Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører man fragt?

Side 5 ud af 5 (45 indlæg)
Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Indlæg ialt: 244
Fra  MBM Data Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Ved godt at det er en gammel debat, men liver den lige op med et spørgsmål der sådan set hører sammen med resten.

Jfvn. tidligere svar benytter jeg mig ikke af udlægsordning og bogføre alt fragt med moms.

Hvis jeg feks tager 39,- inkl moms for fragt, bliver dette bogført under varesalg, og når så regningen fra fragtmanden kommer bliver den faktiske pris for fragten bogført under salgsomk.

Hvis jeg en gang imellem tilbyder fri fragt, gør jeg det at jeg på fakturaen skriver fri fragt kr. 0,00, der bliver altså ikke  beregnet moms, men der er heller ingen indtægt på fragten.

Jeg bogfør fakturaen som normalt fra fragtmand med moms fradrag, da omkosten stadig er den samme selvom jeg tilbyder fri fragt

Er det korrekt?

En anden ting hvad er reglerne for bogføring af feks rabatkuponer som bliver fratrukket salgsprisen?

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 10:38

For nogle år siden kørte Dansk postordreforening en sag mod SKAT og vandt.

I korte træk betød afgørelsen, at du som registreret postordre firma må bruge SKATs udlægsregler generelt til momsfrie forsendelser. Dvs uden specificeret oplysning af modtageren. 

Så hvis man udelukkende benytter Post Danmarks momsfrie forsendelser behøver du ikke at beregne moms af omkostningen til kunden. Det betyder for dig som webshop ca. 16 kr for en pakke 0-5 kg. Så ikke et ubetydeligt beløb i længden :-)

/Miriam

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 13:17

Så vidt jeg kan læse gælder afgørelsen kun hvis man ikke tilbyder gratis forsendelse.

Her sakset fra afgørelsen.

Under udlægsordningen

Følgende portoudgifter kan medtages under udlægsordningen:

• portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, hvor virksomheden har faktureret gebyr,
  • portoudgifter, som vedrører afsendelse af delleverancer og efterforsendelser, hvor virksomheden uden at opkræve særskilt gebyr vederlagsfrit eftersender restordre. Det er således en betingelse, at virksomheden tidligere har faktureret gebyr vedrørende ordren, og
  • portoudgifter vedrørende modtagelse af returforsendelser (både uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), hvor kunden har betalt gebyr, herunder tilfælde, hvor der er tale om returnering af en restordre, hvor kunden har betalt gebyr for den første udsendelse, men ikke et selvstændigt gebyr for restordren.

Ikke under udlægsordningen

Følgende portoudgifter kan ikke medtages under udlægsordningen:

• portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, der returneres (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), og for hvilke kunden derfor ikke har betalt gebyret. Virksomheden er berettiget til - i stedet for at opgøre faktiske portoudgifter vedrørende returforsendelser - at anvende et skøn over disse udgifters størrelse baseret på virksomhedens gennemsnitlige returprocenter. Grundlaget for skønnet skal kunne dokumenteres.
  • portoudgifter, som vedrører afsendelse af forsendelser, hvor virksomheden tilbyder gratis forsendelse, det vil sige uden at virksomheden fakturerer gebyr,
  • portoudgifter, som vedrører modtagelse af returforsendelser (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), hvor virksomheden tilbyder gratis forsendelse, det vil sige uden at virksomheden fakturerer gebyr, og
  • portoudgifter, som vedrører modtagelse af returforsendelser (både portoudgifter vedrørende uafhentede forsendelser og forsendelser, hvor kunden har returret), og for hvilke kunden derfor ikke har betalt gebyret.

Rabatter fra post

Der skal mindst én gang årligt foretages en opgørelse og fordeling af de rabatter, som virksomheden oppebærer fra postvæsenet, hvorefter momsopgørelsen om nødvendigt korrigeres, således at det kun er virkomhedens nettoportoudgifter, der er medtaget under udlægsordningen.

det hele kan læses her http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1946750

Fra Svendborg
Tilmeldt 1. Apr 09
Indlæg ialt: 658
Fra  Mustus Skrevet kl. 13:39

mmalling:
Så vidt jeg kan læse gælder afgørelsen kun hvis man ikke tilbyder gratis forsendelse.

Ja naturligvis. Ved gratis forsendelse opkræver du jo 0,- kr og så er der jo ikke noget moms at beregne.

Men som du også selv påpeger, er der stadig fradrag for momsen ved køb af fragten fra dit fragtfirma.

/Miriam

Fra Fjenneslev
Tilmeldt 24. Jul 07
Fra  MBM Data Skrevet kl. 14:39

jamen som jeg læser det, må man ikke benytte sig af udlægsordningen hvis man fast eller en gang imellem tilbyder gratis fragt.

Side 5 ud af 5 (45 indlæg)