning, som han hurtigt afviste på grund af prisen.

Get your facts straight, jeg har ikke givet noget tilbud ... eller jo det har jeg, men ikke et der indbefattede en pris.

Kristian Øllegaard:

Jeg forstår godt du gerne vil sælge en masse - og det er jo også derfor de fleste er herinde, men hver tråd i hostingkategorien behøver altså ikke være et salg.

Det er faktisk en af hovedårsagerne til jeg som regel holder mig væk herinde fra, jeg bryder mig nemlig ikke om den slags bud-tråde med 10 imbicile aber der sider og underbyder hinanden så trådstarter ender med det billigste og dårligste produkt frem for det bedste og måske knap så billige produkt.

Udover det så er jeg booket 120% op for tiden ... så nej jeg er ikke specifikt ude efter at lande flere ordrer. Hvis ikke jeg var booket så hårdt op som jeg er så havde jeg tilbudt min hjælp gratis, fordi jeg er booket fuldstændigt ud lader jeg (selvsagt) være med at forøge min arbejdspukkel uden som minimum at sikre mig det ikke gir underskud (hvilket det ville gøre hvis jeg skubber en der betaler 500kr/t til side for at arbejde 2 timer for 0kr).

Kristian Øllegaard:

Jeg håber trådstarter fik nok svar, inden det endte i mudderkastning - jeg vil imidlertid afslutte mit engagement i tråden.

Det er værdsat, det er jeg helt sikker på.  Så lad venligst være med at starte den slags muderkastning en anden gang, hvis du skulle få den sjove ide at give dig til at kaste med mere mudder så regner jeg med at kravle i dækning og undlade at besvare ilden ... så er du advaret. Sov fantastisk og ha en hyggelig uge :-D

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 00:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Martin Arendtsen:

Men alternativt kunne man sætte noget haproxy agtigt op som kunne holde øje med siden og så skifte over... eneste problem jeg ser med det er at det skal stå et 3. sted.

Faktisk er det en pænt dum ide, fordi du har præcis samme problem stilling med din HA Proxy, den er et single point of failure, hvis du har to så skal du, præcis som med webserveren, holde øje med om en af dem dør og i givet fald skal du rette dns, så er vi tilbage hvor vi startede, lige med undtagelse af at vi nu har kompliceret systemet yderligere. Du har nu 2 Proxy Maskiner, 2 DNS Servere (som måske ikke er dine men som uagtet tæller med i beregningen) samt 2 webservere ... derudover skal databaserne synkroniseres, derfor:

- 6 Maskiner er nu nødvendigt for at være 100% oppe, 3 er nødvendige for at være tilgængelig.

- Du kan risikere split brain (to forskellige udgaver af siden / databasen begynder at leve "hver sit liv")

- En af dine proxyer kan dø, nu skal vi igen ændre DNS, og det tager tid.

- Webhotellerne skal understøtte automatisk MySQL Synkronisering(replication) og en form for synkronisering af filer (det kan måske afviges hvis webmaster er opmærksom på at uploade filer begge steder og siden ikke selv opretter filer)

Ifht. til det tidl setup.

- 4 maskiner er nødvendig for at være 100% oppe, 2 er nødvendige for at være i drift

- Alt andet kan trådstarter selv lave i hånden, evt. med et par timers "coaching" i tlf / skype.

Jeg er ligeså stor fan af HA som dig, mén man er nødt til at vide hvornår nok er nok og i det her tilfælde vil det efter min menig komplicere mere end det vil gavne hvis vi derimod blander nogle omvendt-multihomede ip adresser ind i det, et layer-2-wan eller en anden måde at flytte en ip adresse på så kan vi snakke om at din løsning ku blive spændende :-)

Fra Taastrup
Tilmeldt 12. Nov 06
Indlæg ialt: 422
Fra  arendtsen.dk Skrevet kl. 00:21

Faktisk er det en pænt dum ide, fordi du har præcis samme problem stilling med din HA Proxy, den er et single point of failure, hvis du har to så skal du, præcis som med webserveren, holde øje med om en af dem dør og i givet fald skal du rette dns, så er vi tilbage hvor vi startede, lige med undtagelse af at vi nu har kompliceret systemet yderligere. Du har nu 2 Proxy Maskiner, 2 DNS Servere (som måske ikke er dine men som uagtet tæller med i beregningen) samt 2 webservere ... derudover skal databaserne synkroniseres, derfor:

Njae... hvis det bliver gjort rigtigt så vil behovet for at ændre i DNS blive fjernet. Så er der kun et entry point. Nemt HA maskinerne.

