Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

arbejdsløs forfatter

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg kan ikke følge hvorfor man er forhindret i at være produktiv. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Uddybning: jeg mener ikke nogen er forhindret i at være produktive. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 13:27
Hvor mange stjerner giver du? :

Gita Street:

Uddybning: jeg mener ikke nogen er forhindret i at være produktive. 

Hvis indlægget fra "forfatteren" er rigtig, så er det da en begrænsning hvis folk skal vælge mellem at betale deres regninger eller at være produktive.

Forfatteren:

Hvis du skriver en bog, mens du er på overførselsindkomst, svarer dette skriveri til ordinært arbejde.

Med andre ord: Du må ikke både skrive en bog og samtidig modtage dagpenge/kontanthjælp uden at blive modregnet i ydelsen. Dette uagtet dit eventuelle forlagshonorar (som i øvrigt også skal modregnes).

Endelig: Det med blot at sige, at du skriver om aftenen og i weekenden, gælder heller ikke mere.

At være forfatter er - selvfølgelig - lig med almindeligt fuldtidsarbejde.

 

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Fra København
Tilmeldt 23. Oct 08
Indlæg ialt: 1165
Fra  Ildsjæl v/ Tommy Krabbe Skrevet kl. 13:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Alt dette er forskelligt fra kommune til kommune, a-kasse til a-kasse, sagsbehandler til sagsbehandler.

Men man kan sige, at det ikke handler så meget om pengene, men mest om hvad man bruger sin tid på, når man er ledig.

Men generelt er systemets holdning, at den eneste måde man kan få arbejde på er at sidde og sende ansøgninger ud konstant, og derfor er det det, man skal gøre. Sad but True, for sådan foregår det jo ikke i praksis.

Hej med dig :-)

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 13:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg er så heller ikke enig med forfatteren. 

For der første, er der stor forskel på dagpenge og kontanthjælp. Der er ikke samme regelsæt.

For det andet, er der ikke nogen der kan hindre en i at sidde derhjemme og skrive, øve sig i at lave hjemmesider, øve sig i at bage kager til kommercielt brug, opfinde etc.

Ikke så længe man står til rådighed på arbejdsmarkedet og sørger for at søge job og hvad der ellers kræves. 

I det øjeblik man begynder at tjene penge på det bliver sagen en anden. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Fra København
Tilmeldt 21. Aug 09
Indlæg ialt: 2585
Fra  . Skrevet kl. 13:43
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg takker for alt den hjælp jeg har fået, det gjorde det mere klart for mig hvordan det virker.

Deltag i iværksætter events! Tilmeld dig på https://www.smila.dk og få invitationer.

Tilmeldt 10. Feb 11
Indlæg ialt: 57
Skrevet kl. 17:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Lasse

Jeg skal ikke gøre mig klog på, hvordan reglerne er skruet sammen, når det handler om kontanthjælp, men når det drejer sig om dagpenge er reglerne relativt klare, selvom det ofte er et område som mange har lidt berøringsnagst ved.

Udgangspunktet er, at udgivelser og genudgivelser medfører fradrag i dp, men licenspenge (bl.a. bibliotekspenge) ikke medfører fradrag. Det fremgår af §9 i bek. om fradrag i dagpenge mv.

§ 9. Indtægter fra førsteudsendelse og indtægter fra genudsendelse, genopførelse og anden form for genanvendelse af bøger, fotografier, teaterstykker, film mv. medfører fradrag. Der skal dog kun ske fradrag, hvis indtægten stammer fra arbejde inden for medlemmets sædvanlige arbejdsområde, hvor genanvendelser mv. er normale.

Stk. 2. Licensafgifter, biblioteksafgifter, Koda/Gramex-afgifter, royalties og lignende rettigheder medfører ikke fradrag.

Stk. 3. Fradrag efter stk. 1 sker på det tidspunkt, hvor indtægterne modtages.

Det næste er spgm. er herefter hvordan fradrag skal beregnes.

Det fremgår af §13, stk. 2 i samme bekendtgørelse:

§ 13. Beregning af fradrag, herunder belægning af dagpengekort, sker efter reglerne i bekendtgørelse om supplerende dagpenge.

