|
Ok der er stor forskel i priserne.
Alle der køber fjernsyn, har vel for det meste en specifik leverandør?
Så de køber ikke af hvem som helst?
|
Ok der er stor forskel i priserne. Alle der køber fjernsyn, har vel for det meste en specifik leverandør?
Så de køber ikke af hvem som helst? |
|
|
|
Jamen så må det jo være producenten der scorer alle pengene? Det kan da ikke passe at der næsten ikke er nogen der tjener på dem?
Det er så producenten der tjener meget, og mellem led + detail leddet der ikke tjener så meget? |
Min ven sælger housebrands indenfor DVD VCR ( snart ikke mere), LCD, PLASMA, Symaskiner, etc. på disse produkter ER fortjenesten ikke særlig stor. han er ikke producent men mellemhandler. han er europæsik forhandler for verdens største symaskine fabrik, og det var her det hele startede og er siden blevet til adskillige elektronik produkter. derudover er han pålagt at kunne yde service på alle hans produkter - hvilket jo er rimeligt nok, så kvantiteten i hans salg skal kunne oppebære en del, så det er ikke nemt.
når du handler med house brands er det ofte til meget lave priser og derfor kan avancen aldrig blive særlig stor. Jeg er overbevist om at Sony, Panasocin og lign. brands har en større avance, men det er nok primært detailleddet og producenten der scorer mest. Som et relativt lille handelsfirma kan man ikke bare valse ind til Dansk Supermarked med en idé - det kræver meget og de er benhårde - det er endnu ikke lykkedes min ven at komme ind. han var tæt på men så lavede de en rotation af medarbejdere ( vist nok hvert år for at undgå "vennetjenester", og så kunne det hele starte forfra).
BEKO ejer Grundig mærket.
BEKO er en af verdens største producenter af fladskærme og TV skærme så vidt jeg er informeret - de laver også meget andet.
avancen på USD 5,- er på symaskiner - de koster vist 600 kroner i Aldi når de er på bud der - så begynd du bare at regne baglæsn og husk told, moms, transport og pakning, service, og glem slet ikke avance og produktionsomkostningerne.....
|
Velkommen til forretningsverdenen, den er hård og ubamhjertig. Hvis du blot køber f.eks. lidt fjernsyn og du ikke har noget at tilføre produktet, er det naturligvis ingen butikker der gider at betale dig særligt meget for den ulejlighed. Så enten skal du skaffe noget nyt og unikt eller også skal du sælge en helvedes masse af det med en lav avance. Med andre ord, hvis jeg var dig ville jeg finde på noget andet. Dbh Martin |
Det behøver ikke nødvenligvis være sådan. Jeg har tidligere arbejdet for en A/V producent, og der doblede forhandleren prisen op, eller sagt med andre ord, forhandleren havde en avance på 50% af butiksprisen på produktet. Faktisk blev produktets kostpris ganget med 7-8 før man havde butiksprisen.
Men der var også flere led der skulle tjene penge, og det var et godt brand og et kvalitetsprodukt som ikke blev parallelimporteret af gud og hver mand.
Så det kan godt lade sig gøre at tjene penge i den branche, men man skal have et produkt som adskiller sig fra alle discountmærkerne. Det er næsten umuligt at konkurrere på prisen, men du kan måske finde et produkt hvor du kan konkurrere på kvalitet/funktion.
Men det er en tough branche som er meget præget at kædernes vilje til at tage nye mærker ind.
mvh Carsten |
I Printernes verden tjener producenten ingenting, grossisten ingenting og detailhandlen ingenting. Når jeg siger ingenting så mener jeg et sted mellem 30-50 kr. pr. solgte printer! Nogle gange er det lidt mere selvfølgelig alt efter hvor printeren er i dens livscyklus. Når eksempelvis Bilka sælger en printer tjener de sjældent mere end 100kr på normalprisen. Men for at sælge printere i stor stil er man nødt til at sætte dem på udsalg.... og så er fortjenesten hurtigt pist væk. Så det er alene mængder der gør det. |