Jeg har en kunde der har fået lavet en del webprogrammering, logo, layouts m.v. til en webportal. Jeg har lagt en hel masse timer i det. Nu får jeg en harm email fra kunden der påstår at der har været samarbejdsvanskeligheder og at han ønsker at afbryde samarbejdet, ligesom vi står og skal til at lægge sidste hånd på projektet. Samtidig påstår han at jeg har trukket projektet i langdrag og at han, hvis jeg fakturerer for de timer jeg har brugt, vil gøre krav mod mig for tabt indtjening i den periode han ikke har haft sin portal. Der foreligger ikke noget på skrift mellem os, andet en en del emails hvor projektet er blevet diskuteret frem og tilbage. Hvordan forholder jeg mig? Jeg ved på forhånd at enhver faktura vil blive mødt med alsken ubehageligheder fra både kunden og hans advokat, jeg har ikke umiddelbart selv midlerne til at koble en advokat på hvis det kommer til det. |
Kan kunden afbryde samarbejde og slippe for betaling?
Der er så to ting i denne sag; 1) du kan jo dokumenterer at der har været aftalt arbejde mellem jer (div. logs og mails) 2) hvis han mener du har forhalet arbejdet (det vil jeg ikke lige kommentere på, da jeg jo ikke kender sagen) kan du løbe i et erstatningsansvar så fremt han har ret og kan påvise det. Og når vi ovenikøbet når frem til at du ikke kan finansierer at køre en sag, så tror jeg du er temmeligt dårligt stillet. Du kan selvfølgeligt sende fakturaen og så sende ham til inkasso mod at de får nogle procent. Men hvis jeg var dig, ville jeg tilbyde at modtage en del af betaligen mod at du laver siden færdig. Altså indgå et kompromi som i på en eller anden måde begge kan finde jer tilfredse med. Jeg tror ikke der kommer så meget ud af at sætte hårdt mod hårdt... Prøv den kompromisøgende indgangsvinkel i første omgang. Og så fremover, husk ikke at lave noget for nogen uden at have et stykke papir på det. Og gerne med en fast deadline, så i begge er sikre på at i har samme forventninger til tidshorisonten. Peder P.s. Jeg er ikke advokat, så det er nok en fin ide lige at tage ovenstående med et gran salt. |
1. han kan ikke påvise nogen forhaling og da kunden selv ikke er færdig med hans del af arbejdet er der mere i det som så. 2. har prøvet kompromiset, uden held. Det endte bare i nogle ret personlige og ret grimme emails fra kunden. Havde overvejet at bede om en del af betalingen for at få lukket sagen, men jeg ved at han vil sige nej til dette. Min egen idé var at sende en faktura hvori jeg beder om betaling for de timer jeg kan dokumentere, og så eventuelt bruge dette som et forhandlingsgrundlag, men som tidligere skrevet så kender jeg allerede nu reaktionen på en faktura. |
Peder P.s. Det kan godt være at du lige skulle se om du ikke kunne finde en eller anden advokat amino som lige kan hjælpe dig med et par sætninger. Jeg er jo som tidligere nævnt ikke advokat. |
Du skal være opmærksom på, at du ikke kan sende sagen til inkasso nu hvor kunden har gjort indsigelser - herfra er det kun en vej: advokat, fogedretten, evt ankesag og en mulig kæmperegning. Hvis du mener at beløbet er stort nok til at forfølge gennem retssystemet så vær opmærksom på, at nok skal taber betale sagens opkostninger, men selvom du er vinder, så er det ikke sikkert at du får dækket alle dine advokatomkostninger. Jeg har selv været i sammen situation som dig og ved hvor ved hvor irriterende det er og hvor meget man har lyst til gøre alt muligt ondt mod personen som har fusket en. Desværre er skyldnere ret godt dækket ind, når ikke der forelægge en benhård skriftlig aftale på, at du skal levere X mod betaling Y Selv om vi i firmaet nu har nogle ret gode og skrappe advokater, så har jeg endnu ikke gidet kaste mig ud i en retsag - jeg vil meget hellere bruge min tid på noget positivt og profitgivende (mine nye kunder) - og så fryde mig hver gang jeg støder på noget fra firmaet, udfra at jeg i dag har en langt mere succesfuld forretning end hende som snød mig. Hvis du vælger at droppe sagen, så drop den fuldstændigt. Lad være med at gå og tænke over den og være negativ, det får du intet ud af. Tag det som (dyre) lærepenge, lav en skriftlig aftale næste gang og kig fremad mod nye kunder. |
Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline
http://startfirma.dk/art_show/15 Du bør selvfølgelig forsøge dig med regning, tre rykkere og en inkassoskrivelse, inden du opgiver pengene - men undlad at kaste for meget efter advokater før du er fast besluttet på at tage hele turen gennem retssystemet. |
Kunden har ikke på den måde gjort indsigelser, han har ikke fået en faktura endnu. Han meddelte mig, pr email at han ville afbryde samarbejdet, til dette svarede jeg ham at det var han selvfølgelig velkommen til, men at jeg agtede at fakturere ham for den tid jeg havde brugt på at lave portalen. I mit arbejde er bl.a. en fuldstændig køreplan for hvordan alt skal se ud og skal skrues sammen, noget jeg har brugt temmelig mange timer på og som han kan tage med i hånden til en hvilken som helst webprogrammør og få lavet for en billig penge. På denne mail svarede han at hvis jeg ville fakturere ville han komme med et sagsanlæg for tabt indtjening i den periode hvor systemet ikke har været færdigt, jeg tolker det ikke på den måde som en indsigelse, i og med at jeg ikke har faktureret endnu... er det det? Jeg tolker det som et forsøg på at "true" mig til at lade sagen ligge. Når og hvis jeg sender ham en faktura vil den lyde på ca 50k +moms, dette er udelukkende det arbejde som jeg kan dokumentere i form af koder, layouts, kravspecifikationer, logoer, 1. 2. og 3. udkast til systemet m.v. Det irriterer mig dobbelt fordi det netop er sådanne ting som jeg ellers aldrig piller ved, tog bare denne sag ind som en tjeneste for en bekendt, som iøvrigt intet har med dette af gøre. |
Men om ikke andet, så er beløbet jo alligevel af anselig størrelse og jeg ville personligt forfølge det ret langt op gennem (rets)systemet. Få sendt regning afsted - overhold alle regler omkring dette til punkt og prikke (læs om det på tidligere postede link) Et alternativ du måske kan kaste dig ud i, er at sælge fakturaen - såkaldt factoring. Altså et firma som giver dig 80% af de 50K og derfra selv indhenter pengene. Tvivler på at de vil gøre det når du ikke har en ordrebekræftelse og metoden er nok også lidt ufin i kanten, men det er en mulighed (i denne ene sag, ville personligt aldrig bruge sådan nogle over for mine faste og gode kunder). Held og lykke med det hele. Fejler alt for dig, kan jeg anbefale advokaterne Bender von Haller Dragsted - bvhd.dk Vi bruger dem selv og de har godt styr på juraen inden for IT-branchen. |
Jeg sender nok manden en faktura, så må han jo eksplodere :-) som jeg ved at han gør, og så tager jeg den derfra. Mit største problem er sgu nok at manden vil gøre alt han kan for at genere mig og mit firma så meget som han kan hvis jeg ikke danser efter hans pibe, den advarsel fik jeg serveret her til aften gennem en mellemmand... behagelig fyr. ![]() Er det en god idé at sende al dokumentation med en faktura eller skal jeg bare smide fakturaen afsted? |
Nej bare faktura, udspecificeret så godt som muligt. Send den som almindeligt post Send også rykker 1 som almindelig post, men send rykker to og tre som både alm post og anbefalet. Så har du lidt til den kommende retsag. Afslør endelig ikke hvad du har af dokumentation. Jo flere hemmelige kort du har på hånden, jo bedre kan du spille... Hold endelig os opdateret om hvad der sker. |