Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Advokat - no cure no pay?!?

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Tilmeldt 7. Feb 07
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 00:56
Hvor mange stjerner giver du? :
Jeg er er i situation hvor jeg har brug en advokat - men ikke i stand til holde udgifterne. Kort fortalt er det min ide/koncept som jeg delagtig gjorde et andet firma for (enkeltmandsfirma) - han løb bag om ryggen på mig og ideen har han nu ført den ud i virkligheden og har netop fået succes.

Inspireret fra dårlige amerikanske film, så tænkte jeg om det er muligt at finde en advokat som gratis vil føre ens sag mod at få del i erstatningssummen hvis/når sagen vindes.

Er der nogen som kan kender/kan anbefale en sådan advokat?

Fra advokatnævnet har jeg fundet følgende:
”No cure no pay”
Aftale om, at klienten ikke skal betale honorar, hvis sagen ikke falder ud til klientens fordel, er tilladt, men anvendes af forståelige årsager ikke ofte.

”Pactum de quota litis”
Aftaler om honorar som en vis (procent)del af et opnået resultat i fx. en erstatningssag er i strid med god advokatskik.

Hvis noget er i "strid med med god advokatskik" Hvad betyder det helt præcist?

På forhånd tak.

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 01:37
Hvis ikke det er direkte ulovligt, så tror jeg ikke du finder nogen der vil gøre det. Hvis en advokat bliver stemplet for at have handlet i strid med god advokatskik, så vil de i fremtiden kunne få bøder og blive hængt offenligt ud.

Så der er nok ikke andre veje end at betale sig for servicen.

Fra Chlorakas
Tilmeldt 9. Jan 06
Indlæg ialt: 2169
Skrevet kl. 07:57

>Hvis ikke det er direkte ulovligt, så tror jeg ikke du finder nogen der vil gøre det.  Det er ikke pænt sagt om advokater, synes jeg! :)

JOBA, spøj til side. Du skal da prøve at skive en pæn mail om din situation og dit forslag til en eller flere mindre advokater og se hvad de mener om dit forslag.

Hilsen Anders

Nordic Key Account Manager hos Partner-Ads.com
Medstifter af Marketers.dk, det danske Affiliate Marketing Forum.  Og ejer af Saugstrup.org, redaktionel linkbuilding. 

Tilmeldt 6. Nov 06
Indlæg ialt: 54
Skrevet kl. 08:56
Hej!

1) Her er et link til en gratis advokathjælp.

http://www.forbrug.dk/raad/renbesked/fest/ankenaevn/advokat/

2) Så vidt jeg kan huske at man kan få i den stil du vil. eg havde en
gammel bekendt der fik sådan advkathjælp. Jeg kunne bare ikke huske
hvor. Jeg tror den der ligger i gammeltorv. Spørg endelig 
advokatrådgivning fra. nr.1.

Hilsen,

Fidela

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9740
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 09:31
Mange advokater tilbyder et gratis introduktionsmøde. Jeg vil anbefale du starter med det. For det lyder somom du har en svær, om ikke umulig sag.
Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 11:35
No cure - no pay betragtes som et useriøst princip i såvel revisor, advokat- som rådgiverbranchen og jeg praktiserer det heller ikke selv. Begrebet hører man tit om i skattesager.

Hvis en revisor o.l. tilbyder "no cure no pay" kan man være sikker på at revisoren nok skal få sit honorar ind på anden måde: Dvs at han får honoraret ind på de andre sager hvor han vinder og derfor får omkostningsdækning fra staten. Det er umoralsk og misbrug af reglerne om omkostningsdækning.   

Når det så er sagt så praktiserer alle rådgivere mv. det på en eller anden måde i netop skattesagerne. Der er bare ingen der vil indrømme det. Princippet kommer ind ved at man måske ikke er så tilbøjelig til at nedskrive og gå på kompromis med sit honorar når man vinder en skattesag fordi der er 100% omkostningsdækning.   

I den konkrete situation ønskes en aftale hvor  advokaten ikke skal have have honorar hvis sagen tabes men skal have honorar hvis sagen vindes. Så spørger jeg: hvorfor skal advokaten kun have sit honorar hvis sagen vindes.  