Stk. 2. Timetallet, der skal ske fradrag for efter §§ 7-10, beregnes ved omregning af indtægterne med omregningssatsen. Tilsvarende gælder for løn for arbejde, der ikke kan anses for kontrollabel og for honorarer, jf. § 6.

Det betyder, at indtægten deles med den til enhver tid gældende omregningssats på p.t. 205,52. Det betyder, at får du udbetalt kr. 2500 brutto i en uge skal du fradrages for 12,2 timer i dende uge.

Håber det hjælper dig på vej

Med venlig hilsen

Kim Schmidt

www.bf-fyn.dk

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:01
Hvor mange stjerner giver du? :

Lasse Smith:

Forfatteren:

Hvis du skriver en bog, mens du er på overførselsindkomst, svarer dette skriveri til ordinært arbejde.

Med andre ord: Du må ikke både skrive en bog og samtidig modtage dagpenge/kontanthjælp uden at blive modregnet i ydelsen. Dette uagtet dit eventuelle forlagshonorar (som i øvrigt også skal modregnes).

Endelig: Det med blot at sige, at du skriver om aftenen og i weekenden, gælder heller ikke mere.

At være forfatter er - selvfølgelig - lig med almindeligt fuldtidsarbejde.

Ok, tak for det svar.

Så det betyder at er man på kontanthjælp eller dagpenge ejer staten dig 24/7.

Som udgangs punkt står du til rådighed 37 timer om ugen og mener det er i tiden 8-16. Hvad du i din fritid laver, har jobcenteret ikke krav på at vide. Arbejdsløse er osse alm. mennesker med fritids interesser (eks. at skrive en bog og håbe den bliver en bestseller).

Fra København SV
Tilmeldt 2. Aug 10
Indlæg ialt: 2596
Fra  Fotology Fotology.dk Skrevet kl. 19:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Forfatteren:

Hvis du skriver en bog, mens du er på overførselsindkomst, svarer dette skriveri til ordinært arbejde.

Med andre ord: Du må ikke både skrive en bog og samtidig modtage dagpenge/kontanthjælp uden at blive modregnet i ydelsen. Dette uagtet dit eventuelle forlagshonorar (som i øvrigt også skal modregnes).

Endelig: Det med blot at sige, at du skriver om aftenen og i weekenden, gælder heller ikke mere.

At være forfatter er - selvfølgelig - lig med almindeligt fuldtidsarbejde.

 

Da jeg var arbejdsløs og sad til en af de mange "spændende" møder sammen med andre i den uheldige situation at intet at have, blev spørgsmålet faktisk stillet.

"Må jeg skrive en bog, men jeg er på dagpenge" Og svaret er NEJ...

Har man deltidsarbejde mens man er "arbejdsløs" bliver det modregnet time for time..

Det samme er det når man skriver en bog, problemet er bare at ingen ved hvor lang tid du bruger på det. Nogle kan skrive en bog på nogle få måneder, mens andre bruger flere år. Dvs. der er ingen måder på at det kan modregnes og kan ses som snyd og bedrag i deres øjne. Da du sagtens kunne sige op på dit arbejde og skrive en bog fordi du ved at du ville modtage dagpenge..

Fortsat god aften.

 

 

 

Roses are red, violets are blue, I’m schizophrenic, and so am I.
– Oscar Levant

Tilmeldt 21. Sep 06
Indlæg ialt: 2606
Fra  StreetPatrol.com StreetPatrol.dk Skrevet kl. 10:21
Hvor mange stjerner giver du? :

Alexander R. B:

Da jeg var arbejdsløs og sad til en af de mange "spændende" møder sammen med andre i den uheldige situation at intet at have, blev spørgsmålet faktisk stillet.

"Må jeg skrive en bog, men jeg er på dagpenge" Og svaret er NEJ...

Så har I været uheldige med den person. Hvis man er arbejdsløs og har talenter er det da netop om at få vedligeholdt og udbygget dem. Det gør man ved at holde sig aktiv

Det kan da kun være  i ens egen og samfundets interesse at få udnyttet ens ressourcer. 

Den pågældende "NEJ"-person kan så heldigvis ikke blande sig i hvad man foretager sig privat. Så længe man endnu ikke kan tjene penge på det. 

Sparetips på Sparefeber.dk

Side 2 ud af 3 (21 indlæg)