Nu bliver jeg sgu nød til at spørge, for det er lige før jeg bliver i tvivl: Hvem af os to ved mest om de cloud-løsninger VI kommer til at tilbyde? Dig eller mig?....
Jeg medgiver gerne at du ved meget mere om det i kalder jeres cloud-løsning. Det eneste jeg ved er jo det jeg ved om Meebox, med at det er to studerende der arbejder på livet løs. Så ved jeg at selskabet ikke tages seriøst nok til at man kunne ofre et ApS eller A/S på det, og derudfra synes jeg at havde et overblik over jeres størrelse.
Jeg er udmærket klar over hvad der forgår. Jeg ved godt at Cloud Computing ikke bare er en server eller to. Men noget der også er helt vildt tydeligt er, at du ikke aner hvad der forgår hos os. Du ANTAGER en masse ting. Jeg har på intet tidspunkt sagt noget om vi har 1 eller 100 servere, der skal være bag denne cloud. Og i øvrigt får du det til at lyde som om, at for at man kan lave et cloud-miljø, så SKAL man da minimum have samme størrelsesorden som Azure eller Amazon.
Det er ironisk at du starter med at skrive at du ved hvad der foregår og efterfølgende demonstrer med alt ønskelig tydelighed, at det ikke er tilfældet.
Jeg prøver lige igen: Cloud Computing handler om stordriftsfordele, så at havde en størrelsesorden a la Amazon og MS er kritisk for at lave en succesfuld Cloud.
Lad os gå lidt i dybden med hvorfor: Jeg så på et tidspunkt en talsmand fra Amazon der fortalte at de "bare" skulle havde et dækningsbidrag på 10 cents pr. kunde pr. måned så var de rigtigt glad. Det er under en krone (tæt på en halv), læg dertil at når MS og Amazon køber servere så betaler de et sted imellem 30-50% af hvad du og jeg gør, samtidigt er der mængde rabatter på trafik og strøm. Så skal man ikke være et geni for at indse at de nok bliver svære at konkurrerer med prismæssigt.
Det derfor at mange spår at der om en 5 års tid, kun vil være en 5-10 spiller på hosting markedet.
Det jeg personligt synes er ærgeligt er at mens du (og mange andre) render rundt og prøver at lave jeres egen naive clouds.
Så er Heroku der ligger oven på Amazon lige blevet solgt for over en milliard. AppHarbour (Der heldigvis er dansk), er blevet optaget af Y-combinator og har fået tilbudt funding på 800 K.
Der er så mange spændende muligheder ved Cloud Computing, men det kræver desværre at man forstår hvad det er.
Jeg er sikker på at mit indlæg ikke vil gøre det store indtryk på dig, og jeg tvivler på at forstå det. Men du har ret fremtiden, vil vise om du har valgt en succesfuld strategi, med at bygge jeres egen cloud.
Det bliver specielt spændende at sammenligne jer med AppHarbour, som har valgt at baserer sig på Amazon. Når AppHarbour så bliver en succes, og I stadig er samme sted som idag (hvis en rigtig sky ikke allerede har spist her) så håber jeg du vil indse den mulighed du har ladet passere.