Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Yes - jeg skal være journalist

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 14:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 8 person

Lynhurtig introduktion.

I 2007 bliver jeg student og ansøger direkte til journalistuddannelsen på Syddansk Universitet i Odense. Jeg kommer ikke ind. Herefter arbejder jeg lidt i et års tid, mens jeg tænker over, hvad det så skal være. Jeg når at blive ind og udmeldt af tre-fire forskellige uddannelser, inden jeg søger ind på HA (psyk.) på CBS i København.

Jeg kom ikke ind og valgte derfor at læse HA Almen i Odense, hvor jeg stadig er indmeldt i dag.

Men sideløbende har journalistikken altid været min drøm. Derfor tog jeg en drastisk beslutning i marts om, at jeg ville forsøge én gang til. Jeg sendte en motiveret ansøgning af sted, og det videre forløb følger nedenfor. Du kan læse min motiverede ansøgning her.

Vi var i alt 436, der søgte journalistik i Odense. Den 9. april var 226 indkaldt til optagelsesprøve. Efter prøven havde jeg sommerfugle i maven i tre uger i træk. Jeg havde det som om, at jeg var nyforelsket.

Lørdag den 30. april fik jeg besked om, at SDU havde "glæden af at kunne invitere mig til samtale".

Samtalen er det sidste led i processen. Nu er vi 125 og kun 25 skal sorteres fra, hvorefter de sidste 100 kan se frem til studiestart i august. Jeg bestod prøven med 12,57 point, og testens grænsescore var 7,52 point.

Samtidig fik jeg gjort opmærksom på mig selv i forbindelse med, at der var fejl i én af de fire delprøver under optagelsesprøven. Nu er jeg i hvert fald sikker på, at centerlederen ved, hvem jeg er :-)

Humlen i det her, at jeg forfulgte min drøm og nu står jeg i en situation, hvor den meget snart kan blive til virkelighed. Og det er jeg simpelthen så glad for og jeg emmer af glæde fra jeg står op om morgenen til jeg går i seng om aftenen.

Fra Aalborg
Tilmeldt 1. Sep 08
Indlæg ialt: 250
Fra  AGIZO Skrevet kl. 14:20
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Fedt at du kæmper for det du drømmer om!

Jeg ønsker dig held og lykke i den sidste udvælgelse - og ja, Just Do It er verdens fedeste slogan! ;-)

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 14:31
Hvor mange stjerner giver du? :

BZR:

Samtidig fik jeg gjort opmærksom på mig selv i forbindelse med, at der var fejl i én af de fire delprøver under optagelsesprøven. Nu er jeg i hvert fald sikker på, at centerlederen ved, hvem jeg er :-)

Først og fremmest et stort tillykke herfra!

Og så var der vist en del flere fejl.... Var det fire-fem stykker de havde lavet? 

Plus at en af case-opgaverne, var etisk helt ude i hampen. Man skulle skrive en artikel på baggrund af noget, der var foregået på en lukket Facebook-profil. Det må man ikke.... Derudover havde man så lige "glemt" at sløre navnene på dem, der havde kommenteret det her indlægFacebook.

En helt igennem amatøragtig optagelsesprøve (yes - jeg var en af de personer, der ikke var sløret..). Jeg har fået en beklagelse fra centerlederen. Men jeg håber at uddannelsen er noget bedre, end deres prøver. Ellers kan man ikke bruge den til meget.

Undskyld undskyld undskyld - for dette mavesure indlæg på denne glædens dag for dig... Jeg er sikker på, at du vil være glad for at blive journalist en gang :-)

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 14:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Mads:

Først og fremmest et stort tillykke herfra!

Og så var der vist en del flere fejl.... Var det fire-fem stykker de havde lavet?

Jo, kan godt se, hvad du mener - men jeg mener fejl i én af prøverne og ikke én fejl i prøven. Er godt klar over, at der vist endte med at være hele fem fejl. Og jeg svarede 'rigtigt' på tre af de spørgsmål, som senere blev fjernet igen.

Mads:
Plus at en af case-opgaverne, var etisk helt ude i hampen. Man skulle skrive en artikel på baggrund af noget, der var foregået på en lukket Facebook-profil. Det må man ikke.... Derudover havde man så lige "glemt" at sløre navnene på dem, der havde kommenteret det her indlæg på Facebook.

En helt igennem amatøragtig optagelsesprøve (yes - jeg var en af de personer, der ikke var sløret..). Jeg har fået en beklagelse fra centerlederen. Men jeg håber at uddannelsen er noget bedre, end deres prøver. Ellers kan man ikke bruge den til meget.

