Ved godt at det er en gammel debat, men liver den lige op med et spørgsmål der sådan set hører sammen med resten. Jfvn. tidligere svar benytter jeg mig ikke af udlægsordning og bogføre alt fragt med moms. Hvis jeg feks tager 39,- inkl moms for fragt, bliver dette bogført under varesalg, og når så regningen fra fragtmanden kommer bliver den faktiske pris for fragten bogført under salgsomk. Hvis jeg en gang imellem tilbyder fri fragt, gør jeg det at jeg på fakturaen skriver fri fragt kr. 0,00, der bliver altså ikke beregnet moms, men der er heller ingen indtægt på fragten. Jeg bogfør fakturaen som normalt fra fragtmand med moms fradrag, da omkosten stadig er den samme selvom jeg tilbyder fri fragt Er det korrekt? En anden ting hvad er reglerne for bogføring af feks rabatkuponer som bliver fratrukket salgsprisen? |
For nogle år siden kørte Dansk postordreforening en sag mod SKAT og vandt.
I korte træk betød afgørelsen, at du som registreret postordre firma må bruge SKATs udlægsregler generelt til momsfrie forsendelser. Dvs uden specificeret oplysning af modtageren.
Så hvis man udelukkende benytter Post Danmarks momsfrie forsendelser behøver du ikke at beregne moms af omkostningen til kunden. Det betyder for dig som webshop ca. 16 kr for en pakke 0-5 kg. Så ikke et ubetydeligt beløb i længden :-)
/Miriam