Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

3 guidelines til at hjælpe dig på rette vej inden du momsregistrerer dig!

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 27. Apr 11
Indlæg ialt: 40
Skrevet kl. 15:16
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 2,7 stjerner givet af 3 person

Jeg har her samlet 3 overordnede råd, som du med fordel kan læse inden du lader dig momsregistrere. Find ud af, om det overhovedet giver mening for dig at få dit eget CVR-nr.

Hvornår skal man lade sig moms registrere?

Der er selvfølgelig en masse regler, du og din virksomhed skal overholde og følge, når du momsregistrerer dig og får dit CVR-nr. (virksomhedens ”cpr-nr.”). 

Hovedreglen fra Skat er, at du har pligt til at lade dig momsregistrere, når du har en samlet omsætning der overstiger 50.000 kr. om året. Omsætter du for under dette beløb, kan du undlade at registrere dig. Du skal stadig opgive din indtægt på lige fod med andre indtægter – men du kan slippe for al den administration, som følger med at drive en momsregistreret virksomhed.

Det første råd er derfor: lad dig momsregistrere, hvis du kan se, at din virksomhed kommer til at omsætte for mere end 50.000 kr.

Der kan være mange fordele ved at lade sig momsregistrere – hvilke kommer jeg ind på i næste afsnit.

Den største fordel ved at lade sig momsregistrere:

Når du er momsregistreret, kan du bl.a. få fradrag for indkøb af momspligtige varer og ydelser der udelukkende anvendes til brug i din virksomhed. Det betyder, at hvis du fx køber en computer til 10.000 kr. inkl. moms, får du 2.000 kr. tilbage fra Skat. Dvs. den reelt set koster dig 8.000 kr. og du dermed har sparet 20%.
Her er der nogen der råber op – jamen er momsen ikke 25% i Danmark? Jo det er den, men det er inden, du har lagt moms på.
25% af 8.000 kr. er netop 2.000 kr. = 10.000 inkl. moms. Så regnestykket lyder: momsen udgør 25% af varen inden den pålægges og 20%, hvis momsen er pålagt når der skal regnes den anden vej.

Derfor, lad dig momsregistrere, hvis du driver virksomhed og du ønsker at kunne trække momsen fra dine udgifter. Dette kan du gøre ved investeringer i produkter der 100% bruges i virksomheden og hvorpå der er købsmoms.
Men bemærk – har du ingen omsætning over en længere periode, kan du risikere at skulle betale momsen tilbage – så har du en privat ”virksomhed”, der ikke sælger noget, så går den ikke at trække moms fra.

Hvilke ulemper er der ved at lade sig moms registrere?

Du skal huske at lave momsregnskab én gang i kvartalet, glemmer du det eller ikke får det gjort vanker der en bøde på 800 kr. også selvom din omsætning er på 0 kr.
Og ikke nok med det – har du et CVR-nr. vil der følge andre udgifter med, som du umiddelbart ikke tænker over – administrationsudgifter, som fx revisor, bogholder, telefon, produktionsomkostninger, lager osv. Hvis din virksomhed kun omsætter for 50.000 kr. om året, så bør du overveje, om det overhovedet kan betale sig at drive virksomhed.

Fakta

• Det koster 2.150 kr. at stifte et selskab ved anmeldelse til Skat og 670 kr. via webregistrering.
  • Ændringer i registrerede selskaber koster 340 kr. ved anmeldelse til styrelsen og 180 kr. via webregistrering.
  • Du henvender dig til Erhvervs- og Selskabsstyrelsen gennem deres website: http://www.eogs.dk/sw21249.asp

Bonusråd

Nu har du fundet ud af, om du skal have et CVR-nr. eller ej – og uanset hvad du beslutter dig for, så skal du have et regnskabsprogram til at styre din virksomhedsøkonomi i og det er her Billy’s Billing kommer ind i billedet. Regnskabsprogrammet er for dig, som gerne vil starte virksomhed, uden du nødvendigvis kender til økonomi og regnskab og kan hjælpe dig til at spare store summer på bogholder og revisor. Prøv regnskabsprogrammet gratis i 30 dage.

Tre hurtige:

-       Du kan prøve regnskabsprogrammet gratis i 30 dage

-       Du behøver ikke være regnskabsekspert for at bruge Billy’s Billing

-       Du kan bruge regnskabsprogrammet fra 9 kr. pr. faktura

Billigt og brugervenligt regnskabsprogram, Billy's Billing. Prøv det gratis her.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 21:20

Hmmm....

Er dette en reklame eller... - Hvis det er reklame, så er der valgt en forkert kategori, idet den burde være under "Jeg har et godt tilbud til dig".

Det skal dog præciseres, at omsætningsgrænsen for en momsregistreringer er som anført kr. 50.000 - Det er imidlertid ikke pr. år, men for en 12 måneders periode. Dette er ret så væsentligt, idet omsætningen netop ikke nulstilles ved årsskiftet.

En momsregistrering er bindende i minimum 2 år, hvilket også bør indgå i overvejelserne.

Tonny

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 21:48

Hmm..en usmart spam-reklame.

Det er vigtigt mht. til momsregistrering om man handler b2b eller b2c.

Hvad har gebyrsatserne med momsregistreringen at gøre?

Hvad har regskabnsprogrammet overhovedet med dit indlæg at gør?

MvH

Peter

Fra Silkeborg
Tilmeldt 28. Feb 11
Indlæg ialt: 316
Fra  db web ApS Skrevet kl. 22:10

Peter - Revisor:

Jeg kunne også godt tænke mig lidt mere information på det område :)

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:12

Tonny..ja 2 kalenderår!!

MvH

Peter

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:15

Ragnar-Gwyn:

Peter - Revisor:

Jeg kunne også godt tænke mig lidt mere information på det område :)

Det handler jo om prisen for slutbrugerenCool

Hvis slutbrugeren er almindelig forbruger, så er vedkommende ligeglad med momsen, idet dette kun er en ekstra omkostning.

Derimod har momsregistrerede virksomheder som bekendt fradrag for momsen, hvorfor denne er uinteressant.

Tonny

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 22:29
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Hej Lara,

Det er godt med nye iværksættere ser du har 14 indlæg og alene 67 point - det notere jeg Lara da jeg synes, at du får en noget hård medfart af dine "konkurrenter" her i tråden - men bare klø på markedet er frit og spillereglerne her i Amino får du nok på plads før eller siden !

mhv

john sommer

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:34
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 22:45

Tak for flytningen af tråden til MartinYes

Overvejede det selv.

Tonny

Fra Sorø
Tilmeldt 21. Jun 06
Indlæg ialt: 1867
Fra  joma company Skrevet kl. 22:54
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Hej Peter,

Åh - kunne måske godt tage lidt pænere imod - og måske rådgive lidt hvis det var nødvendigt ikke ?
- som du plejer Peter på din vanlige tålmodige måde 

Nå - jeg er pro nye  i Amino - synes bare at de nye skal have lidt rum og hjælp - Spam eller ej - et indlæg, med det formål at få kontakter og præsentere sig.

Måske den skulle være i en anden tråd and what so ! 

mvh

john sommer

mvh john sommer
Star|Iværksætter med Network Marketing - JOMA Company|Star
|se: Om mig i min Amino-profil|Star

Side 1 ud af 2 (15 indlæg)