Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan kunden afbryde samarbejde og slippe for betaling?

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Fra Klostertorvet 6, 2. tv 8000 Århus C
Tilmeldt 31. May 06
Indlæg ialt: 1541
Skrevet kl. 21:48
Hvor mange stjerner giver du? :
Hvis jeg var dig ville jeg nok gøre kunden opmærksom på hovrdan du forestille dig hvordan det vil komme til at forløbe, jeg har tidligere haft held med at fortælle en kunde; at hvis betalingen ikke ville forefalde så ville jeg sende rykker 1,2 og 3 og derefter sende vedkommende til inkasso.
Det kan jo slet ikke udelukkes, når du får demonstreret at du ikke lader dig skræmme væk, at han så begynder at makke ret.

Peder

Tilmeldt 10. Aug 06
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 21:52
Peter: Er vi ude i at jeg skal advare ham om at der kommer en faktura INDEN jeg sender den? og beskriver forløbet og således giver ham en dag eller to til at se hans reaktion?

Nicolai: Nej ikke fysiske trusler eller trusler jeg kan melde nogle steder... skal jeg nærmere ind på hvad jeg har gjort og ikke gjort og omvendt bliver det pr. PM... det er en længere historie som jeg helst ikke vil involvere hele internettet i :-)

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 21:56
Dato: 12-03-2007 21:52:06
Forfatter: Jonas
Peter: Er vi ude i at jeg skal advare ham om at der kommer en faktura INDEN jeg sender den? og beskriver forløbet og således giver ham en dag eller to til at se hans reaktion?

Først og givet vist vigtigst PEDER ikke Peter

Det jeg mener var, send fakturaen og når han så brokker sig så skal du stille og roligt fortælle ham hvad der kommer til at ske fremover.

Mvh Peder

Tilmeldt 10. Aug 06
Skrevet kl. 21:58
Sorry PEDER.... det gik lidt stærkt :-)

OK... det bliver sådan jeg gør det...

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Indlæg ialt: 2158
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 22:54
Dato: 12-03-2007 21:52:06
Forfatter: Jonas

Du skal som sådan blot sørge for at overholde reglerne, dvs skriv at hvis regningen mod forventning ikke er betalt til forfaldsdato så påskrives der rykkergegyrer og renter efter renteloven... så burde du have dit på det tørre

Nicolai: Nej ikke fysiske trusler eller trusler jeg kan melde nogle steder... skal jeg nærmere ind på hvad jeg har gjort og ikke gjort og omvendt bliver det pr. PM... det er en længere historie som jeg helst ikke vil involvere hele internettet i :-)

Kunne faktisk være interessant at høre historien - om ikke andet for at se hvor meget den ligner mig og for læringens skyld. Nu har vi godt nok brugt mange tusinde kroner på at få advokater til at sikre os i hoved og... bagdel, så vi ikke skal opleve det endnu engang.

Jeg driver dykkersitet DIVE.in og freelancer med Bottomline

Tilmeldt 31. May 06
Skrevet kl. 22:59
Forresten, lige en lille detalje. En indsigelse skal den ikke afgives skriftligt og med argumentation? Man kan da ikke bare ringe og sige "jeg gider ikke betale" og så slippe for inkasso af den vej. Ville det ikke virke sært?

Peder

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 23:13
Dato: 12-03-2007 22:59:11
Forfatter: Peder TakeTwo.dk
Forresten, lige en lille detalje. En indsigelse skal den ikke afgives skriftligt og med argumentation? Man kan da ikke bare ringe og sige ''jeg gider ikke betale'' og så slippe for inkasso af den vej. Ville det ikke virke sært?

Peder

Den bør nok afgives skriftligt, men hvis han gør det mundtligt, så er der jo ingen grund til at gå til inkasso med sagen - de bliver alligevel nødt til at trække sig, når han klager over regningen til dem.
Inkasso kan bruges når kunden ikke betvivler regningens størrelser eller berettigelse, men blot ikke betaler. Her kan inkasso bl.a. sende skyldner i RKI og sikkert nogle andre smarte ting.
Men uanset hvor god dokumentation man har, så er det op til retten at vurdere denne og det skal der typisk en advokat til (i hvert fald som det ser ud pt. - der er snak om at ændre lovgivningen så man ikke behøver at være uddannet advokat for at føre andres sag, men ind til det evt. bliver til virkelighed så hedder det advokatregninger på typisk mellem 1000,- og 7000,- pr påbegyndt time...)

Tilmeldt 10. Aug 06
Skrevet kl. 23:15
Hvis man kan kalde det en indsigelse.

1. han sender en email hvor han ikke vil fortsætte samarbejdet, og at han ikke vil stille krav om erstatning.

2. jeg svarer at det er op til ham selv, jeg stiller mig uforstående over for dette da jeg har opfyldt min del af aftalerne (de mundtlige), og at jeg selvfølgelig vil honoreres for den tid jeg har brugt

3. han svarer at hvis jeg vil have afregning for min tid bliver der fremsendt krav om erstatning

Fra København Ø
Tilmeldt 27. Jan 06
Fra  DIVE.in Scuba Diving SorteSokker.dk Skrevet kl. 23:26
Jeg ville ikke kalde det en indsigelse, blot en brokkende kunde - men jeg er ikke jurist :-)
Send du blot regningen og rykkerne, og så tag den derfra. Har han givet en direkte og utvetydig indsigelse så glem inkasso og gå direkte til en advokat. Er du i tvivl så start med at kontakte et eller to inkassobureauer og spørg dem - de tager ikke noget for lidt vejledning over telefonen og kan oftest også henvise til en inkasso-advokat de samarbejder med som kan klare retsagen for dig.
Vælg dog en advokat du kan lide og som du stoler på - de giver ofte en gratis intro-time hvor du kan snakke lidt uformelt med dem og måske få din sag vurderet (vær dog kritisk over for advokatens vurdering - de er også sælgere )

Fra Aabenraa
Tilmeldt 25. Jul 06
Indlæg ialt: 1269
Fra  PB Tryk & Grafik v/Peter Boyford Skrevet kl. 00:01
Jonas-> Skriver du i dine forretningsbetingelser, at du tager fuld og aldeles ansvar for ethvert tab som dit arbejde eller forhold, som har indirekte eller direkte sammenhæng dermed forvolder dine kunder eller dine kunders kontaktsfære? For så er du godt dum :-P

Du har naturligvis ikke ansvar for tabt arbejdsfortjeneste hos kunden. Kunden skal i øvrigt bruge mere end hvad der findes af goodwill og stærke advokater i verden til at overbevise selv den sløveste dommer om et beløb, der måtte anses at være rimeligt som kompensation for den "tabte arbejdsfortjeneste", som han har lidt på grund af din forhalen af projektet.

Har din kunde før du kom ind i billedet haft en webshop eller hvordan forholder det sig? Hvordan har dit projekt tabt ham målbar fortjeneste? Er der en gylden regel, som jeg ikke kender til, som siger at der hver dag, man ikke har sit produkt, mister 500 kroner?

Jeg må tilstå, at det er store tomme ord fra din kunde. Om du har forhalet eller ej, så er tabt arbejdsfortjeneste kun i MEGET SJÆLDNE tilfælde (oftest, hvis du har ødelagt noget eksisterende for ham) realistisk at snakke om.

Smid din faktura - vent på indsigelser i "rimelig tid" og smid den derefter til inkasso. Når inkassesagen er startet er der ikke længere mulighed for sagsopløftende indsigelser.

Vh
Peter

http://pbtryk.dk: Danmarks billigste bannere!

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)