Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Uddannelse vs. Iværksætter

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 15:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Kenneth Jensen:
Samtidig anbefales alle at få en uddannelse så de kan bidrage til samfundet.

Netop denne sætning er essensen af en meget udbredt misforståelse. Når nu det faktisk er over halvdelen af alle danske vækstvirksomheder, der drives af ejere med under 3 års uddannelse, så hænger det jo ikke rigtig sammen.

Jeg har det meste af mit liv iværksat frem for at uddanne mig. Jeg har skabt arbejdspladser og forsørget mig selv. Også i de første mange år, hvor mine jævnaldrene venner tærrede på samfundets resurser i uddannelsessystemet.

Jeg synes faktisk jeg har bidraget rigtig meget til samfundet. Og jeg er er glad for det. Jeg bliver bare lidt skuffet, når dem der satser på uddannelse bruger argumenter som ovenstående.

Fra Århus
Tilmeldt 21. Nov 09
Indlæg ialt: 203
Fra  Webpilots Aps Skrevet kl. 15:56
Hvor mange stjerner giver du? :

@Demib

Jeg tror du misforstår mig. Jeg anbefaler ikke at man tager en uddannelse fordi det er hvad de siger. Jeg påpeger blot at det er hvad regeringen ønsker - Uden at argumentere for om jeg er enig i deres mening eller ej.

Jeg er udemærket klar over at halvdelen af iværksættere ikke uddannes videre, for de har jo faktisk ikke brug for det. Størstedelen af det man skal kunne som iværksætter er noget man kan lære autodidakt.

Min anbefaling på uddannelse var af økonomiske årsager, samt at have noget at falde tilbage på hvis: Iværksætteriet ikke lykkes, man opdager at det ikke er noget der passer til en samt det økonomiske aspekt omkring SU. Jeg har selv været lykkelig for statens støtte mens den giver mig værktøjer jeg kan bruge i virksomheden.

Hvad den enkelte får ud af uddannelse er forskelligt afhængende af persontype. Nogle er gode med bøger og andre er ikke - så vil aldrig generalisere på det punkt.

/Kenneth

Mangler du en designer, hjemmeside eller webshop? Kontakt vores Webbureau i Århus: http://webpilots.dk

Fra København
Tilmeldt 7. Oct 07
Indlæg ialt: 680
Fra  Safegear ApS SorteSokker.dk Skrevet kl. 15:59
Hvor mange stjerner giver du? :

Casper Poulsen:

Hej,

Jeg må nok være ærlig og sige at det med uddannelse ikke er mig. Jeg er 18 år, og har prøvet nogle forskellige retninger inden for uddannelse, men det har aldrig helt været mig ..

Ved ikke om jeg bare har haft en utrolig dårlig skolemoral, men jeg har aldrig ført mig "hjemme" ved uddannelsessteder, eller følt at der var en grund til overhoved at komme.

Men nu hvor jeg er startet som iværksætter og er godt igang med nogle projekter, så har jeg faktisk lyst til en uddannelse, jeg har lyst til at lærer, og har lyst til at blive bedre til matematik, som jeg selv syntes er et emne jeg ikke nødvendigvis er dum til, men heller ikke god til .. og jeg tror at det at være god til matematik kun er en fordel som iværksætter - ikke sagt at det er spor nødvendigt pga. den dejlige lommeregner, men stadig hvor jeg kan fokusere på mit iværksætterliv.

Min kæreste går på HF, og jeg kan se at hun hver dag bliver udfordret - derfor har jeg tænkt mig selv at tage en HF her til august, når der er start igen .. :-)

Jeg gider nemlig ikke at skulle studere hele mit liv, så en HF der kun tager 2år, det må da være til at overkomme :D

 

Hvis du gerne vil studere mere inden for iværksætterfaget, så kan du tage en Hhx eller Hg. (tager 3-4år)

Vh

Casper Poulsen

Hvis du er 18 år og føler du har prøvet alt inden for uddannelse, så tager du grueligt fejl. En uddannelse starter først EFTER STX, HHX, HTX, HG, HF... Du kan ikke bruge de gymnasielle uddannelser til noget som helst, der er interessant. 

Jeg synes det er en god ting, at alle presser sig igennem en gymnasiel uddannelse. Det er en udvidet folkeskole, der giver dig basis viden - that's it! Du har ikke andet end basis viden efter en gymnasial uddannelse.