Og præcis det samme skrev jeg i min besvarelse. Sammenkoblet med det faktum, at vigtige diskussioner alt for ofte ender i personfnidder - og det skyldes delvist intelligent spin fra regeringens side, men i ligeså høj grader mediernes sensationsliderlighed.

Vi er helt på samme side i den sag, selvom jeg selvfølgelig er ked af at høre, at de har viderebragt dit billede og din holdning i usløret format.

Mads:

Undskyld undskyld undskyld - for dette mavesure indlæg på denne glædens dag for dig... Jeg er sikker på, at du vil være glad for at blive journalist en gang :-)

Tak for det og der er ingen ko på isen. Du har helt ret i din kritik.

Fra Hillerød
Tilmeldt 5. Jul 07
Indlæg ialt: 602
Fra  Hussing Film & Foto Skrevet kl. 15:01
Hvor mange stjerner giver du? :

BZR:

Jo, kan godt se, hvad du mener - men jeg mener fejl i én af prøverne og ikke én fejl i prøven. Er godt klar over, at der vist endte med at være hele fem fejl. Og jeg svarede 'rigtigt' på tre af de spørgsmål, som senere blev fjernet igen.

Det var vist mig der misforstod din tekst :-)

BZR:

Og præcis det samme skrev jeg i min besvarelse. Sammenkoblet med det faktum, at vigtige diskussioner alt for ofte ender i personfnidder - og det skyldes delvist intelligent spin fra regeringens side, men i ligeså høj grader mediernes sensationsliderlighed.

Vi er helt på samme side i den sag, selvom jeg selvfølgelig er ked af at høre, at de har viderebragt dit billede og din holdning i usløret format.

Jeg skyder udelukkende skylden på medierne. Det er bare lettere at lave noget personfnidder, end at arbejde seriøst med historier med substans i. Og ellers tror jeg iøvrigt ikke at nogle af siderne, har noget at lade den anden høre rent spin-mæssigt. Men det er en helt anden historie :-)

Jeg synes jo bare at centerlederen, og dem der har lavet prøven, er nogle lusede amatører - og det tror jeg også godt lederen forstod da jeg talte med ham. Han forstod dog ikke pointen om at man ikke må citere fra lukkede Facebook-profiler. Skræmmende....

BZR:

Tak for det og der er ingen ko på isen. Du har helt ret i din kritik.

Jeg er glad for, at du tager det på den måde. Og endnu engang tillykke!

Har skrevet om lystfiskeri og produceret TV-programmer om lystfiskeri i mere end 20 år - www.fiskemagasinet.dk

Fra Ballerup
Tilmeldt 6. Jun 08
Indlæg ialt: 16488
Fra  Poledanser underholdning danser Skrevet kl. 15:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Maks respekt herfra Smile

Tillykke med dette her , det er super godt gået Smile

poledancer.dk klik bestil shows altid god priser og lange shows

Tilmeldt 16. Apr 11
Indlæg ialt: 138
Skrevet kl. 17:50
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Stort tillykke! :-)

Hvor mange rigtige skulle man egentlig have, for at komme ind? Jeg tog testen den anden dag et sted på nettet og fik 37 rigtige - men jeg forstod ikke, om jeg havde bestået eller ej?

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 18:05
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Sådan skal det være, man skal aldrig give sine drømme op.. Kæmp indtil det lykkes.

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Fra Aarhus
Tilmeldt 4. Jan 11
Indlæg ialt: 1085
Fra  Linde-media Skrevet kl. 18:23
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Tillykke Ulrik!  

Fra København Ø
Tilmeldt 30. Aug 08
Indlæg ialt: 1601
Skrevet kl. 18:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Umulius:

Stort tillykke! :-)

Hvor mange rigtige skulle man egentlig have, for at komme ind? Jeg tog testen den anden dag et sted på nettet og fik 37 rigtige - men jeg forstod ikke, om jeg havde bestået eller ej?

Oprindeligt halvdelen, cirka 25 ud af de 50. Men på SDU bliver hele prøven vurderet som en helhed. Du kan med andre ord sagtens brilliere i de andre opgaver, kun svare rigtigt på 20 spørgsmål og alligevel gå videre.

På Danmarks Journalisthøjskole skal du have 24 ud af 50 rigtige. Deroppe mener jeg, at du er helt ude, hvis du dumper bare én af delopgaverne. 

De fire opgaver er:

1) Videnstest
2) Sprog/kommatest
3) Referatopgave
4) Analyseopgave 

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)