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 7. Feb 07
Skrevet kl. 15:34
"I den konkrete situation ønskes en aftale hvor  advokaten ikke skal have have honorar hvis sagen tabes men skal have honorar hvis sagen vindes. Så spørger jeg: hvorfor skal advokaten kun have sit honorar hvis sagen vindes."

Jamen det er da ikke så svært at svare på.

1) Jeg har ikke midlerne til at føre en sag som evt vil kunne gå i retten.

2) Jeg vil kunne risikere at en advokat tager min sag - men er uduelig og taber sagen - og selvfølgelig kræver sig rigelig betalt fra mig af.

3) Ved "No cure, no pay" så ved jeg at en advokat kun tager sagen for at vinde - ikke bare for at få sit honora og en kunde ekstra i butikken.

4) Honoraret er naturligvis langt større ved "No cure, no pay" når sagen vindes, end hvis det var med almindelig timebetaling - det er et "sats" fra advokatens side.

Jeg ser det lige som ved salg af bolig.

Jeg vil godt sælge min 82kvm i Randers for 5mill.

1) Den almindelige ejendomsmægler siger muligvis (brådne kar findes alle steder) fint nok - det koster 50.000 i salær for 3 mdr. annoncering - 3 mdr efter er jeg 50.000 fattigere og har stadig ikke solgt min bolig.

2) "No cure, no pay" mægleren siger til mig: Det er Randers og ikke Frederiksberg, sæt prisen på 1,5mill ellers er jeg ikke interesseret i at annoncere for din bolig.

Hvilken mægler ville du vælge?

Er jeg virkelig helt gal på den når jeg synes "No cure, no pay" ikke er urimeligt?

Fra Farum
Tilmeldt 19. Jan 06
Indlæg ialt: 5951
Skrevet kl. 15:46
Det jeg mente var følgende:

Hvorfor skal advokaten kun have sit honorar hvis nu sagen vindes. Herved mener jeg: Hvorfor skal han nøjes med sit honorar hvis sagen vindes. Hvorfor skal han ikke have mere. I alle andre henseender får man jo ikke nogle til at påtage sig en risiko hvis der ikke er en ekstragevinstmulighed udover det normale. Det er det jeg mener med at advokaten m.v. nok skal få sit honorar ind på en eller anden måde, nemlig via de sager som vindes og det er ikke brancheetisk korrekt. Du kan ikke sammenligne med ejendomsmæglere og andre provisionslønnede brancher. Det er nogle andre vilkår der gælder.

Iøvrigt er der jo ikke nogen der siger at advokaten er uduelig blot fordi en sag tabes. Selvom du mener at du har en sikker sag så mener modparten jo noget andet. Ellers var der vel ingen sag.

Sidst men ikke mindst kan der være ting som først kommer frem undervejs. Eksempelvis oplysninger som du har undlagt at fortælle advokaten fra starten der kunne gøre at han havde anlagt en anden vurdering af sagen og måske havde anbefalet ikke at føre den. Der er jo ingen som fører sager som de ikke tror på og der er slet ingen der laver en no cure no pay aftale når vi taler om sager som de ikke tror på at de kan vinde.          

Skattekonsulenterne.dk Rådgivning til revisorer og advokater   Bent Zimmermann

Tilmeldt 7. Feb 07
Skrevet kl. 16:13
Så forstår jeg - og er iøvrigt helt enig.

Og ja selvfølge kan en god og dygtig advokat tabe en sag, forhåbentlig bare ikke lige så ofte som den uduelige advokat.

Fra Stenløse
Tilmeldt 8. Apr 06
Indlæg ialt: 1584
Fra  NordicCall.dk Skrevet kl. 16:26

4) Honoraret er naturligvis langt større ved ''No cure, no pay'' når sagen vindes, end hvis det var med almindelig timebetaling - det er et ''sats'' fra advokatens side.

Så er der jo ingen penge tilbage, hvis en advokat skulle have mere end de 1500-2000 kroner i timen de tager i dag, så kan man ligeså godt lade sagen ligge. Så går alle pengene alligevel til dem :)

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)