Når du først prøver et universitet er det et helt andet niveau. Det bliver faktisk sjovt. Sjovt, men sandeligt også hårdt! Jeg vil mene at man først her, efter at have prøvet 2-3 retninger kan konkludere med god basis, at man ikke føler uddannelse er noget man vil investere mere i.

Kort sagt, jeg synes ikke man skal forkaste uddannelse allerede ved gymnasieniveauet. En 9. klasse er bare ikke meget at bygge på.

 

Dbh. Yngvi

Tilmeldt 2. Sep 10
Indlæg ialt: 539
Fra  Minutdesign Skrevet kl. 16:04
Hvor mange stjerner giver du? :

Halvdelen af alle nye virksomheder lukker!

Hvad skal vi med alle de tal, når iværksætteri i virkeligheden handler om hvad man selv vil - altså i éntal. 

Fra Stenløse
Tilmeldt 23. Jun 06
Indlæg ialt: 3040
Fra  iMARKETING Skrevet kl. 16:06
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 3 person

Mikkel deMib Svendsen:

Kenneth Jensen:
Samtidig anbefales alle at få en uddannelse så de kan bidrage til samfundet.

Netop denne sætning er essensen af en meget udbredt misforståelse. Når nu det faktisk er over halvdelen af alle danske vækstvirksomheder, der drives af ejere med under 3 års uddannelse, så hænger det jo ikke rigtig sammen.

Måske vi skulle definere hvad vi mener med uddannelse?

Mikkel, både du og jeg bruger enorme ressourcer på at uddanne os hele tiden, ikke?

Vi bruger meget tid på at uddanne os og følger med (bl.a. her på Amino), køber dyre kurser, rejser osv.

Sidste år brugte jeg over 35.000 på at uddanne mig - og det bliver ikke mindre i år.

Dertil kommer de mange, mange hundrede timer vi investerer i at lære.

Hvis det ikke er uddannelse, så ved jeg ikke hvad det er.

Så når vi taler uddannelse anno 2011, så ser jeg en helt anden verden for mig end den traditionelle.

Den hedder: Uddan dig til det du har brug for NÅR du har brug for det.

Udviklingen løber i dag så stærkt, at det i min verden ikke giver mening at gå længere tid i skole - for når du skal bruge det du har lært, er det allerede for gammelt og dermed uanvendeligt.

Skal du frem som iværksætter, vil jeg til enhver tid gå fokuseret efter at finde dit arbejdsområde og - hver gang du ikke kan komme videre - så lær at finde ud af HVORDAN du kommer videre, frem for at tro at du kan bruge en 3-4 år gammel uddannelse til noget.

Venlig hilsen,

Christian 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:02
Hvor mange stjerner giver du? :

Som så mange andre siger herinde, så vil jeg da også råde dig til at tage en uddannelse f.eks. universitet eller hvad du nu lige er til. Uddannelse giver dig selvfølgelig en god viden inden for det pågældende område, et godt netværk, og noget at falde tilbage på hvis det skulle gå galt med at være selvstændig. Jeg synes ikke nødvendigvis at den ene udelukker den anden, du kan sagtens tage en uddannelse og så have noget iværksætteri ved siden af på hobby basis og muligvis tjener lidt penge på det.

Men det er vigtigt at tænke på at uddannelse ikke garantere at du bliver en successfuld iværksætter, det giver dig kun en god viden. Det er lysten og interessen der driver værket når du er iværksætter, og her kan den viden du har fået ved en uddannelse (forhåbentlig) hjælpe dig lidt på vej.

Fra København S
Tilmeldt 24. Apr 05
Indlæg ialt: 1642
Fra  Telemetric ApS Skrevet kl. 17:41
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg selv går på universitetet og jeg ville ikke leve uden den viden og netværk jeg har fået via dette.

Og jer som bruger argumentet om at 50% af vækst iværksættere ikke har en lang uddannelse, så skal vi nok lige huske at over 50% af alle iværksættere i Danmark ikke har en lang uddannelse, så de iværksættere der har en lang uddannelse er overrepræsenteret blandt vækst iværksætterne, så, at sige at uddannelse ikke giver en en fordel er vist kun en halv sandhed... 

Fra Aarhus
Tilmeldt 13. Nov 08
Indlæg ialt: 1450
Fra  Hoeks.dk Skrevet kl. 18:21
Hvor mange stjerner giver du? :

mit ståsted: iværksætter og uni stud.