- 6 Maskiner er nu nødvendigt for at være 100% oppe, 3 er nødvendige for at være tilgængelig.

Korrekt. Det kan ikke gøres ret meget mindre end det. (Med den skitserede løsning jeg forslog.)

- Du kan risikere split brain (to forskellige udgaver af siden / databasen begynder at leve "hver sit liv")

Jep... En risiko der er ved alt loadbalancing.

En af dine proxyer kan dø, nu skal vi igen ændre DNS, og det tager tid.

Niks... det har du elimineret ved at have to proxyer med failover for hinanden. (Og det var aldrig tanken trådstarter skulle have denne her opgave.)

- Webhotellerne skal understøtte automatisk MySQL Synkronisering(replication) og en form for synkronisering af filer (det kan måske afviges hvis webmaster er opmærksom på at uploade filer begge steder og siden ikke selv opretter filer)

Korrekt. Det skal jo være ens begge steder. Hvad gør man efter et failover? Bytter man replikeringen om således at site B nu replikere til site A?

Ifht. til det tidl setup.

- 4 maskiner er nødvendig for at være 100% oppe, 2 er nødvendige for at være i drift

- Alt andet kan trådstarter selv lave i hånden, evt. med et par timers "coaching" i tlf / skype.

Helt enig.
Jeg tror også det ville være den optimale løsning for trådstarter.
Altså DNS failover.

Jeg er ligeså stor fan af HA som dig, mén man er nødt til at vide hvornår nok er nok og i det her tilfælde vil det efter min menig komplicere mere end det vil gavne hvis vi derimod blander nogle omvendt-multihomede ip adresser ind i det, et layer-2-wan eller en anden måde at flytte en ip adresse på så kan vi snakke om at din løsning ku blive spændende :-)

Hmm... Både og. Man kan jo altid få en BGP løsning...
Selve setuppet vil nok være temmelig simpelt. Det er synkroniseringen samt hvordan et evt. failover skal håndteres, der er interessant. :-) (I min verden om ikke andet. :-) ) 

Fra København
Tilmeldt 1. Jun 06
Fra  Mikjaer Consulting ApS Skrevet kl. 00:29

Martin Arendtsen:

Njae... hvis det bliver gjort rigtigt så vil behovet for at ændre i DNS blive fjernet. Så er der kun et entry point. Nemt HA maskinerne.

Præcis ... og for at det kan køre smooth er dine ha kasser nødt til at kunne svare for hinanden, f.eks. ved at have en dedikeret layer to forbindelse imellem hinanden (hvilket ikke dækker hvis dc'et går ned) eller ved f.eks. at ligge i et datacenter der kan give dig en range der kan nåes fra to centre, det kræver så at de er ærlige omkring deres struktur, hvis nu lokation B er 100% afhængig af lokation A for at være i drift så dur det jo ikke.

Hvis jeg skulle lave noget der bare virkede i den kategori ville jeg købe et Skab i hhv. DIX'en og et i InterXion og bede om transit aftale med f.eks. Cognet og Level3, forsøge at få peerings med så mange danske net som muligt og smide en så lille range som jeg kan få (typisk anbefales /23 eller derover) og så ville jeg sætte halvdelen af mit cluster i hvert datacenter, og være afhængig af to af de største udbydere i verden, og være i en position hvor jeg ville kunne skifte internet udbyder ud overnight.

Mén jeg tør ikke begynde at regne på prisen på sådan et setup ;)

Side 4 ud af 6 (54 indlæg)