Jeg tager f.eks. 39 inkl. moms for en varer + 25 fragt (moms frit)
Skal de 25 fragt så bare bogføres som varesalg uden moms eller kan den sættes andre steder?
Mvh Lasse
Hej Lasse,
Når du benytter reglerne for portoudlæg, så skal du bogføre momsen på en særlig indtægtskonto, som skal holdes ude af din virksomheds omsætning. Du kan kalde kontoen "Salg af porto jf. udlægsordningen".
Den porto du køber i forbindelse med salget skal bogføres på en anden særskilt udgiftskonto, så du på et senere tidspunkt kan udligne de to konti imod hinanden.
Den omsætning du har i forbindelse med det momsfri portosalg skal ikke indgå i opgørelsen af din virksomheds omsætning, da det er en omkostning du har afholdt for din kunde.
Hvis du bogfører på en almindelig salgskonto (som du lægger op til), så skal du rent faktisk pålægge moms på portoen.
Jeg tillader mig lige at lure med i tråden her, for jeg er faktisk selv usikker på hvad jeg skal.
Jeg tager 16,- kr. for fragt, men leveringen koster 35 kr. Så jeg har egne penge oppe af lommen. Så jeg har valgt ikke at bogføre noget endnu, for har ladet mig fortælle det en lidt større ting man skal til ..
Men lurer lige med :)
Hej Martin,
Hvis du afholder flere udgifter for din kunde, end du beder din kunde om at betale, så kan du bogføre resten af beløbet som en almindelig driftsudgift.
Du skal dog stadig holde faktureringen af udlæg udenfor din normale omsætning, selvom du bogfører dit "tab" som en driftsudgift.
Hvorledes forholder man sig så, hvis der tilbydes fri fragt som en del gør, her har kunden ingen udgift til fragt, og du har ingen indtægt på fragt. Men du har en udgift til fragt da du jo æder hele fragten selv.
Ligeledes bruger mange dropshipping, dvs de betaler feks 72,- plus moms for fragten til leverandøren som sender med Post Danmark eller GLS direkte til kunden, men forretningen opkræver 0,- hos kunden.
Du kan vel stadig som forretning fradrage købsmomsen af de 72,- som du betaler til leverandøren, selv om der ikke står noget fragt beløb på din kundes faktura som kun indholder varen, altså man udlader at lade være med at skrive fragten på kundensfaktura, da den jo er 0,- kr?
Hej mmalling,
Ja, du kan altid fradrage momsen på den fragt du måtte købe, uanset om du fakturerer den videre til kunden, eller ej.
mmalling:
Og en sidste ting hvis man tager varen hjem og betaler leverandøren 72,- + moms i fragt og så selv sender varen til kunden med henholdvis PD og GLS fragtfrit, eller feks fakturere kunden 39,- hvorledes forholder det sig så?
Hvis du selv har købt fragt pålagt moms, så har du ikke mulighed for at fakturere porto uden moms til kunden. I et sådant tilfælde skal du altid pålægge moms på forsendelsen overfor kunden.
Og en sidste ting hvis man tager varen hjem og betaler leverandøren 72,- + moms i fragt og så selv sender varen til kunden med henholdvis PD og GLS fragtfrit, eller feks fakturere kunden 39,- hvorledes forholder det sig så?
Hvis du selv har købt fragt pålagt moms, så har du ikke mulighed for at fakturere porto uden moms til kunden. I et sådant tilfælde skal du altid pålægge moms på forsendelsen overfor kunden.
For lige at præcisere ovenstående!
Det er selvfølgelig ligegyldigt, om du selv har fået leveret varen med fragt pålagt moms. Det afgørende er, hvordan varen sendes til din kunde.
Hvis varen sendes med porto uden moms, så har du selvfølgelig stadig mulighed for at benytte dig af udlægsordningen.
Hvis varen sendes med fragt inkl. moms, så skal din kunde også betale moms af forsendelsen.
Der er vel ingen regel om at man skal benytte sig udlægningsordningen?
Som det er nu bliver fragten fra leverandøren bogført på varekøbskontoen som indkøbsprisen inkl hjemtagelses omkosninger, og når så vi fakturere kunden bliver det bogført under varesalg på konto fragt m/moms og konto fragt u/moms. Når vi sender fragtfrit figurere fragten til kunden ingen steder.
Når vi så får fakturaen fra henholdvis GLS og Post Danmark, bliver disse faktura bogført på konto med og uden moms, under salgsomkostninger, da der er tale om en omkostning i forbindelse med et salg. Vi har ikke mulighed for at bogføre den faktiske udgift til fragt, samtidig med at vi fakturer kunden, da vi først kender det faktiske beløb når vi modtager fakturaen, grundet rabatter osv.
Der er vel ingen regel om at man skal benytte sig udlægningsordningen?
Nej, det er kun en mulighed. Hvis du ikke benytter dig af den, så skal du dog tillægge moms på alt hvad du sælger af fragt og porto.
mmalling:
Som det er nu bliver fragten fra leverandøren bogført på varekøbskontoen som indkøbsprisen inkl hjemtagelses omkosninger, og når så vi fakturere kunden bliver det bogført under varesalg på konto fragt m/moms og konto fragt u/moms. Når vi sender fragtfrit figurere fragten til kunden ingen steder.
Det er ikke korrekt.
Såfremt du ønsker at fakturere porto uden moms, så skal du benytte dig af udlægsordningen, med de tilhørende regler, som denne omfatter.
mmalling:
Når vi så får fakturaen fra henholdvis GLS og Post Danmark, bliver disse faktura bogført på konto med og uden moms, under salgsomkostninger, da der er tale om en omkostning i forbindelse med et salg. Vi har ikke mulighed for at bogføre den faktiske udgift til fragt, samtidig med at vi fakturer kunden, da vi først kender det faktiske beløb når vi modtager fakturaen, grundet rabatter osv.
Hvis du ikke har mulighed for at specificere hvilke udgifter, som salgsmæssigt har været håndteret under udlægsordningen, så har du ikke mulighed for at sælge momsfri fragt og porto.
Der skal derfor tillægges moms på al fragt og porto du viderefakturerer til dine kunder, med mindre du bringer orden på ovenstående.
Det vil hermed sige at alt fragt skal bogføres med moms, uanset om det er momsfrit eller ej?
Og det skal vel stadig bogføres under varesalg?
Og fragten fra leverandøren kan vel godt tillægges indkøbsprisen og bogføres under varekøb?
Og der er vel ikke noget i vejen for at bogføre fragten når jeg modtager faktura fra PD og GLS under salgsomkostninger med og uden moms, da fakturaen fra PD jo er uden moms...
Hvis ovenstående er korrekt er det vist den nemmeste måde at gøre det på, efter som jeg på fakturane fra PD eller GLS har mulighed for at bruge udlægsordningen
Hvis ovenstående er korrekt er det vist den nemmeste måde at gøre det på, efter som jeg på fakturane fra PD eller GLS har mulighed for at bruge udlægsordningen
der skulle står ikke har mulighed for at bruge udlægsordningen