Christian iMARKETING:

Den hedder: Uddan dig til det du har brug for NÅR du har brug for det.

Udviklingen løber i dag så stærkt, at det i min verden ikke giver mening at gå længere tid i skole - for når du skal bruge det du har lært, er det allerede for gammelt og dermed uanvendeligt.

Overordnet er jeg enig med dig. Det går stærkt idag - og den viden, man får skrabt til sig, bliver hurtigt forældet. Dog synes jeg det bør nævnes, at på universitetet bruger man rigtig meget tid på at lære de studerende at lære, frem for blot at undervise i det, der er 'in'.

Jeg bliver bachelor til sommer i Informationsvidenskab. Noget af det jeg har lært vil helt sikkert være forældet om nogle år, men langt det meste, vil jeg kunne bruge resten af livet. 

For mig at se, handler universitetsuddannelser mere om at få opbygget en "best-practice" måde at tænke på, i forhold til det emne man studerer, end om at lære en masse teoretikeres navne og deres teorier. Jeg er ligeglad med, hvad deres teorier hedder - og det er mine kommende arbejdsgivere også... men jeg har lært rigtig meget ved at læse tekster og ud fra disse danne mine egne billeder og tanker.

Jeg ved udemærket godt, at man kan lære ligeså meget udenfor universitetets rammer, men jeg har nu alligevel indtryk af, at der findes rigtig mange gode undervisere på uni og det generelt er meget givtigt for rigtig mange personer. 

I forhold til det med at folk, der tager uddannelse har en hang til at blive 'lønslaver', så synes jeg ikke du skal bruge så meget energi på at tænke over det: Hvis du har en iværksætter i maven, så skal den nok bryde igennem... ligemeget om du er studerende eller fuldblodsiværksætter! Og som Kenneth også har skrevet tidligere, så sker der faktisk også en del på uddannelsesområdet i disse år og det er idag faktisk muligt at finde en række uddannelser, hvori der indgår en masse iværksætteri.

 

Til trådstarter vil jeg derfor - som så mange andre - sige: Følg din mavefornemmelse.

Men husk nu på, at det er et iværksætterforum, du skriver i. Dette smitter nok ret meget af på svarene.

 

 

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Mar 05
Indlæg ialt: 9714
Fra  DEMIB HOLDINGS ApS Waimea Digital Skrevet kl. 18:45
Hvor mange stjerner giver du? :

Yngvi K.:
En 9. klasse er bare ikke meget at bygge på.

Shit, så må jeg nok hellere hjem og fyre mine ansatte - for 9. klasse er lige præcis alt hvad jeg har :)

Og de mange andre virksomheder jeg har drevet er nok også bare et fatamogana ... Det gælder i øvrigt også for de mange andre iværksættere jeg kender med nogenlunde samme akademiske niveau som baggrund.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 19:21
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 3,0 stjerner givet af 2 person

Mikkel deMib Svendsen:

Netop denne sætning er essensen af en meget udbredt misforståelse. Når nu det faktisk er over halvdelen af alle danske vækstvirksomheder, der drives af ejere med under 3 års uddannelse, så hænger det jo ikke rigtig sammen.

Nu er det jo også langt størstedelen af den danske befolkning som har under 3 års uddannelse - så at bruge det som succeskriterie er ret misvisende.

I hovedrapporten "Jagten på fremtidens nye vækstvirksomheder" (2009) har man fundet ud af at det faktisk er en kæmpe fordel at have en lang vidergående uddannelse inden man hopper ud i det som selvstændig. Erhvervserfaring er også en stor fordel. Her er der vel at mærke fokus på vækstiværksætteri og ikke små enkeltmandsvirksomheder med mindre end to ansatte. 

Dermed ikke sagt at man ikke kan gøre det uden en uddannelse, men den gamle skrøne om at "en rigtig iværksætter er selvlært og kun arbejder for sig selv" er mildest talt død. Statestikkerne taler sit tydelige sprog: Få en god uddannelse og et job ved et godt firma (helst i samme branche som du selv vil starte op i), så forbedre du din chance for succes betydeligt.

Mit råd vil være at finde en uddannelse der interessere dig og leg med iværksætteri ved siden af - det giver en masse erfaring til den dag du er klar til det store spring, men uden den store risiko. Det kan varmt anbefales :)

mvh René

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)