Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvordan bogfører man fragt?

Side 1 ud af 5 (45 indlæg)
Fra København S
Tilmeldt 23. Dec 07
Indlæg ialt: 1487
Skrevet kl. 13:09
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg tager f.eks. 39 inkl. moms for en varer + 25 fragt (moms frit)

Skal de 25 fragt så bare bogføres som varesalg uden moms eller kan den sættes andre steder?

Mvh Lasse 

Fra København S
Tilmeldt 9. Sep 10
Indlæg ialt: 1066
Fra  Caps4you Skrevet kl. 15:49

Jeg tillader mig lige at lure med i tråden her, for jeg er faktisk selv usikker på hvad jeg skal.

Jeg tager 16,- kr. for fragt, men leveringen koster 35 kr. Så jeg har egne penge oppe af lommen. Så jeg har valgt ikke at bogføre noget endnu, for har ladet mig fortælle det en lidt større ting man skal til ..

Men lurer lige med :)

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:04

Det skal bogføres på en salgskonto - og alt der bliver solgt i DK skal sælges med moms - altså ikke noget momsfrit salg inden for danmarks grænser.

Det kan godt være, at det er porto købt på posthuset uden moms, men vi kan ikke sælge videre uden moms.

Dette gælder selvfølgelig uanset om der er over- eller underskud på fragt. Altså salget på en salgskonto med moms og udgiften på passende udgiftskonto/konti

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:55

Hm..Det er da vist ikke helt korrekt?

DeKrKu.....kender du ikke reglerne om udlægsporto!

MvH

Peter

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 11. Feb 11
Indlæg ialt: 315
Fra  1264 Skrevet kl. 23:11

Hej DeKrKu :o)

Du har ret i, at man lægger moms på fakturaen - vare og porto mv., men hvis det er en postordrevirksomhed så kan man benytte den særlig ordning om portoudgifter, hvor man ikke opkræver moms af portoen.

Hvis det derimod drejer sig om et udlæg - som Peter skriver - så kan man undgå at opkræve moms af omkostningen (se nedenfor)

Se mere på http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=1645761&vId=0

Susan :o)

Porto og andre leveringsomkostninger
Porto og andre leveringsomkostninger, som du skriver på fakturaen, fordi kunden skal betale dem, skal du betragte som en del af varens pris, når du beregner momsen. Det er altså hovedreglen, at der skal beregnes moms af summen af alle beløb, som du opkræver hos kunden som betaling for, at kunden kan få en vare leveret. Hvis du driver en postordrevirksomhed kan du bruge en særlig ordning om portoudgifter. Med ordningen kan du undgå at betale moms af en del af leveringsgebyrerne, som kunderne betaler til dig, når gebyrerne dækker porto ved levering til kunderne. Du bør søge nærmere oplysninger om ordningen hos SKAT, hvis du ønsker at bruge den.

Udlæg
Du skal efterleve nogle særlige regler (udlægsregler), hvis du vil undgå at beregne moms af omkostninger, som din kunde skal dække. Omkostningerne skal være afholdt i din kundes navn og for kundens regning, og du skal føre en særlig konto for udlæg. Hvis du vil anvende udlægsreglerne bør du søge nærmere oplysninger hos din egen rådgiver/revisor eller hos SKAT.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:20

Jow det gør jeg da, men det er jo en mulighed ikke en regel, når man driver postordrevirksomhed. Jfr. SKATs egen beskrivelse på siden http://skat.dk/skat.aspx?oId=1645761&vId=0&search=udlæg¤for¤porto, hvor der står der følgende:

Porto og andre leveringsomkostninger
Porto og andre leveringsomkostninger, som du skriver på fakturaen, fordi kunden skal betale dem, skal du betragte som en del af varens pris, når du beregner momsen. Det er altså hovedreglen, at der skal beregnes moms af summen af alle beløb, som du opkræver hos kunden som betaling for, at kunden kan få en vare leveret. Hvis du driver en postordrevirksomhed kan du bruge en særlig ordning om portoudgifter. Med ordningen kan du undgå at betale moms af en del af leveringsgebyrerne, som kunderne betaler til dig, når gebyrerne dækker porto ved levering til kunderne. Du bør søge nærmere oplysninger om ordningen hos SKAT, hvis du ønsker at bruge den.

/Hanne :-)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:22

Hmm..det ville ikke være optimal ikke at bruge udlægsreglerene.

Især for postordrevirksomheder vil det være en fordel. 

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:30

Susan, du har ganske ret, men så skal udlægene jo være afholdt i kundens navn - og går man ned på posthuset og køber noget porto, så sker det jo ikke i kundens navn. Der køber den der har udlæget en ydelse - ikke slutmodtageren, Hvis man nu sender det som fragt, hvor kunden betaler fordi det er for kundens regning og i dennes navn, så er problemet jo løst, da kunden i så fald har mellemværendet med fragtfirmaet - og så er der jo slet ikke tale om et udlæg mere....

Og så er det jeg står tilbage med grundreglen; Beregn moms af alt dit salg! Og ja der findes undtagelser fra regelen, men jeg nøjedes i mit svar med at forholde mig til grundreglen, Undtagelserne har kun betydning, hvis modtagerne ikke kan fradrage momsen. Og jeg gik i mit svar ud fra at til var et b2b spørgsmål . og den betragtning skulle jeg jo nokSmile have haft med i mit svar

/Hanne Smile

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:37

Hej igen DeKrKu.

Det er ikke korrekt, som du skriver i ovenstående indlæg.

Det har intet med b2b eller b2c at gøre. Vi taler portoudlæg....som på fakturaen f.eks. kunne

hedde ekspeditionsgebyr. Er selvfølgelig kun relevant b2c..sorry!

Essensen er at virksomheden slipper billigere i moms....idet det kun er "nettofragten", der betales

moms af.

MvH

Peter

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:38

Peter, der er jeg dybt uening med dig - undtagen hvis det viser sig at modtagerne genrerelt ikke kan fradrage momsen.

Der er ingen grund til at iværksættere gør livet mest muligt besværligt ved at gå rundt at huske på for dem ligegyldige undtagelser fra regler! Det er jo ikke undtagelser, der gør noget som helst nemmere eller øger indtjening eller er til glæde for noget som helst (forudsat stadig b2b handel) - og grundreglen er som tidligere saxet fra SKAT, at der skal beregnes moms.

/Hanne Smile

Side 1 ud af 5 (45 indlæg)